3446
Sök

Hjälp snälla Chevrolet Transsport

4 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej

Har en Transsport som beter sig lustigt. För ca 2000mil sen byttes topp packningarna. I dec månad gjordes
ett komptest på den och det va "normalt"  Termostaten byttes och ett nytt kylarlock. Ändå beter den sig lustigt tempmätaren går i topp sen ner igen efter ett tag.  Ibland ryker det tyvärr vit rök ur avgassystemet.
Inget vatten i oljan. När den går upp i temp stannar jag och ibland går jag ut och kollar i  expansionskärlet
och då är vattnet inte finger varmt. Snälla vad kan det vara. Vet att det låter som att det är problem med toppen men kanske det finns någon här som varit med om samma sak.

Det är en -99

Mvh Zingonr1

593 Inlägg
11 augusti 2010
#2
Kanske luft i systemet?, har du luftat helt 100%? De är mkt svårluftade..

mvh

4 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#3
Nej det har jag inte gjort än jag är inte så bra på bilar :-) Har den nu iväg på en verkstad så vi får se vad dom säger. Men tror dom dömer ut den. Men tycker det är dumt utan att göra ett komptest till eller vad säger ni ?

4 Inlägg
11 augusti 2010
#4
Håller med om att det låter som luft i systemet.


1 498 Inlägg
11 augusti 2010
#5
Helt klart luft men sen är det var luften kommer ifrån motorn ifråga har känsliga packningar så det är det största problemet på dessa bilar.


4 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
#6
Fy för bilar alltså det är vatten i motorn det märkte vi när komptestet utfördes idag det sprutade ut vatten.
Har ring till företaget som gjort bytet av topp packningarna det va gjort för 2000mil sen  datumet va 1/8-07 Fick kvittot från den förra ägaren idag. Och det företaget är nerlagt. Vi köpte bilen den 4/8-10 alltså för en vecka sen bilen rullade ca 30 mil sen kom detta, Vi hoppas på att kunna häva köpet. Fastän det är av en privatperson vi köpt den så ska det gå säger en del juridiska personer. Så kallat dolt fel.
Så tack för era tips på vad det kunde vara.

1 498 Inlägg
11 augusti 2010
#7
Varför kan inte felet kommit på de 30mil som du kört med bilen? och skulle packningen varit blåst när du köpte den så borde den väl ha upptäcks under dom 30milen.


1 353 Inlägg
11 augusti 2010
#8
Kan även vara insugspackningarna som läcker, väldigt vanligt på transport.
då kan man få sådana sympton som vitrök och vatten i oljan,


Vet du om topparna planades och/eller trycktestades i samband med bytet?
Senast redigerat av Batta (11 augusti 2010)

There's no replacement for displacement

888 Inlägg
12 augusti 2010
#9
kan inte TS lägga ut all info istället om sitt köp? tex vad han gav, vad fick han reda på vid köp m,m.

Om ni båda visste om att packningarna va bytta innan du bestämde dig och bilen funkade när du provkörde och du har godkänt bilen i det skick den va, då ska ju han inte hängas för att ett företag inte gjort jobbet ordentligt om det nu skulle va gången toppackning.

Och har bilen dessutom fungerat i lite mer än 2000mil ja då är det verkligen otur för dig att den har gått igen men så är det med begagnade bilar.

4 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#10
ascona-tic skrev:
Varför kan inte felet kommit på de 30mil som du kört med bilen? och skulle packningen varit blåst när du köpte den så borde den väl ha upptäcks under dom 30milen.

Tror inte en topp går på 30 mil han måste ha vetat om detta. Det säger väl inte pang och sen är den kass måste ju visat något innan. Finns något som heter cement som en del häller i för att dölja fel som detta när dom ska göra sig av med bilen.


Sök