3352
Sök

Byta dumpventil audi s2

18 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#1
tja!
Skall byta dumpventil/avlastningsventil/bypassventil (för det är väl samma sak fast med olika namn?) på min s2:a.

känns smått pinsamt att fråga men skulle någon vänlig själ vilja peka ut vart den sitter i min bil.

http://img709.imageshack.us/img709/2704/audi1j.jpg
Bild 1. Är det dump/avlastnings/bypassventilen som jag markerat med rött kors?

Jag tror den är trasig. kan man testa det på något sätt? blåsa i den, motsvarande?
om det visar sig att den är kass. ska man leta efter en ny orginaldump, eller köpa någon eftermarknads istället?

mvh /

1 122 Inlägg
4 juli 2010
#2
Det där är wastegaten. Titta på tryckrören så ska du nog hitta

gasa nu foer faen!

18 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#3
ok, men avlastningsventil/bypassventil/dumpventil är samma sak?

vart hittar jag tryckrören? *pinsamt*

Stålmannen
465 Inlägg
4 juli 2010
#4
Tryckrören är rören som går från turbon, genom intercoolern och vidare till insuget. smile


18 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#5
alltså, rören som går "framåt" från turbon, "ner" till ic och sedan vidare till insuget?

edit: i bilens riktning sett.
Senast redigerat av player_1 (4 juli 2010)

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 juli 2010
#6
Precis! Normalt så om du följer tryckröret från insuget och ut, så sitter den där! Kan va annorlunda på din bil, men tror inte det! Så följ röret från insuget, så hittar du troligtvis en svart plastklump med 2st lite grövre anslutningar och en väldigt tunn. Och så blir jag inte förvånad om det står BOSH på den! smile


18 Inlägg
4 juli 2010
Trådstartare
#7
okej. känns som om vi närmar oss, får göra en sväng till garaget och försöka igen. ;P

men när jag väl fått ut den, går det att "testa" den, se om den fungerar som den ska?
om den är kass, fixa ny orginaldump eller eftermaknads?

tack för bra svar, grymt smile

18 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#8
vi försöker igen.
http://img688.imageshack.us/img688/1198/audi2rh.jpg
är detta dumpen då?

jag går fan bet snart:(

hej//

424 Inlägg
15 juli 2010
#9
nja skulle inte tro det. men googla audi s2 dump på bilder så får du se hur den ser ut..
Senast redigerat av meatos (15 juli 2010)

54 Inlägg
15 juli 2010
#10
Följ bara slangen som går neråt från luftburken, sen ser du en svart "klump", går inte att missa den. / Mvh


371 Inlägg
16 juli 2010
#11
Den sitter framför turbon, Mot kylaren till. Och det sitter inga elanslutningar till den.
Utan 2st ca 25mm slangar och en på ca 4mm.


2 924 Inlägg
16 juli 2010
#12
Den sista bilden visar Tomgångsmotorn, alltså fel.
Första bilden på Wastegate:n är mer i närheten och bypassventilen kunde synats där om lite prylar varit demonterade... men man ser alltså inte bypassventilen genom att bara öppna huven.

Demontera stötfångaren så ser du den underifrån, mellan höger strålkastare (vänster, om du står framför bilen) och turbon, i riktning neråt, nära (bakom) oljekylaren.

Varför tror du att bypassventilen är trasig?
Är bilen trimmad? Med vad i så fall?

Jag ska se om jag hittar nån bra bild monterad... men den ser ut så här demonterad;
(måtten är angivna i tum)
http://www.jimwolftechnology.com/images/RECIRC-VALVE-bosch-2.jpg


www.nordicaudi.com kan du söka upp i princip allt som är värt att veta om denna bil.

Lycka till!

~ Life is short, have FUN! ~

18 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#13
nu går det väl inte att inte hitta den. smile

jo, bilen bygger inte tryck som den ska, och har gjort förut.
den börjar ladda men pyser nått så jävulskt och får som sagt inte upp trycket. ~1,2 bar
har inte pressat bilen sen den börja gå konstigt, så vet inte hur den beter sig om man håller fullt å försöker ladda ändå.

bilen är chippad å uppställt laddtryck.

det är väl inte helt ovanligt att dessa blir dåliga, sitter väl nått membran inuti ventilen?
och plast/gummi är ju färskvara.
kan man se om den är trasig?
blåsa i den, motsvarande?

om den e kass, ska man satsa på ny orginal eller eftermarknads?

/mvh

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
16 juli 2010
#14
player_1 skrev:
nu går det väl inte att inte hitta den. smile

jo, bilen bygger inte tryck som den ska, och har gjort förut.
den börjar ladda men pyser nått så jävulskt och får som sagt inte upp trycket. ~1,2 bar
har inte pressat bilen sen den börja gå konstigt, så vet inte hur den beter sig om man håller fullt å försöker ladda ändå.

bilen är chippad å uppställt laddtryck.

det är väl inte helt ovanligt att dessa blir dåliga, sitter väl nått membran inuti ventilen?
och plast/gummi är ju färskvara.
kan man se om den är trasig?
blåsa i den, motsvarande?

om den e kass, ska man satsa på ny orginal eller eftermarknads?

/mvh

Prova att blåsa i den. Det ska ju vara tätt åt båda hållen. Vill man inte lägga ut massa pengar på dumpen så kan man köpa en dump till S3/TT 225hk. Den håller bra även för lite högre laddtryck. Kolla så du inte har en läcka på resten av tryckören om det pyser mycket när du laddar på.

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#15
ok, tack.
kikat på http://www.dahlbackracing.se/main.asp
finns två alternativ.
passar dessa "bolt on" eller krävs adepter till anslutningarna?

och vad menas med AN6 anslutning?

mvh/

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
17 juli 2010
#16
AN6 anslutning till vacuumslangen.
http://www.dahlbackracing.se/images/Parts/SuperDump4.jpg

Vanligare mindre anslutning till vacuumslangen.
http://www.dahlbackracing.se/images/Parts/dumpvalve/dump3217.jpg

18 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#17
precis dem jag menade, någon av dem som passar rätt på?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
17 juli 2010
#18
player_1 skrev:
precis dem jag menade, någon av dem som passar rätt på?

Den blå dumpen passar rakt på.

18 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#19
bra smile

tackar för svar

18 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#20
inget fel på dumpen.
hur kollar man wastegaten?
skruva av locket och titta inuti?


Sök