3073
Sök

Ang krock i en rondell - Synpunkter

772 Inlägg
22 juli 2010
#41
Jag skulle nog säga att ni är lika vållande bägge två.
Tysken har rätt att fortsätta köra runt i rondellen, men på bilden i just den rondellen
så gör han då ett filbyte, eftersom det finns streckade linjer ut ur rondellen i höger körfält,
och han ska då blinka och lämna företräde för det filbytet.
Du har rätt enligt samma bild att svänga ur rondellen från vänster körfält, eftersom det
inte finns heldraget och skyltat. Men du gör då även du ett filbyte och ska blinka och
lämna företräde.

Skulle gissa på att dom dömer att var och en får stå för sina kostnader.
Lite liknande om två bilar som kör bredvid varann på motorvägen och där
bägge bestämmer sig för att byta fil samtidigt och krockar.

139 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#42
PoulZen skrev:
Jag skulle nog säga att ni är lika vållande bägge två.
Tysken har rätt att fortsätta köra runt i rondellen, men på bilden i just den rondellen
så gör han då ett filbyte, eftersom det finns streckade linjer ut ur rondellen i höger körfält,
och han ska då blinka och lämna företräde för det filbytet.
Du har rätt enligt samma bild att svänga ur rondellen från vänster körfält, eftersom det
inte finns heldraget och skyltat. Men du gör då även du ett filbyte och ska blinka och
lämna företräde.

Skulle gissa på att dom dömer att var och en får stå för sina kostnader.
Lite liknande om två bilar som kör bredvid varann på motorvägen och där
bägge bestämmer sig för att byta fil samtidigt och krockar.

jag blinkade att jag skulle ut och det är även bekräftat av honom att jag gjorde wink

772 Inlägg
22 juli 2010
#43
mickecorrado skrev:
http://img215.imageshack.us/img215/696/olyckan1.jpg

Som du ser på bilden du bifoga så går höger körfält bara rakt fram genom rundellen och detta visas även med pil före rundellen.

Så med andra ord är det inte du som byta fil utan tysken som byta då han kör över den streckade linjen.

Men som jag skrev tidigare: utlandsreggat fordon och man får stå för självrisken.

Men om du tittar på vänster körfält så går den filen bara runt runt runt.
Så om du ska ut från vänster körfält så byter du fil, oavsett var i rondellen du gör det.
Så då bytte båda fil samtidigt, sen kan man kanske anta att tysken skulle rakt fram,
och tysken kan anta att TS ska vidare till vänster i rondellen om tex han inte ser
att TS blinkar och ska ut.
Senast redigerat av PoulZen (22 juli 2010)

772 Inlägg
22 juli 2010
#44
Kinshi skrev:
PoulZen skrev:
Jag skulle nog säga att ni är lika vållande bägge två.
Tysken har rätt att fortsätta köra runt i rondellen, men på bilden i just den rondellen
så gör han då ett filbyte, eftersom det finns streckade linjer ut ur rondellen i höger körfält,
och han ska då blinka och lämna företräde för det filbytet.
Du har rätt enligt samma bild att svänga ur rondellen från vänster körfält, eftersom det
inte finns heldraget och skyltat. Men du gör då även du ett filbyte och ska blinka och
lämna företräde.

Skulle gissa på att dom dömer att var och en får stå för sina kostnader.
Lite liknande om två bilar som kör bredvid varann på motorvägen och där
bägge bestämmer sig för att byta fil samtidigt och krockar.

jag blinkade att jag skulle ut och det är även bekräftat av honom att jag gjorde wink

Jadå, sa inte att du inte gjorde det. smile Ville bara vara tydlig om att ni antagligen gjorde
filbyte båda två och därför ska blinka osv. Sen vet jag inte om tysken blinkade. smile

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 juli 2010
#45
PoulZen ta en titt igen på bilden över rundellen. Tysken har ingen annan väg att köra än rakt fram.

Denna rundellen är inte direkt två-filig heller. Högerfilerna går bara jämsides genom rundellen och ut i första avfarten.

Smoke Tires Not Drugs.

772 Inlägg
22 juli 2010
#46
mickecorrado skrev:
PoulZen ta en titt igen på bilden över rundellen. Tysken har ingen annan väg att köra än rakt fram.

Denna rundellen är inte direkt två-filig heller. Högerfilerna går bara jämsides genom rundellen och ut i första avfarten.

Han kan visst svänga, men han gör ett filbyte då.
Titta noga du med, kommer man in i vänsterfilen så kommer man aldrig ut eller? Eftersom den filen
bara går runt hela tiden.

139 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
#47
PoulZen skrev:
mickecorrado skrev:
PoulZen ta en titt igen på bilden över rundellen. Tysken har ingen annan väg att köra än rakt fram.

Denna rundellen är inte direkt två-filig heller. Högerfilerna går bara jämsides genom rundellen och ut i första avfarten.

Han kan visst svänga, men han gör ett filbyte då.
Titta noga du med, kommer man in i vänsterfilen så kommer man aldrig ut eller? Eftersom den filen
bara går runt hela tiden.

Vänstra filen får köra fram och vänster, höger fil endast fram, då han väljer köra till vänster gör han körfältsbyte och hans skyldighet att uppmärksamma. Jag gör inget köfältsbyte iom att jag har rätt att köra fram i rondellen.

772 Inlägg
22 juli 2010
#48
Kinshi skrev:
PoulZen skrev:
mickecorrado skrev:
PoulZen ta en titt igen på bilden över rundellen. Tysken har ingen annan väg att köra än rakt fram.

Denna rundellen är inte direkt två-filig heller. Högerfilerna går bara jämsides genom rundellen och ut i första avfarten.

Han kan visst svänga, men han gör ett filbyte då.
Titta noga du med, kommer man in i vänsterfilen så kommer man aldrig ut eller? Eftersom den filen
bara går runt hela tiden.

Vänstra filen får köra fram och vänster, höger fil endast fram, då han väljer köra till vänster gör han körfältsbyte och hans skyldighet att uppmärksamma. Jag gör inget köfältsbyte iom att jag har rätt att köra fram i rondellen.

Njae, du gör oxå ett körfältsbyte och du har skyldighet att uppmärksamma bilar som då kör i det yttre körfältet i rondellen.
I vänster körfält måste du blinka oavsett var du kör ut i rondellen för någonstans, eftersom
den filen enligt den streckade linjen bara går runt i rondellen.
Och när du gör ett filbyte så hamnar du bara i höger körfält, oavsett var du gör ditt filbyte i
rondellen. Sen gör du ytterligare ett filbyte ut ur rondellen.

4 001 Inlägg
22 juli 2010
#49
Bägges fel enligt mig.

man SKALL följa körfältspilarna så där gjorde tysken fel som svängde till vänster ifrån ytterfilen men du gjorde även fel som inte uppmärksammade honom när du skulle göra ett filbyte ut ur rondellen.

De streckade linjerna inne i rondellen är enbart för att påvisa körfälten, det man ska ta hänsyn till är körfältspilningen in i rondellen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 juli 2010
#50
PoulZen skrev:
Kinshi skrev:
PoulZen skrev:

Han kan visst svänga, men han gör ett filbyte då.
Titta noga du med, kommer man in i vänsterfilen så kommer man aldrig ut eller? Eftersom den filen
bara går runt hela tiden.

Vänstra filen får köra fram och vänster, höger fil endast fram, då han väljer köra till vänster gör han körfältsbyte och hans skyldighet att uppmärksamma. Jag gör inget köfältsbyte iom att jag har rätt att köra fram i rondellen.

Njae, du gör oxå ett körfältsbyte och du har skyldighet att uppmärksamma bilar som då kör i det yttre körfältet i rondellen.
I vänster körfält måste du blinka oavsett var du kör ut i rondellen för någonstans, eftersom
den filen enligt den streckade linjen bara går runt i rondellen.
Och när du gör ett filbyte så hamnar du bara i höger körfält, oavsett var du gör ditt filbyte i
rondellen. Sen gör du ytterligare ett filbyte ut ur rondellen.

TS Byter inte fil i denna rundellen, han bara visar med blinkers att han har för avsikt att lämna rundellen så att bilister längre fram ska veta att det är fritt att köra in i rundellen.

Högerfilen som går rakt fram har inget med rundellen att göra egentligen utan är bara byggt så för att spara utrymme. den filen hade egentligen kunnat gå en bit från rundellen.

PoulZen skriv ut bilden och ta med till trafikskolan så förklarar dom för dig wink

Smoke Tires Not Drugs.

31 Inlägg
22 juli 2010
#51
Kinshi skrev:
Jocke jag tar absolut inte illa upp alla har sina åsikter. Därför skapade jag denna tråd för olika synpunkter.

Bra! Men visst jag håller med dig, man ligger inte i yttersta körfält när man ska till vänster i en rondell. Solklart var han felplacerad, men det är ingen nyhet! Många gör de misstaget att felplacera sig... men eftersom du korsar hans körbana så är det din skyldighet att lämna han företräde.... så visst man kan tycka att de är bägges fel, men det var Du som orsakade själva krocken

lycka till !

4 001 Inlägg
22 juli 2010
#52
mickecorrado skrev:
TS Byter inte fil i denna rundellen, han bara visar med blinkers att han har för avsikt att lämna rundellen så att bilister längre fram ska veta att det är fritt att köra in i rundellen.

Högerfilen som går rakt fram har inget med rundellen att göra egentligen utan är bara byggt så för att spara utrymme. den filen hade egentligen kunnat gå en bit från rundellen.

PoulZen skriv ut bilden och ta med till trafikskolan så förklarar dom för dig wink

Okej?

så om jag ligger i vänsterfil på omkörning på en motorväg och byter sedan till högerfilen och krockar en som kör där så är det dennes fel eftersom det körfältet inte hade behövt vara där?
är det 2 filer så är det 2 filer och den som ska byta fil ska förvissa sig om att det går att göra på ett säkert sätt.
Senast redigerat av kolvas (22 juli 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 juli 2010
#53
kolvas skrev:
mickecorrado skrev:
TS Byter inte fil i denna rundellen, han bara visar med blinkers att han har för avsikt att lämna rundellen så att bilister längre fram ska veta att det är fritt att köra in i rundellen.

Högerfilen som går rakt fram har inget med rundellen att göra egentligen utan är bara byggt så för att spara utrymme. den filen hade egentligen kunnat gå en bit från rundellen.

PoulZen skriv ut bilden och ta med till trafikskolan så förklarar dom för dig wink

Okej?

så om jag ligger i vänsterfil på omkörning på en motorväg och byter sedan till högerfilen och krockar en som kör där så är det dennes fel eftersom det körfältet inte hade behövt vara där?
är det 2 filer så är det 2 filer och den som ska byta fil ska förvissa sig om att det går att göra på ett säkert sätt.

Ännu en som inte tittat på bilden?

Titta på vägmarkeringen. Ser du några linjer som visar att högra körfältet går runt i rundellen?
Detta fält går bara rakt fram och har inget med rundellen att göra, visas med en pil på vägbanan även före rundellen.

Smoke Tires Not Drugs.

4 001 Inlägg
22 juli 2010
#54
mickecorrado skrev:
kolvas skrev:
mickecorrado skrev:
TS Byter inte fil i denna rundellen, han bara visar med blinkers att han har för avsikt att lämna rundellen så att bilister längre fram ska veta att det är fritt att köra in i rundellen.

Högerfilen som går rakt fram har inget med rundellen att göra egentligen utan är bara byggt så för att spara utrymme. den filen hade egentligen kunnat gå en bit från rundellen.

PoulZen skriv ut bilden och ta med till trafikskolan så förklarar dom för dig wink

Okej?

så om jag ligger i vänsterfil på omkörning på en motorväg och byter sedan till högerfilen och krockar en som kör där så är det dennes fel eftersom det körfältet inte hade behövt vara där?
är det 2 filer så är det 2 filer och den som ska byta fil ska förvissa sig om att det går att göra på ett säkert sätt.

Ännu en som inte tittat på bilden?

Titta på vägmarkeringen. Ser du några linjer som visar att högra körfältet går runt i rundellen?
Detta fält går bara rakt fram och har inget med rundellen att göra, visas med en pil på vägbanan även före rundellen.

det finns mängder med sådana här fall och läs mitt första inlägg i tråden, bägge gjorde fel, TS bytte körfält utan att förvissa sig om att kunna göra det på ett säkert sätt så där gjorde TS fel.
Motparten gjorde fel genom att placera sig i fel körfält men i sådana här fall bedöms till 99% av fallen bägge som skyldiga till att det blev en olycka

Försäkringsnämnden åberopar i ärende N 454/07 Bil (2008-03-28) trafikförordningens (TrF) 3 kap 25 § och anser att den som ska lämna en cirkulationsplats ska iaktta samma regel som gäller vid högersväng i vägkorsning d.v.s. - lämna cirkulationen från höger körfält.

Här hänvisar Försäkringsnämnden till regler för placering för högersväng i vägkorsning trots att samma 25 § säger att om vid färd rakt fram i en vägkorsning får förare använda lämpligt körfält.

I den aktuella cirkulationen finns anvisningar visande rakt fram i både höger och vänster körfält. Föraren följde anvisningarna när han färdades i det vänstra körfältet då han vid nästa korsning avsåg att svänga till vänster.

"Beträffande motparten finner nämnden att denne inte följde de anvisningar, som finns vid infarten från Lövstavägen". Motpartens placering i det högra körfältet för vänstersväng "medverkade därför också till sammanstötningens uppkomst".

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 juli 2010
#55
http://i303.photobucket.com/albums/nn137/mickecorrado/Diverse%20bilder/olyckan1copy.jpg

Visa vad som gör att ytterfilen får svänga runt i rundellen.

Blanda inte in körning på tvåfiliga vägar, blir bara fel.

Smoke Tires Not Drugs.

Fri fart för ett fritt folk!
14 361 Inlägg
22 juli 2010
#56
mickecorrado skrev:
http://i303.photobucket.com/albums/nn13 … n1copy.jpg

Visa vad som gör att ytterfilen får svänga runt i rundellen.

Blanda inte in körning på tvåfiliga vägar, blir bara fel.

iof har du rätt i hur det ser ut men det krävs nog en heldragning för att detta ska spela någon roll

fast samtidigt bryter tysken oxå en markerad vägstrecka men eftersom smällen blir på höger sida kommer detta att kvitta

skulle vart heldraget där istället så hade det varit lättare faktist t.o.m korkat att inte ha heldraget

men vägen är markerad med 2linjer en som delar vägbanan och en annan som visar hur man ska åka
men eftersom det inte är en tvingande linje så får man åka yttervarv runt rondellen utan att göra något fel

Kör fort så hinner inget hända...

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 juli 2010
#57
Growe skrev:
mickecorrado skrev:
http://i303.photobucket.com/albums/nn13 … n1copy.jpg

Visa vad som gör att ytterfilen får svänga runt i rundellen.

Blanda inte in körning på tvåfiliga vägar, blir bara fel.

iof har du rätt i hur det ser ut men det krävs nog en heldragning för att detta ska spela någon roll

fast samtidigt bryter tysken oxå en markerad vägstrecka men eftersom smällen blir på höger sida kommer detta att kvitta

skulle vart heldraget där istället så hade det varit lättare faktist t.o.m korkat att inte ha heldraget

men vägen är markerad med 2linjer en som delar vägbanan och en annan som visar hur man ska åka
men eftersom det inte är en tvingande linje så får man åka yttervarv runt rondellen utan att göra något fel

Du har ingen streckad kantlinje som följer ytterfilen runt rundellen, därför behövs ingen heldragen linje.

Smoke Tires Not Drugs.

4 001 Inlägg
22 juli 2010
#58
mickecorrado skrev:
http://i303.photobucket.com/albums/nn13 … n1copy.jpg

Visa vad som gör att ytterfilen får svänga runt i rundellen.

Blanda inte in körning på tvåfiliga vägar, blir bara fel.

det är nog ingen som påstått att tysken gjort rätt, men bara för att en medtrafikant inte gör rätt så innebär inte det att man själv är utan ansvar om man själv gör fel.

TS korsade/bytte körfält.

24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
22 juli 2010
#59
Svårt att säga. Reglerna för rondellkörning är alldeles för otydliga och dåliga och borde verkligen ses över.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

772 Inlägg
22 juli 2010
#60
mickecorrado skrev:
Growe skrev:
mickecorrado skrev:
http://i303.photobucket.com/albums/nn13 … n1copy.jpg

Visa vad som gör att ytterfilen får svänga runt i rundellen.

Blanda inte in körning på tvåfiliga vägar, blir bara fel.

iof har du rätt i hur det ser ut men det krävs nog en heldragning för att detta ska spela någon roll

fast samtidigt bryter tysken oxå en markerad vägstrecka men eftersom smällen blir på höger sida kommer detta att kvitta

skulle vart heldraget där istället så hade det varit lättare faktist t.o.m korkat att inte ha heldraget

men vägen är markerad med 2linjer en som delar vägbanan och en annan som visar hur man ska åka
men eftersom det inte är en tvingande linje så får man åka yttervarv runt rondellen utan att göra något fel

Du har ingen streckad kantlinje som följer ytterfilen runt rundellen, därför behövs ingen heldragen linje.

Du förstår inte vad jag menar. Bara för att högefilen har en streckad linje som går igenom rondellen och ut på andra sidan, så betyder inte det att du måste hålla den filen hela tiden, då hade heldragen linje behövts. Men nu är det just streckad linje, och då får du köra runt rondellen om du gör ett filbyte ur den högra filen och kör vidare runt rondellen.
Dock så får du inte bara köra runt rondellen i högra filen, utan du måste blinka vänster så att andra kan se att du inte tänker följa filen du ligger i utan att du tänker byta fil och köra vidare runt rondellen.

Och den som kör i den vänstra filen, där den streckade linjen går runt hela, MÅSTE också blinka åt höger i detta fallet när denne tänker lämna den filen, och exempelvis köra ut ur rondellen.
Den som kör i vänster fil kan inte bara köra rakt fram när denne känner för det.
För då korsar du den streckade linjen och byter fil.


Sök