Hallo! Grattis till körkortet!
Läste ditt inlägg och kände igen mig direkt, är själv 19 år och har kört/ägd bil i 1 år nu, tänkte dela me mig av min korta men säkert betydelsefulla erfarenhet...
jag jobbade förra sommaren så jag kunde tjäna ihop pengar till bil, tjänade typ 23k och köpte mig en Celica -90 Gt-i (kul bil som attans!).
Mitt råd till dig är: Köp inte en för dyr bil... jag köpte min för ca 19k, kändes helt okej.... men då visste jag inte att jag skulle spendera 5k på bensin, 4k på försäkring, vägskatt (hur mkt det nu var) och till sist godis till bilen (stereo och fälgar, gick på typ 4k). Idag betalade jag tillbaka min sista skuldkrona till mina föräldrar och såhär i efterhand känner jag att jag skulle köpt en bil för typ 11-13k...
Vill inte ta ner din entusiasm, bara varna dig lite, köp inte en för dyr bil och ha en REJÄL buffert tillgodo. Man vet aldrig vad som händer...
Mitt biltips till dig: Celica såklart! finns många som kostar runt 10k och som inte är skrot. Riktigt fina bilar och roliga att köra, trots framhjulsdriften. Pigg motor med ca 156HK, bensinsnål, sportig, ovanlig och ja.... Toyota!
hoppas mitt inlägg var värt nått, lycka till me bilköpet!