2165
Sök

Tomgångs problem volvo 240 B230FK

19 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#1
Hejsan,har lite problem med min 240 med b230fk,
tomgången är svajig,inte när den är kall men när den är varm så när man släpper gasen och jag kopplar ur så dippar varvet ner till 3-500varv/min men ibland dö.
Står man bara på tomgång så svajar både ladd mätere och varvräknare och det är när motorn är varm.Den svajar mellan 700-900 varm/min
När man startar bilen kall så är tomgången jämn och mätarna håller jämt värde.
Har även fått lite ryckig gång dom senaste dagarna vid låga varvtal och precis när laddtrycket kommer, det är när motorn är kall och inte kommit upp i arbets temp.
Den går jämt och bra vid högre varvtal från ca 2500/3000 varv och den håller laddtrycket stabilt på 0,65 bar när man ger på den.

Någon som kan ha nåt tips jag kan kolla.


Tvivlare
2 266 Inlägg
15 september 2010
#2
samma problem med min, fast den ligger mellan 800-1500 varv. vill också ha en lösning på de smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 september 2010
#3
Jag skulle ju inte totalt avfärda tomgångsmotorn eller luftmassemätaren?

Har ni kollat ev. felkoder?

Testa gör kontrolltest 3:

-Slå till tändningen, soppapumparna ska gå i ca 3 sekunder
-Anslut väljarkabeln till uttag 2 i diagnosuttaget
-Tryck in knappen 3 ggr, ca 2 sekunder per knapptryckning

- Nu börjar följande enheter att arbeta i samma frekvens som dioden på diagnosuttaget

1. Spridarna

2. Tomgångsmotorn

3. Magnetventil för kolfilter ( endast b234f )

4. Kallstartventil ( finns inte på alla b230f- )

cykeln upprepas tills man slår av tändningen



Inget resultat så kan ni kontrollmäta lite:

Innan ni kopplar bort kontaktstycke på datorenheten så måste den vara spänningslös, jag brukar lyfta av jorden på batteriet.

Skruva loss den lilla skruven på kåpan och dra av kåpan åt samma riktning som skruven skruvas ut. Under sitter det lila/ rosa plast"kammar" på var sida av kontakten, ta ur dessa. Var försiktig med gummipackningen, plocka bort den om den är ivägen/ riskerar att bli skadad.

Hålen som blir frigjorda är markerade med nummer. För att göra mätningar så för man in kontakter i hålen som nu är frigjorda. Mät inte i kontakterna på kontaktstycket, de kan skadas.

lmm:en:

Anslut ohmmätare mellan anslutning 6 och 7. Mätaren ska visa 2,5-4 ohm vif felfri lmm

Tempgivare:

Anslut ohmmätare mellan stomme ( jord ) och anslutning 13. Mätaren visar då beroende på temperaturen ( -10C ca 9000ohm, +20C ca 2400ohm, +80C ca 300ohm ).

Spridare:

Mät mellan uttag 18 och 9. Resistansen ska vara ca 4 ohm. Vid högre är en eller flera spridare trasiga.


montera ihop i omvänd ordning och glöm inte gummipackningen. Glöm inte - ingen spänning vid borttagning/ anslutning av kontaktstycket.


Finns ett till gäng tester som man kan göra men de här var lite basic man kan börja med.


357 Inlägg
15 september 2010
#4
Kolla efter vakuumläckage runt insuget.


040 RedLine
1 219 Inlägg
15 september 2010
#5
min hade svajjig tomgång med och dog lätt, det var min lambda sond som var dålig:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

19 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#6
Tackar för svar. Ska kolla det ni har föreslagit.



Sök