3096
Sök

Diffadbakaxel till 320 e36?

35 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej alla!

Jag har en bmw 320i 96 (e36) som jag tänkte byta motor på till en 325:a, men först vill jag byta bakaxeln till en diffad från nån av de andra bmw modellerna. Vilken lr vilka passar bäst utan nåra lr med små modiferingar?



Tack på förhand!

1 422 Inlägg
23 juli 2010
#3
Bullet--- skrev:
har bmw modeller utan diff? visste jag inte.

Alla modeller utom M bilarna. Fanns som tillval tills e46 kom till vanliga bilarna också sedan försvann det. e36 är alltså sista bilarna med diffbroms utom M bilarna.

Försök leta upp en 325 med diffbroms och flytta över grejerna.


1 422 Inlägg
25 juli 2010
#4
Bullet--- skrev:
cheffer skrev:
Bullet--- skrev:
har bmw modeller utan diff? visste jag inte.

Alla modeller utom M bilarna. Fanns som tillval tills e46 kom till vanliga bilarna också sedan försvann det. e36 är alltså sista bilarna med diffbroms utom M bilarna.

Försök leta upp en 325 med diffbroms och flytta över grejerna.

menar du diff eller diffbroms, låter konstigt att så pass nya bilar inte ska ha differential. hmm

Tycker det står ganska tydligt att jag menar med diffbroms smile Han frågade ju om en bakaxel med diffbroms istället för den vanliga öppna diffen.

Hoppas du skämtar lite med mig


35 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#5
Hej igen!

Med diffad menar jag en bakaxel med diffbroms, ni vet så att man lättare kan åka brett o köra burnouts osv... Jag kan knappt få hjulen att spinna på blöt asfalt som bilen är nu.

BMW-bertil kan du beskriva d lite mer än AGA?

1 534 Inlägg
26 juli 2010
#6
T-sound skrev:
Hej igen!

Med diffad menar jag en bakaxel med diffbroms, ni vet så att man lättare kan åka brett o köra burnouts osv... Jag kan knappt få hjulen att spinna på blöt asfalt som bilen är nu.

BMW-bertil kan du beskriva d lite mer än AGA?

agadiff = svetsdiff
Du öppnar diffen och svetsar ihop dreven så diffen blir helt stum, d.v.s. den diffar inte utan driver på båda hjulen
Det blir som en aussi locker fast hela tiden men inget jag rekomenderar eftersom det sliter som fan på delarna tex i kurvor osv


1 422 Inlägg
26 juli 2010
#7
Bullet--- skrev:
cheffer skrev:
Bullet--- skrev:

menar du diff eller diffbroms, låter konstigt att så pass nya bilar inte ska ha differential. hmm

Tycker det står ganska tydligt att jag menar med diffbroms smile Han frågade ju om en bakaxel med diffbroms istället för den vanliga öppna diffen.

Hoppas du skämtar lite med mig

Hmmm, så du menar att han tydligt skrivit att han söker efter en låsbar diff?  Var då

Diffadbakaxel till 320 e36?

Hej alla!

Jag har en bmw 320i 96 (e36) som jag tänkte byta motor på till en 325:a, men först vill jag byta bakaxeln till en diffad från nån av de andra bmw modellerna. Vilken lr vilka passar bäst utan nåra lr med små modiferingar?



Tack på förhand!

Med tanke på att han skrivit att han vill byta till en diffad bakaxel tycker jag att det är ganska givet. Standard är en öppen diff och säger man att man vill ha en diffad bakaxel är det detsamma som att säga att man vill ha diffbroms i mitt tycke. Du kanske inte är medveten om det men man säger ju att det "diffar" när båda hjulen spinner (varför vet jag inte, tycker man borde säga att det diffar när bara ett hjul spinner menmen, så är det iaf.) Det sitter ju alltid en diff där, skillnaden på dem är om de är öppna eller om de låser. Fungerar ju inte utan diffen, den avgör slutväxeln och även om det bara skulle sitta en slutväxel där utan diff så skulle det bli helt stumt istället och vara som en agadiff, icke körvänligt.

Så letar man efter en diffad bakaxel så letar man efter en bakaxel med diffbroms. Du har ju till och med markerat de viktiga orden där.


T-sound:
AGA diff är en svetsad diff, den är 100% låst hela tiden vilket innebär att båda hjulen alltid driver lika mycket, sliter mycket hjul och drivaxlar samt försämrar körbarheten rejält vid kurvtagningar (på normalt sätt), parkeringar och rondeller men är man bara ute efter att sladda funkar det kanon!


309 Inlägg
26 juli 2010
#9
Bmw m3 e36 har ju diffadbakaxel borde inte vara så mycket jobb ,

BMW följer inte utvecklingen dom leder den !
Projekttråd BMW E30

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 juli 2010
#10
Bmw_Bertil skrev:
Men det är roligt med AGA smile

+2... å så mycket däck sliter det inte!:..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

35 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#11
Ja har hört om svetsningen förut men d tänkte ja undvika eftersom ja användar min bil till vardags.

Ok m3 och 325 sägs ha diffbroms så här långt, hur e d me 323 o 328? Vet nån vilka av dessa modeller har diffbroms som standard så att ja har nåt o gå på ifall ägaren inte har koll?

Vidare undrar ja om vilket är nödvändigt/smidigast att byta ut hela bakaxeln lr "operera" på kulan o ta bort/lägga till nytt "organ"? utan svetsning som sagt.

1 422 Inlägg
27 juli 2010
#12
T-sound skrev:
Ja har hört om svetsningen förut men d tänkte ja undvika eftersom ja användar min bil till vardags.

Ok m3 och 325 sägs ha diffbroms så här långt, hur e d me 323 o 328? Vet nån vilka av dessa modeller har diffbroms som standard så att ja har nåt o gå på ifall ägaren inte har koll?

Vidare undrar ja om vilket är nödvändigt/smidigast att byta ut hela bakaxeln lr "operera" på kulan o ta bort/lägga till nytt "organ"? utan svetsning som sagt.

325 har inte diffbroms som standard utan det fanns som tillval till hela e36 modellprogram. Att sedan hitta någon bil med det är en annan sak. Kan finnas på skroten med lite tur. Tyvärr vet jag inte vad det står på dessa diffar för att känna igen dom men kan försöka ta reda på det åt dig om du vill. Den enda e36 som har det som standard är m3 (både 3.0 och 3.2). Har du mycket pengar går en torsendiff på runt 6k har jag för mig


35 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#13
Javisst ta gärna redan på d, ja uppskattar all info om saken tack.


Sök