3363
Sök

Trimma en golf 3-gl

Rocknroller
296 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Tjenare..tänkte fråga om det går att små trimma min golf..typ sportavgassystem och nåt annat..nån som vill ge tips? har inga tankar på att byta motor så ingen ide att föreslå det smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

498 Inlägg
2 juni 2010
zedthepunk skrev:
Tjenare..tänkte fråga om det går att små trimma min golf..typ sportavgassystem och nåt annat..nån som vill ge tips? har inga tankar på att byta motor så ingen ide att föreslå det smile

Glöm det och börja spara till en annan bil i sådana fall.

388 Inlägg
2 juni 2010
Sportluftfilter av sportavgassystem kan säkert ge någon liten ponny men inget märkbart därimot får du ett skönare ljud så psykoligiskt ger det lite mer.

Rocknroller
296 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
yoppe skrev:
Sportluftfilter av sportavgassystem kan säkert ge någon liten ponny men inget märkbart därimot får du ett skönare ljud så psykoligiskt ger det lite mer.

Men det låter skit bra tack så mycket smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
3 juni 2010
skippa trimming vill du ha mer kräm köp en annan bil eller byt motor i den, billigast i längden tyvärr

2 665 Inlägg
3 juni 2010
Du har sportfilter läste jag. Hoppas du har skärmat av det från den varma luften i motorummet. Annars suger den varmluft o det blir minus 5hk. Sportsystem 2" kan ge 3-5hk. Men inte större än 2" då blir det sämre. På en sugmotor är det alltid lagom som gäller för att det ska bli bra.

Det som kommer göra störst skillnad är att ta bort de för stora tungrullade 215/40x17 däcken o ersätta med 195/40x16
Du har väl 186/60x14 orginal på din bil då är dina 17" 4,4% mera rullomkrets alltså 8cm.
195/40x16 är 2,6% mindre rullomkrets då får du mindre utväxling o din klena motor orkar bättre. O lite smalare däck rullar lättare.

eller om du vill ha kvar 17" fälgar så finns ju nankang 185/35x17. Blir väldigt lika 195/40x16.

Nya tändstift o kolla så motorn mår bra är ju en grundförutsättning. Är kompet bra?
Senast redigerat av Rickard-v (3 juni 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 751 Inlägg
3 juni 2010
yoppe skrev:

Då ska det vara anpassat system till exakt den bilen. jag hade sportavgassystem från katten och inte gav det någon effekt alls, snarare blev det mindre kraft. Och det var ändå modellanpassat system. Bilen var en Golf IV 1.6 101hk
Senast redigerat av DasAuto (3 juni 2010)

Who Djaa bless no man curse

2 665 Inlägg
3 juni 2010
Ja visst var det modellanpassat för att passa din golf.

Men var systemet anpassat för den lilla motorn eller var det 2,5"-3" som alla vill ha för att det ska brumma mera?

Rocknroller
296 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Du har sportfilter läste jag. Hoppas du har skärmat av det från den varma luften i motorummet. Annars suger den varmluft o det blir minus 5hk. Sportsystem 2" kan ge 3-5hk. Men inte större än 2" då blir det sämre. På en sugmotor är det alltid lagom som gäller för att det ska bli bra.

Det som kommer göra störst skillnad är att ta bort de för stora tungrullade 215/40x17 däcken o ersätta med 195/40x16
Du har väl 186/60x14 orginal på din bil då är dina 17" 4,4% mera rullomkrets alltså 8cm.
195/40x16 är 2,6% mindre rullomkrets då får du mindre utväxling o din klena motor orkar bättre. O lite smalare däck rullar lättare.

eller om du vill ha kvar 17" fälgar så finns ju nankang 185/35x17. Blir väldigt lika 195/40x16.

Nya tändstift o kolla så motorn mår bra är ju en grundförutsättning. Är kompet bra?

nja skärmat av vet jag inte men det är en bit ifrån så att säga så tror inte det är nån fara smile du verkar ju veta vad du pratar om  får säga tack så mycket för tipset! smile och motorn är nyrenoverad smile.. eller a toppen är det smile planad och inslipadeventiler och allt sånt där och ny kamrem smile

163 Inlägg
3 juni 2010
inte för att vara taskig men jag har varit där du är! det jag hade rekommenderat är att du sparar pengar till en annan bil med större motor..själv kör jag en vw golf vr6..den har original 174 hästar..

2 751 Inlägg
4 juni 2010
Rickard-v skrev:
Ja visst var det modellanpassat för att passa din golf.

Men var systemet anpassat för den lilla motorn eller var det 2,5"-3" som alla vill ha för att det ska brumma mera?

Det var 2.5", det jag ville ha var lite grövre ljud bara, inget vrålande. Fick istället ojämn gång och blödder.

Who Djaa bless no man curse

2 665 Inlägg
4 juni 2010
Där har du svaret DasAuto. Ditt system var inte anpassat för motorn. 2" hade troligen varit för stort för 1,6liter o 101hk.

2 665 Inlägg
4 juni 2010
zedthepunk skrev:
Rickard-v skrev:

nja skärmat av vet jag inte men det är en bit ifrån så att säga så tror inte det är nån fara smile du verkar ju veta vad du pratar om  får säga tack så mycket för tipset! smile och motorn är nyrenoverad smile.. eller a toppen är det smile planad och inslipadeventiler och allt sånt där och ny kamrem smile

När du kört en sväng så är allting i motorummet varmt. Har du inte känt det? Lägg en termometer o kolla.

Så fort insugtemperaturen överstiger lufttemperaturen har du försämrat din motor med nya filtret.
Du skall bygga en låda (du kan använda underdelen i luftburken som utgångsmaterial o bygga på) av plexiglas tex som är så lufttät du kan göra den o en öppning ut i skärmen för du ser var ordinarie luftburken har stuckit ut i skärmen.

Grundpricipen med en vanlig sug motor är just att motorn suger i sig luft. Ju mera luft den får i sig desto mera effekt. Men luft precis som allt annat utvidgar sig vid värme o då får du in mindre syre vid varje kolvslag= mindre hk
Senast redigerat av Rickard-v (4 juni 2010)

negativ..
167 Inlägg
4 juni 2010
enpatte skrev:
zedthepunk skrev:

Glöm det och börja spara till en annan bil i sådana fall.

håller med.

"Har man en cosworthmaskin så vill man givetvis höra den jobba. Vem vill igentligen ha en tyst bil när man kan få det här? Det skulle vara grannarna då, möjligen" Kenneth Tonef - Motorjournalen.
www.5100.se

626 Inlägg
4 juni 2010
byta kamm är väl första "lite större" steget smile men som alla andra sagt, lönar sig mer att byta bil tyvärr tongue

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

642 Inlägg
5 juni 2010
Satsa på något fränt ljudbygge till bilen istället. Utseendet har den ju redan så där behövs det inga modifikationer enligt mig, att trimma en golf som inte är gti eller vr6 är nog att kasta pengarna i den djupaste av sjöar tongue

Rocknroller
296 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
tack för alla tips och allt annat hehe jag struntar nog i trimningen hehe har inte bråttom nånstans wink men kanse ska köpa en golf 3 gti så kanse blir att renovera den motorn och slänga i får se vad som händer smile

Rocknroller
296 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
DanneJ skrev:
Satsa på något fränt ljudbygge till bilen istället. Utseendet har den ju redan så där behövs det inga modifikationer enligt mig, att trimma en golf som inte är gti eller vr6 är nog att kasta pengarna i den djupaste av sjöar tongue

aa det får nog bli ljudbygge ist smile tack för att du tycker den ser bra ut:)

Sök