2946
Sök

Toppbyte volvo 940 turbo (b230ft)

8 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej!

har börjat få ett hemskt ventilknack på min 940... tänkte höra vilken topp man ska välja och hur svårskruvat det är... årsmodellen är -97 och det är en FT. kört med knackandet i knappt en månad. någon som vet om det möjligen räcker att byta olja/filter(inte gjort på väldigt läng gissar jag)

tacksam för svar!

Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
21 juni 2010
#2
De första du kan göra är ju och byta olja och filter, är du säker på att de är toppen som tickar?

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

8 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#3
ahh har grunnat på om man ska testa det först innan man gör ngt större ingrepp. ja det är toppen. låter rent förjävligt speciellt när den är kall och belastas (ej varvas)

volvo tic frälst
357 Inlägg
21 juni 2010
#4
varför inte bara justera ventilspelet? går ju fortare och är billigare tongue om du inte hade tänkt o renovera toppen helt då.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 juni 2010
#5
Tick får du ju om ventilspelet är för stort, och då är det ju bara att justera.

Annars kanske din rem kuggat och ventilerna fått sig en kyss?


8 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#6
hur ser jag vilket av alternativen som är aktuellt... jag menar jag borde ju se om jag klappat till en ventil?

8 250 Inlägg
21 juni 2010
#7
Skulle du ha krökt ventiler så skulle inte moton gå. Och dessutom så så ska inte ventiler och kolvar kunna krocka i en sån där motor.


volvo tic frälst
357 Inlägg
22 juni 2010
#8
någon ventil har du nog inte krökt för det skulle du märka, däremmot kan ventilerna ta i kolvarna om kamremmen skulle gå men det är endast någon hundradels millimeter och brukar inte skada ventilerna.

du mäter ventilspelet med bladmått och antecknar måtten, plockar av kammen, plockar ur justerbrickorna och mäter dom helst med mikrometer men skjutmått fungerar det med, sen räknar du ut hur tjocka brickor du ska ha (stort spel=tjockare brickor, för litet spel=tunnare brickor) sen beställer från t.ex kg-trimning som säljer såna i alla storlekar och t.om (dom har billigaste priset jag har hittat)
jag har för mig att det ska ligga på 0,35 insug och 0,40 avgas mer spel på avgas för att ventilerna ska hinna överföra mer värme men kan hända att det ska vara 0,35 på båda eftersom det är natriumkylda ventiler.


Whatever :)
1 652 Inlägg
22 juni 2010
#9
Exakt som mattestig säger. tar max 30 min att kolla som nybörjare.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 juni 2010
#10
Marlboroman skrev:
Skulle du ha krökt ventiler så skulle inte moton gå. Och dessutom så så ska inte ventiler och kolvar kunna krocka i en sån där motor.

Jodå, de går ^^



Sök