2894
Sök

Lågt laddtryck Saab 9-5 2.3t Chip steg 1

210 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#1
Jag brukar ligga på runt 1.1 i laddtryck.
I fredags låg jag fortfarande på stabilt laddtryck, sen åkte ja på båtsemester och kom hem igår tisdags, bilen har stått helt stilla på en parkering, utsatt för sol.
Nu laddar den bara runt 0.7..
Har bytt vakuumslangen till org-dumpventilen, ingen skillnad.
Kan det vara org-dumpventilen som tröttnat? Hör ett vinande ljud när jag gasar.

Sjukt tacksam för svar!!

The best part of fighting is the make up sex

7 Inlägg
14 juli 2010
#2
Låter lite som om Magnetventilen inte riktigt vill vara med. Kolla så inget glapp finns i kablarna till den och så inte slangen till WG inte på nått sätt är tätt...

210 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#3
uman231 skrev:
Låter lite som om Magnetventilen inte riktigt vill vara med. Kolla så inget glapp finns i kablarna till den och så inte slangen till WG inte på nått sätt är tätt...

Ursäkta den dumma frågan, vad är Magnetventilen för nåt?.. Inte det minsta kunnig på ämnet hmm
"WG inte på nått sätt är tätt", ska Inte vara tätt? Lr felskrivning?

The best part of fighting is the make up sex

1 142 Inlägg
14 juli 2010
#4
vet inte hur de ser ut på 95an men på 9000 sitter den till höger på "kylaren" (om du står framför) och de är 3slangar som går in i den + ett kontaktstycke

7 Inlägg
14 juli 2010
#5
prylboeg skrev:
uman231 skrev:
Låter lite som om Magnetventilen inte riktigt vill vara med. Kolla så inget glapp finns i kablarna till den och så inte slangen till WG inte på nått sätt är tätt...

Ursäkta den dumma frågan, vad är Magnetventilen för nåt?.. Inte det minsta kunnig på ämnet hmm
"WG inte på nått sätt är tätt", ska Inte vara tätt? Lr felskrivning?

Jag bifogar en bild på en magnetventil. Den lär sitta på högra kanten av kylaren och ha 3 slangar och en kontakt. Just kontakten ser inte exakt lika ut som den på bilden men i övrigt ingen skillnad. Magnetventilen på bilden tillhör en 9000 men kontakten är den enda synliga skillnaden. Och nej slangen ska ju naturligt vis ej vara trasig så den läcker. Menar att du kan plocka loss den eller kolla den på något vis så den inte är klämd eller lindande. Den slangen jag pratar om är slangen som är i mitten på magnetventilen och går till wg. Bör vara markerad med rött med skulle jag gissa. wink

http://www.speedparts.se/images/prod/uppgrad/vatten/10,5576.jpg
Senast redigerat av uman231 (14 juli 2010)

1 142 Inlägg
14 juli 2010
#6
om slangen i mitten är trasig så den läcker borde bilen ladda mer och laddspärren gå i:S min 9000 laddar 1.55 och då slår laddspärren i om ja plockar lös mittersta slangen

7 Inlägg
14 juli 2010
#7
snoddas skrev:
om slangen i mitten är trasig så den läcker borde bilen ladda mer och laddspärren gå i:S min 9000 laddar 1.55 och då slår laddspärren i om ja plockar lös mittersta slangen

Jo så blir det... Jag menade att han plockar lös den och kollar så inget skrot är i den eller bara kolla att den ej är klämd utan att ta lös den. Men prioritet 1 och ett mer troligt fel är kontakten som glappar/har lossnat. Man ska aldrig köra utan den slangen. Man kan ju även kolla kablarna som går till kontakten så dom ej är skadade.
Senast redigerat av uman231 (14 juli 2010)

210 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#8
Tackar så mycket för svar, ska kolla direkt imorrn när det är ljust och rapportera!
Tack för bild!

The best part of fighting is the make up sex


Sök