3147
Sök

Volvo 740 b230ft dränks i bensin efter motor byte

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 oktober 2010
mulleri skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=187126&p=3

där har du svar om du inte tror på mig...
det finns kontakt till dem som inte bara används.-..

och där fick jag rätt ...

Vi kan notera i sammanhanget att alla (åtminstone alla svensksålda) Volvo 740 med LH 2.4 är förberedda för kallstartventil, men den är inte alltid monterad.
"den är inte alltid monterad" men den finns på vissa

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 oktober 2010
Reichel skrev:
det sitter ju en sån liten svart box med en röd lampa i som man kan söka felkoder med

då har du lh2,4

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 oktober 2010
har den nånsing gått bra ???

30 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
ja innan jag bytte motor. själva motorn är det inget fel på. jag har satt allt som det va innan. men nu får den så mycket soppa att den surar igen direkt
jag har bytt pump, spridare men den får alldeles för mycket soppa. tar man ur ett stift och blåser med tryckluft så sprutar det ut bensin + att hela turbon och avgas systemet är fyllt med bensin
Senast redigerat av Reichel (6 oktober 2010)

556 Inlägg
7 oktober 2010
kan intyga att de finns LH 2.4 med kallstartsspridare. kompisen har de på sin. antar att de var dom tidigare modellerna, ev 740 turbo med lh 2.4

har du diagnosuttag så har du lh 2.4

har du provat att koppa bort kontakten under insuget till kallstarten som de pratades om tidigare?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

30 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
ja det har jag men den får sjukt mycket bensin ändå, vi nackar om 0,2dl i varje burk ungefär. speciellt på 3:dje o 4:de

556 Inlägg
7 oktober 2010
Reichel skrev:
ja det har jag men den får sjukt mycket bensin ändå, vi nackar om 0,2dl i varje burk ungefär. speciellt på 3:dje o 4:de

jag tror att det är bränsleboxen..

men har du satt i en turbomotor i en gl bil?, då kan du behöva montera spridarmotstånd

30 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
motorn är en b230ft bilen är en GL -88 men det funkade ju med en ft-motor innan

1 867 Inlägg
7 oktober 2010
Är allt original på motorn? Jag har fyllt en såndär motor med soppa efter montering av eftermarknads bränsletrycksregulator som sprack i membranet.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

30 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
ne det sitter orginal btr på nu

556 Inlägg
7 oktober 2010
Reichel skrev:
ne det sitter orginal btr på nu

vilken årsmodell är de på motorn?, vilken bil har den suttit på?

har du lågohmiga spridare på motorn men inga förkopplingsmotstånd så blir de fel..

testa annars med annan bränslebox!

30 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
motor -89// 745:a turbo
jag vet inte om jag har låg eller hög ohm:s spridare. det sitter en chippad guldbox i

30 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
men jag kanske ska ha bränsleboxen från 745:an

Trafikledare
563 Inlägg
8 oktober 2010
Sätt dit dom spridarna som satt på den gamla motorn?

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

62 Inlägg
8 oktober 2010
Jag tror på samma sak som marbu, bränd bränslebox.

saxat från svenskavolvo7/900 klubben: Generellt är de spridare som sitter på Volvos motorer högohmiga, med ett viktigt undantag. De som sitter på rödblocksmotorer med turbo (B230ET/FT/FK) är lågohmiga.

hade du en gl innan så hade den troligtvis högohmiga spridare och inget spridarmotstånd, när du sen bytte till turbomotorn så fick du lågohms spridare och utan motstånd så kan bränsleboxen bränna.

Symptom på bränd box är just att spridarna står fullt öppna hela tiden.

rätta mig gärna om nått är fel. Hoppas det löser sig!

Mvh

30 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
okej men då måste jag ju kunna ta boxen från donator bilen som turbo motorn satt i innan

556 Inlägg
8 oktober 2010
Dango skrev:
Jag tror på samma sak som marbu, bränd bränslebox.

saxat från svenskavolvo7/900 klubben: Generellt är de spridare som sitter på Volvos motorer högohmiga, med ett viktigt undantag. De som sitter på rödblocksmotorer med turbo (B230ET/FT/FK) är lågohmiga.

hade du en gl innan så hade den troligtvis högohmiga spridare och inget spridarmotstånd, när du sen bytte till turbomotorn så fick du lågohms spridare och utan motstånd så kan bränsleboxen bränna.

Symptom på bränd box är just att spridarna står fullt öppna hela tiden.

rätta mig gärna om nått är fel. Hoppas det löser sig!

Mvh

precis detta har hänt mig.. glömde montera tillbaka motstånden efter ja bytte spridare så ja brände bränsleboxen

vilket resulterade i att motorn totalt dränktes med soppa..

1 008 Inlägg
8 oktober 2010
Reichel skrev:
okej men då måste jag ju kunna ta boxen från donator bilen som turbo motorn satt i innan

Nej, du skrev att motorn var en B230FT från 740T-89 = dessa har Lh 2.2 insprutningen, således passar inte den bränsleboxen eftersom du har det nyare adaptiva Lh 2.4 med diagnostik som kom 88b i B230F

Hade 740 turbon varit en 90:a så hade det varit Lh .4 i den och då hade boxen passat.

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 oktober 2010
och de räcker inte med bara boxen, för du lär bränna den direkt också. du MÅSTE ha spridarmotstånd om det är lågohm.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

30 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
funkar det inte med spridare från en 850 t5

Sök