2235
Sök

B230E går inte vid kallstart

19 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#1
Hej! Har sökt runt en del men inte hittat någon med samma problem.

Det är så att jag har en 240 som haft B23A från början men nu sitter det en B230E i (orelevant kanske men men)
Nu när vintern kommit så har jag märkt att när man ska starta den och den stått ca 1 dygn så att den är helt kall (inge värme kvar sen senaste körningen), så vill den inte alls gå igång, den är helt stendöd. Man kan sitta å nöta på starten i en halvtimme utan att det händer något, den tänder inte ens. Olika mycket gas, ingen skillnad. Startgas, ingen skillnad.

Har kollat och kallstartsventilen fungerar samt jag tror att tillsatsluftsliden funkar (den va stängd vid varm motor och vid kall motor var den lite öppen).
Kör man sedan 30min med motorvärmare så går den igång direkt.


För er som inte orkar läsa allt: vid kallstart = stendöd, tänder inte ens. Använder man motorvärmare så går den igång direkt.

Varför gör den såhär?

Bara på gamla Volvos motorn vrålar "I will survive!" när kamremmen går.

21 761 Inlägg
13 november 2010
#2
Etersom den inte ens reagerar på startgas så verkar ju gnistan vara mest misstänkt.

Har du kollat om det är gnista vid dessa tillfällen?
Blir stiften blöta när du nöter på startmotorn?

saab93-56
20 Inlägg
13 november 2010
#3
hade en 745,a en gång med K-motor och den gick alldrig och bytte till en 230e och gick inge bättre att få igång men prata med en folkraceåkare som sa att du ska sätta en fjädrande tryckknapp och ge manuellt på kallstartsventilen då går dom jämt för det var ett känt volvoproblem med den så på med diektström från batteri och tryck in 10-20sekunder innan du prövar att starta du kan få trycka någon gång till när den just starta det känner du själv när den går vill den stanna tryck bara då får den mera,så klipp kablar vid ventil och gör en ny dragning till en knapp,,,,,

21 761 Inlägg
13 november 2010
#4
Jag ser ingen anledning till att göra en sån sak innan man har kollat upp om det egentligen är startventilen som bråkar eller inte. smile

19 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#5
Kan tillägga att rotor, fördelarlock, tändkablar och stift är nya.
Har inte kollat om den har gnista men en gång hade jag inte tillgång till motorvärmare så testade att dra igång den och då startade den direkt.

Idag hade den stått sen halv 2 inatt och jag gick ut runt kl 2 i eftermiddags, då gick den igång direkt. Verkar alltså bara vara när den stått ca 1 dygn eller mer.

SAAB93-56:s tips låter jag vara en sista utväg smile
Senast redigerat av dennishusell (13 november 2010)

Bara på gamla Volvos motorn vrålar "I will survive!" när kamremmen går.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 november 2010
#6
kallstartspridaren vill jag minnas styrs direkt av tempgivaren i toppen. Jag strippade ner en motorhärva till en b23E när den skulle ner i folkracebilen, och då var det bara plus genom givaren och sen till spridaren. Går inte spridaren är det antingen spridaren eller tempgivaren som är trasig, för det låter ju som att det är just extrabensinen som saknas


21 761 Inlägg
13 november 2010
#7
Jag hade en 240-77 för en massa år sedan och startmotorn tjorvade litegrann, då byttes den. Efter bytet ville inte bilen starta och jag blev fundersam, det visade sig att en kabel från startmotorn till tändspolen inte satt på plats.

Detta gjorde att gnistan blev för svag pga att spänningen till tändspolen gick genom förkopplingsmotståndet istället för från startmotorn, när jag satte fast kabeln så startade bilen hur bra som helst igen.

Nu är det troligen inte kopplat på samma sätt i din bil, men det kanske är någon annan sak som inte får spänning när startmotorn går. Kolla upp kablarna nere på solenoiden så att de sitter som de ska. smile

19 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#8
Ok det ska kollas smile
Kallstartspridarn har jag redan kollat och den funkar. Skruvade loss den och duttade på starten, då sprayade den en moln av bensin smile

Bara på gamla Volvos motorn vrålar "I will survive!" när kamremmen går.

297 Inlägg
13 november 2010
#9
dennishusell skrev:
Ok det ska kollas smile
Kallstartspridarn har jag redan kollat och den funkar. Skruvade loss den och duttade på starten, då sprayade den en moln av bensin smile

Hade samma fenomen som dig. Fick jag väl igång bilen gick den piss. det visa sig att min generator inte laddade. Kolla även på kontaktstycket som sitter på torpedväggen. Elen som kommer från motorn brukar bli dålig efter åren. Jag har vart tvungen att byta på 2st 240


19 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#10
Har voltmätare och den visar 14 volt när bilen är igång så är nog inte samma?

Bara på gamla Volvos motorn vrålar "I will survive!" när kamremmen går.


Sök