3717
Sök

Bensinen på Jet, är det bra soppa?

529 Inlägg
10 december 2010
PoulZen skrev:
JimpeBoy skrev:
Jag kan med 99% säkerhet lova att det är samma soppa på alla mackar. Nu vet jag inte hur det är där du/ni bor men här i Umeå så finns det bara en oljedepå som levererar till alla märken i hela Västerbotten dvs Preem, Statoil, OKQ8 m.m Alla lastbilar oavsett märke lastar där så här är det ingen skillnad på bensin och dieseln. Det som kan skilja däremot är hur mkt vatten som respektive mack har i sina tankar.

Vatten?

Ja har man otur så kan tankarna börja läcka in vatten och då börjar ju naturligtvis bilarna att gå sämre.
Har en mack här i Umeå som fick vatten i tankarna och grävde upp allt och gjorde om ledningar och kollade igenom alla tankar sen gick det 3 månader så var det lika fullt vatten i tankarna.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

1 772 Inlägg
10 december 2010
gamlingen skrev:
Det är nog mera hjärnspöken..har aldrig haft problem med Jet.. däremot av  preem skar soppa pumpen ..otur eller skit soppa ?  tja... bra fråga.. 99% otur...

Fick diesel istället för 95 på Preem en gång, gjorde intemig något då inget paja, den gick bara lite sämre ett tag, fick dock rätt bra med ersättning.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

772 Inlägg
10 december 2010
JimpeBoy skrev:
PoulZen skrev:
JimpeBoy skrev:
Jag kan med 99% säkerhet lova att det är samma soppa på alla mackar. Nu vet jag inte hur det är där du/ni bor men här i Umeå så finns det bara en oljedepå som levererar till alla märken i hela Västerbotten dvs Preem, Statoil, OKQ8 m.m Alla lastbilar oavsett märke lastar där så här är det ingen skillnad på bensin och dieseln. Det som kan skilja däremot är hur mkt vatten som respektive mack har i sina tankar.

Vatten?

Ja har man otur så kan tankarna börja läcka in vatten och då börjar ju naturligtvis bilarna att gå sämre.
Har en mack här i Umeå som fick vatten i tankarna och grävde upp allt och gjorde om ledningar och kollade igenom alla tankar sen gick det 3 månader så var det lika fullt vatten i tankarna.

Ah okej, men då rör det ju sig om ett fel. Förstod det först som om dom medvetet blandar i vatten för att dryga ut bensinen eller något.

5 198 Inlägg
10 december 2010
PoulZen skrev:
JimpeBoy skrev:
PoulZen skrev:

Vatten?

Ah okej, men då rör det ju sig om ett fel. Förstod det först som om dom medvetet blandar i vatten för att dryga ut bensinen eller något.

Precis. .det har ju ingenting med hur soppan är igentligen...

807 Inlägg
10 december 2010
gamlingen skrev:
PoulZen skrev:
JimpeBoy skrev:

nja, det samlas vatten i tanken av bl a kondens. Tankarna ska tömmas med jämna mellanrum för att det ska vara vattenfritt. Vissa bolag kanske hoppar över varannan gång för att spara tid/pengar men det ska inte påverka allt för mycket

I'd rather die like a man, than live like a coward

44 Inlägg
10 december 2010
Jet is the shit smile

5 198 Inlägg
10 december 2010
drazen_gti skrev:
gamlingen skrev:
PoulZen skrev:

nja, det samlas vatten i tanken av bl a kondens. Tankarna ska tömmas med jämna mellanrum för att det ska vara vattenfritt. Vissa bolag kanske hoppar över varannan gång för att spara tid/pengar men det ska inte påverka allt för mycket

visserligen,,, men men det har ju varken med preem shell eller jets fel utan det är ju den enskilda macken,, kunde lika gärna heta prelljet

volvoraggare
4 776 Inlägg
10 december 2010
jag tankar alltid jobbarbilen på jet och då diesel och den går hur bra som helst

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
10 december 2010
jag har tankat mina bilar lite här och var inte märkt nån skillnad någonstans och de åre 95 soppa med både original och trimmad turbo ...
enda är att jag helst tankar från preem eller statoil pga de drar av 15 öre per liter man tankar när man kör med deras kreditkort

så rätt onödig tråd?

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 december 2010
gamlingen skrev:
visserligen,,, men men det har ju varken med preem shell eller jets fel utan det är ju den enskilda macken,, kunde lika gärna heta prelljet

Vad spelar det för roll om bensinen är samma innan den rinner genom en macks tanksystem? Det är ju det man får i egna tanken som spelar roll.   Om Jet har en jäkla omsättning och således ny soppa i sina tankar så kan ju grannmacken som är 1kr dyrare per liter ha samma bensin fast med smuts och vatten i sig.

läser man på nätet så finns ingen röd tråd att någon mack skulle vara sämmre utan snarare att en viss pump på orten skulle ge bilen hicka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

huh?
10 427 Inlägg
10 december 2010
Gammalt inlägg jag gjorde i en liknande tråd 2009-07-16 21:21:18 :

steifan skrev:
Ett tips är att ni läser sida 56/57 i Teknikens Värld nr15 från i år.

Ett helt uppslag om bensinen smile

Lite citat:
Teknikens Värld skrev:

Tror du Shell har annorlunda bensin än OKQ8? Eller att Statoil bara säljer norsk bensin?
Då tror du fel. I verkligheten kommer bränslet från den närmaste bränsledepån. I Sverige
finns drygt 20 depåer som ägs av de olika oljebolagen.

Alla bolag hämtar i närmaste depå, så någon skillnad på bensin finns det inte.
I en och samma region kör alla bilister på samma "soppa", oavsett var de tankar.
Undantagen är specialbränslen som till exempel Shells "V-Power" eller Preems
"diesel ACT". Den distribueras i separata bilar direkt till stationerna.

Sen har dom även en lista på var råoljan kommer ifrån, knåpade ihop en egen topp-lista där mellanrummen ska symbolisera volymskillnader tongue

1. Ryssland

2. Norge
3. Danmark

4. Övriga
5. Venezuela

6. Storbritannien

7.Iran

Muttley
10 december 2010
de är troligt rätt mycket skit i mackarnas tankar. Inte bensinen.  Om du har stora problem med att bilen går dåligt och soppan inte kommer fram så har du med stor säkerhet fullt med skit i tanken.(förutsatt att allt annat funkar) De råka min bror ut för i sin v70.
Så skit är där i bensinen men de kan likväl vara statoil preem eller nån annan mack.
Senast redigerat av tkd_rille (10 december 2010)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
10 december 2010
JET, det hör man på namnet att det är till jetbåtar/flyg/golf GTI. Skulle nog passa mig för att tanka där med en 740 alltså.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Muttley
10 december 2010
TFkarlsson skrev:
JET, det hör man på namnet att det är till jetbåtar/flyg/golf GTI. Skulle nog passa mig för att tanka där med en 740 alltså.

smile. 740 om nått borde klara av "smutsig" bensin. Däremot en ny modern bil. 
Men de är ren bullshit det motståndare till jet sprider ut.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
11 december 2010
Min far har alltid tankat på jet och jag gör detsamma!
Varför skulle den soppan vara sämre?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

5 650 Inlägg
11 december 2010
tkd_rille skrev:
de är troligt rätt mycket skit i mackarnas tankar. Inte bensinen.  Om du har stora problem med att bilen går dåligt och soppan inte kommer fram så har du med stor säkerhet fullt med skit i tanken.(förutsatt att allt annat funkar) De råka min bror ut för i sin v70.
Så skit är där i bensinen men de kan likväl vara statoil preem eller nån annan mack.

de man har Dom X antal bränsle filterna till för ju wink
finns ju en anledning till att alla bilar har dom

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
11 december 2010
e nog ingen stööre skillnad på bensinen på dom olika mackarna!
Den enda skillnaden skulle väl va om dom lyckats pumpa 98 i 95 oktan pumparna! Men d händer nog inte så ofta. sen om man kör en helt original bil så märker man nog ingen skillnad ändå!!

Dr. Turbo
459 Inlägg
5 650 Inlägg
11 december 2010
Big Al skrev:
såklart jet har sämre bensin .... de har ju inte 98oktan wink

har dom ju! inte träffat på en jet pump än som inte har 95 98 e85
fast sen om de är 98 i deras tank de är en annan sak
Senast redigerat av MrEricsson (11 december 2010)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 december 2010
Som ALLA redan sagt så är det bullshit alternativt ett fel på just den macken någon snackar om.

Lokalt här har det i flera år gått ett rykte om att den lokala ST1 macken som var det billigaste stället att tänka på ett bra tag, blandade vatten i bensinen och att det var "skitsoppa" och allt var fan det var. Men inte fan har jag märkt någon skillnad med någon av mina bilar. Jag tankar fortfarande där, men även på andra ställen.

Jag har dock slutat kolla allt för mycket på soppapriset och ta den macken som ligger nära till hands. Här nere skiljer det bara några ören och att åka fram och tillbaks som en dåre för att spara några kronor det orkar jag inte.

Den där V-power soppan har jag testa på min Miata och resultate var....

.... ingen skillnad alls. Inte ens om jag försökte "låtsas" och tro att bilen gick bättre så märkte jag ingen skillnad mot 95.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Sök