2216
Sök

Startproblem Saab 9-5 2,0 SE kombi-99

2 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Hej.
Har nu i 3 dagar haft startproblem med min Saab 9-5.Händelse:Vi hade varit och badat,startade bilen och åkte hem och lämnade av våra saker.Sedan skulle jag starta bilen,men den startade inte!!Blev väldigt förvånad,eftersom den inte har krånglat tidigare.Efter ca:20min startade den som vanligt igen.Har efter detta märkt att under färd vid jämn körning att bilen ryckt till,som om den dör eller inte får någon bränsle.Igår startade den inte på 3ggr.Får den stå ett tag ca:20-30min startar den utan problem.Har nyligen bytt bränslepump.Har även nu märkt att bilen läcker olja.Vågar inte åka med bilen då den beter sej så här.Bilen ska på service men först i slutet av Augusti.Kan mitt problem bero på Tändkasetten,vevaxelgivare eller vad?Känner ingen konstig lukt eller så i motorummet.Vore tacksam om någon därute kan ge mej en vink eller så om vad detta kan bero på?Kan man fixa detta själv??Är beroende av bil dagligen......

Mvh
//Freddan i Gbg

1 019 Inlägg
28 juli 2010
Det låter som vevaxelgivaren. Det är vanligt att den fungerar bra när bilen är kall men om man stänger av och sedan försöker starta med varm motor så fungerar det inte förrän bilen fått svalna.

2 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Det är precis så den gör!!!Har även detta med att göra att det rycker till vi färd??

1 019 Inlägg
28 juli 2010
frederic031 skrev:
Har även detta med att göra att det rycker till vi färd??

Troligtvis är det så.

saab93-56
20 Inlägg
28 juli 2010
Kolla så att du har rätt olje nivå .Om det är för mkt olja då kan den tryckas ur i packboxar på vevaxeln,mm. Luftmassegivare kan ge hack å även göra den svår startad

Sök