3021
Sök

Ang krock i en rondell - Synpunkter

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 juli 2010
mickecorrado skrev:
http://i303.photobucket.com/albums/nn13 … n1copy.jpg

Visa vad som gör att ytterfilen får svänga runt i rundellen.

Blanda inte in körning på tvåfiliga vägar, blir bara fel.

var visar det att man inte får åka runt ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

772 Inlägg
22 juli 2010
mickecorrado skrev:
kolvas skrev:
mickecorrado skrev:
TS Byter inte fil i denna rundellen, han bara visar med blinkers att han har för avsikt att lämna rundellen så att bilister längre fram ska veta att det är fritt att köra in i rundellen.

Högerfilen som går rakt fram har inget med rundellen att göra egentligen utan är bara byggt så för att spara utrymme. den filen hade egentligen kunnat gå en bit från rundellen.

PoulZen skriv ut bilden och ta med till trafikskolan så förklarar dom för dig wink

Okej?

så om jag ligger i vänsterfil på omkörning på en motorväg och byter sedan till högerfilen och krockar en som kör där så är det dennes fel eftersom det körfältet inte hade behövt vara där?
är det 2 filer så är det 2 filer och den som ska byta fil ska förvissa sig om att det går att göra på ett säkert sätt.

Ännu en som inte tittat på bilden?

Titta på vägmarkeringen. Ser du några linjer som visar att högra körfältet går runt i rundellen?
Detta fält går bara rakt fram och har inget med rundellen att göra, visas med en pil på vägbanan även före rundellen.

Då måste jag påpeka att du får titta på vägmarkeringen när det gäller det vänstra filen. Den går
bara runt och då får du inte köra ur den filen alls enligt ditt resonemang.

139 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
PoulZen skrev:
mickecorrado skrev:
Growe skrev:

iof har du rätt i hur det ser ut men det krävs nog en heldragning för att detta ska spela någon roll

fast samtidigt bryter tysken oxå en markerad vägstrecka men eftersom smällen blir på höger sida kommer detta att kvitta

skulle vart heldraget där istället så hade det varit lättare faktist t.o.m korkat att inte ha heldraget

men vägen är markerad med 2linjer en som delar vägbanan och en annan som visar hur man ska åka
men eftersom det inte är en tvingande linje så får man åka yttervarv runt rondellen utan att göra något fel

Du har ingen streckad kantlinje som följer ytterfilen runt rundellen, därför behövs ingen heldragen linje.

Du förstår inte vad jag menar. Bara för att högefilen har en streckad linje som går igenom rondellen och ut på andra sidan, så betyder inte det att du måste hålla den filen hela tiden, då hade heldragen linje behövts. Men nu är det just streckad linje, och då får du köra runt rondellen om du gör ett filbyte ur den högra filen och kör vidare runt rondellen.
Dock så får du inte bara köra runt rondellen i högra filen, utan du måste blinka vänster så att andra kan se att du inte tänker följa filen du ligger i utan att du tänker byta fil och köra vidare runt rondellen.

Och den som kör i den vänstra filen, där den streckade linjen går runt hela, MÅSTE också blinka åt höger i detta fallet när denne tänker lämna den filen, och exempelvis köra ut ur rondellen.
Den som kör i vänster fil kan inte bara köra rakt fram när denne känner för det.
För då korsar du den streckade linjen och byter fil.

Följer man vägmarkeringarna på marken så har jag rätt att köra rakt fram precis när jag känner för det så länge jag blinkar före i tid vilket jag gjorde. Det är han som borde Uppmärksamma för han körde in i mig JAG körde inte in i honom.

4 001 Inlägg
22 juli 2010
PoulZen skrev:
Då måste jag påpeka att du får titta på vägmarkeringen när det gäller det vänstra filen. Den går
bara runt och då får du inte köra ur den filen alls enligt ditt resonemang.

se rondellen som en korsning istället, dom är ju i princip samma sak, det handlar inte om vilket håll man vrider ratten när man är inne i rondellen utan om vart man ska.
Kinshi skrev:
Följer man vägmarkeringarna på marken så har jag rätt att köra rakt fram precis när jag känner för det så länge jag blinkar före i tid vilket jag gjorde. Det är han som borde Uppmärksamma för han körde in i mig JAG körde inte in i honom.

bara för att man blinkar så får man inte svänga/byta fil, det är DU som ska se till att kunna göra en sådan manöver på ett säkert sätt

Edit: du är mindre skuldfri än tysken men inte helt skuldfri
Senast redigerat av kolvas (22 juli 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 juli 2010
Det brukar sitta en skyllt före rundellen som visar vart dom olika filerna går + är det ritar på vägbanan. I detta fallet går höger körfält bara rakt fram genom rundellen.

turboforssen skrev:
mickecorrado skrev:

Smoke Tires Not Drugs.

63 Inlägg
22 juli 2010
mickecorrado skrev:
Det brukar sitta en skyllt före rundellen som visar vart dom olika filerna går + är det ritar på vägbanan. I detta fallet går höger körfält bara rakt fram genom rundellen.

turboforssen skrev:
mickecorrado skrev:

läste i sydsvenskan för några månader när dem tog upp rondellkörning i deras bil/trafik bilaga.
hittar inte citatet just nu, men det e bara en uppmaning hur du bör köra, inte att du måste köra så.
Senast redigerat av smekkes (22 juli 2010)

7 277 Inlägg
22 juli 2010
mickecorrado skrev:

turboforssen skrev:
mickecorrado skrev:

Samtidigt så var det inte heldraget så nog borde han få göra ett filbyte där.
Det är ju lite klurigt att gissa sig fram med bilder bara, man måste nog nästan ha sett det för att kunna bedömma det.

Det finns inga rättigheter i traffiken, bara skyldigheter.
Så om någon gör fel så har du fortfarande inte rätt att köra på honom.

186 Inlägg
22 juli 2010
Brains skrev:
mickecorrado skrev:

turboforssen skrev:

Samtidigt så var det inte heldraget så nog borde han få göra ett filbyte där.
Det är ju lite klurigt att gissa sig fram med bilder bara, man måste nog nästan ha sett det för att kunna bedömma det.

Det finns inga rättigheter i traffiken, bara skyldigheter.
Så om någon gör fel så har du fortfarande inte rätt att köra på honom.

Om du läser lite längre upp så står det faktiskt "Det är han som borde Uppmärksamma för han körde in i mig JAG körde inte in i honom." Så i detta fallet hade TS redan på börjat filbyte innan tysken gjorde sitt och därmed skall tysken stanna och inte köra in i sidan på TS wink

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Sök