3989
Sök

Volvo s40 t4 98 Går fett, Hjälp med felsökning

1 101 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Kan börja med att berätta att motorn har gått 400 Mil å är Nyligen Totalrenoverad av Autotech, så problemet borde inte vara att motorn är slutkörd...

Problemet är helt enkelt att bilen går väldigt fett å blöddrar som bara den när laddet kommer (blöddret kommer alltid vid 02-05 bar) sen efter de brukar bilen gå på.
Bilen verkar inte heller ha någon direkt ork eftersom den går så fett.

Var hos Autotech i förrgår och dom ägna en hel dag åt att felsöka bilen
BLA Soppatryck, LMM, kammar så allt sånt stod rätt, provtryckte den å "mappa" bilen. Det ända dom kunde se på datorn var att bilen fick alldeles för mycket bensin men dom kunde inte hitta varför.

Vi kom fram till att det var en del vakum å tryck slangar som var kassa så bytte dom och den går precis likadant.
Stift å spolar har jag inte kollat men dom borde väll inte orsaka att bilen går fetare utan borde bara göra så att bilen missar?

Så nu vet jag inte vart jag ska fortsätta att felsöka?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

1 101 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#2
Uppdate: Körde innan å mitt på motorvägen efter ca 1 timma körning så började den gå som vanligt i ca 5 min sen så gick den tillbaks till blöddrandet... Så det verkar inte alltid vara där även ifall det är där 99% av körtiden!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

9 Inlägg
8 september 2010
#3
tändstift rotor fördelare!


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2010
#4
du har säkert en luftmassemätare som börjar jävlas för dig.
lite roligt dock att inte ens autotech kan finna felet.

stift eller tändspole kan de ju även vara men då borde de vara vid maxlast å inte vid mellanlast.


9 Inlägg
8 september 2010
#5
jo den kan missa i mellanlast precis när turbon börjar att ladda


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2010
#6
larre_87 skrev:
jo den kan missa i mellanlast precis när turbon börjar att ladda

men jag vet men de låter lite otroligt. samma fart på gnistan hela tiden men bara vid mellanlast som gnistan blåses ut..


9 Inlägg
8 september 2010
#7
nä även vid gaspådrag


1 101 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#8
Tändstift, LMM är okej kan jag garantera då jag redan provat med andra.

Bilen blöddrar ALDRIG när där inte är ladd i turbon Sen när man är vid 0,2-0,5 bar så Blöddrar den å de spelar ingen roll hur mycket eller lite man gasar då hmm

Rotor å fördelare får jag ut å titta på :p
Gärna fler tips smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

1 101 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#9
Arenwik skrev:
Luftläckage ? Kolla alla slangar, väldigt svårt att se små hål och bristningar. Är du osäker på en slang, byt ut den! Ett litet millimeter hål kan orsaka väldigt mycket bekymmer, speciellt på lägre ladd.

Måste kännas rätt hopplöst när inte ens Atech hitta felet på en heldag ? lol

Mjo men har redan bytt verenda vakumslang osv för de var tipset jag fick ifrån atech men det har inte hjälpt alls hmm Bytte även några backventiler men det hjälpte heller inte

Dom har ju dessutom provtryckt systemet på atech utan att hitta ngn läcka hmm

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Montör
664 Inlägg
9 september 2010
#10
Arenwik skrev:
Woojen skrev:
Arenwik skrev:
Luftläckage ? Kolla alla slangar, väldigt svårt att se små hål och bristningar. Är du osäker på en slang, byt ut den! Ett litet millimeter hål kan orsaka väldigt mycket bekymmer, speciellt på lägre ladd.

Måste kännas rätt hopplöst när inte ens Atech hitta felet på en heldag ? lol

Mjo men har redan bytt verenda vakumslang osv för de var tipset jag fick ifrån atech men det har inte hjälpt alls hmm Bytte även några backventiler men det hjälpte heller inte

Dom har ju dessutom provtryckt systemet på atech utan att hitta ngn läcka hmm

Det var ju ingen rolig sits då. Koppla in återcirkulerande avlastningsventil igen och se om det blir någon skillnad. För jag antar att Atech inte kopplat in en sådan ? roll

Instämmer här. Volvos styrsystem är väl vad jag vet ganska allergiskt mot atmosfäriska avlastningsventiler tror jag. Men samtidigt, det borde ju Atech veta isåfall.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
9 september 2010
#11
larre_87 skrev:
tändstift rotor fördelare!

Rotor och fördelare finns ej på dessa bilar! Sitter två tändspolar (under tändstiftskåpan) som förser två cylindrar var med gnista!

Och är någon av dessa paj så sätter dom felkod!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (9 september 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 101 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#12
Dumpen är det heller inte som läcker men har dock inte kollat om pluggen på orginaldumpen har hoppat av? kan de kanske vara något sånt?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Montör
664 Inlägg
9 september 2010
#13
Woojen skrev:
Dumpen är det heller inte som läcker men har dock inte kollat om pluggen på orginaldumpen har hoppat av? kan de kanske vara något sånt?

Kolla det, absolut. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 101 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#14
Orginaldumpen verkade vara tät...

Fattar verkligen inte va det kan vara...
Någon mer som har något tips?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

9 Inlägg
9 september 2010
#15
dumpen e de inte den har ju gått felfritt innan eller hur? du har alltid kört med öppen lr?


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 september 2010
#16
byt stiften då dom kostar inte möe.
jag får de inte till något annat.

eventuellt nån av dom 2 tändspolarna som e pajj.


1 101 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#17
larre_87 skrev:
dumpen e de inte den har ju gått felfritt innan eller hur? du har alltid kört med öppen lr?

Japp alltid kört med öppen utan problem

Stift å spolar har jag svårt å tro att det är men alltid värt att byta dom ändå får göra de smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Arg Snickare
875 Inlägg
10 september 2010
#18
tro det eller ej, men min tomgångsmotor på min 850 gjorde så jag inte kunde ladda på ordentligt. den bluddrade och dog ibland. drog ur kontakten till tomgånsmotorn och den gick felfritt! testa montera tillbaka original luftfiltret och se om det blir någon skillnad också. och köp nya stift för bövelen! låter ju som den bluddrar för den inte tänder ordentligt. r

14 Inlägg
10 september 2010
#19
Tändstift är ju helt klart en bra grej.
Rent spontat känns det ju som att det kan bero på den öppna dumpen då den "kanske" pyser ut redan uppmätt luft och därför sprutar ditt system på mer soppa.
Beror väl lite på var lmm sitter menmen.
Kanske inte säkert eftersom det har fungerat förut men kanske värt att prova montera dit original dump om du har den kvar eller kan fåtag på en asbilligt tongue


En senare tanke bara när jag läste noggrannare.
Såg att du hade skrivigt att du kör med original dump och sen att du också alltid kört med öppen?
Det sitter väl inte öppen dump på s40 t4 eller har jag totalt missat nåt?
Senast redigerat av rhedemo (10 september 2010)

Volvo Performance!

3 860 Inlägg
10 september 2010
#20
berthelsen skrev:
Arenwik skrev:
Woojen skrev:
Mjo men har redan bytt verenda vakumslang osv för de var tipset jag fick ifrån atech men det har inte hjälpt alls hmm Bytte även några backventiler men det hjälpte heller inte

Dom har ju dessutom provtryckt systemet på atech utan att hitta ngn läcka hmm

Det var ju ingen rolig sits då. Koppla in återcirkulerande avlastningsventil igen och se om det blir någon skillnad. För jag antar att Atech inte kopplat in en sådan ? roll

Instämmer här. Volvos styrsystem är väl vad jag vet ganska allergiskt mot atmosfäriska avlastningsventiler tror jag. Men samtidigt, det borde ju Atech veta isåfall.

Men om jag läst rätt på han bil så kör han med A-tech steg 6, då har han inte volvos orginal styrsystem. Atech kör med Nira på det steget. Och då ska väl inte öppen dump vara något problem.
Senast redigerat av spokenratt (10 september 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök