3436
Sök

Nissan 300zx US Spec | Massa mos!

2 077 Inlägg
20 maj 2012
#381
Hinner du till Wangan Meet?
Hejar på dig iaf big_smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

419 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#382
Jajjamän! det ska hinnas med!
Har besiktning den 26e, så knappt en vecka kvar tills dess, och om inget oförutsett händer så ska det nog gå:D


419 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#383
Sådärja! då vart hon uppstartad för första gången 2012:)
Lite pirrigt innan man vred på nyckeln! Började med att den gick jätteojämt, men det visade sig att det läckte massor med soppa från en slang jag inte ens vart på:S plocka loss och skruva åt löste problemet:)
Verkar inte vara några läckage någonstans än:) hoppas det håller i sig!!!
Riktigt gött att höra vrålet igen:D

Provtur imorgon! ska bli kul:)


Bil tosing
117 Inlägg
23 maj 2012
#384
leta vacumläckor även om du inte tror du har det, spruta startgas ell trycksätt hela systemet.
Jag har själv aldrig fått allt tätt vid första försöket men jag är kanske lite klantig tongue


419 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#385
tror det är rätt lungt med vacuumläckor faktiskt, nya vacuumslangar överallt med slangklämmor:)
men det klart man kan ju kolla läget:)


419 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#386
Jahopp, lite provkörning idag, till garageporten ungefär.
Sen var det bara att putta tillbaka den eftersom slangen till slavcylindern SPRACK! En stålomspunnen slang!:S
Men märkte även att det var sjukt svårt att få i växlarna, och det känns som att den inte kopplar ur ordentligt.
Letade lite nu på nätet och det verkar som jag behöver en "clutch sleeve" verkar vara någon form av distans, och exedy rekommenderar 22mm. Detta kan ju kanske lösa mitt problem..
JÄVLA SKIT! nu blir det ingen besiktning på lördag..
Lådan skall ner till helgen och ska kika på vad jag ska göra åt problemet.. förmodligen så är ju den nya kopplingen mer kompakt än den gamla vilket jag inte tänkte på att kolla:/

Sen har jag en fråga till er där ute.. även om jag har i friläge så har jag lite drift på hjulen..:S hur kan det komma sig? detta fanns även med den gamla kopplingen, så inget nytt för Exedy kopplingen.
Senast redigerat av Tabb (24 maj 2012)


Bil tosing
117 Inlägg
25 maj 2012
#387
Kan behöva justera lite på pedalen, ev är huvudkopplingscylindern lite sleten, kan köpa en repsats för 800 ell en ny i Usa för 950 cirka....

Om du justerar på pedalen tänk på att du ska ha ett glapp innan pinnen från pedalen ligger an mot kopplingscylindern.


419 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#388
ACF: hade justerat max på pedalen, men då gick kopplingsarmen nästan mot sprängkåpan på växellådan:/

Vart ute och mekat lite idag,på g igen! växellådan nerriven och på backen igen.. Det diffar ungefär 22mm på den gamla och nya kopplingen, så det får bli att ringa nissan imon och se om dom kan få hem en så kallad "clutch sleeve" i rätt storlek hyffsat snabbt:)


Bil tosing
117 Inlägg
28 maj 2012
#389
hummm tror inte det är ngt Nissan kan hjälpa dig med.....
Blir nog till att tillverka själv ell köpa via de som tillverkat kopplingen....

Det första att tänka på är att slavcylindern ska gå att trycka tillbaks med handkraft annars har du justerat för långt in på pedalen.
Om du inte får det till att frikoppla helt har huvudcylindern inte tryckt fram tillräckligt med olja till slaven.
Anntingen läcker slavcylindrn olja, det ser du om du tittar innanför damasken.
Eller så läcker huvudcylindern igenom i kolven som trycker, dvs sliten det kan du inte se bara märka på att kopplingen inte jobbar tillräckligt som du säger, byt ell renovera!
alt lev med det tills du måste fixa.

Alt 2 är kopplingen felkonstruerad.....roll


419 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#390
Problemet som uppstod var nämligen inte att slavcylindern tryckte för kort, utan att när jag hade kopplat ur max, och växlarna knappt gick i. Så är kopplingsgaffeln bara någon mm från sprängkåpan:/

Men jag lusläste bruksanvisningen till kopplingen, och där står det ju klart och tydligt inluddat i all annan text att utöver kopplingen behövs bultar till svänghjulet, uttrampningslager samt en "clutch sleeve" på 22mm. Rekommenderat nissan orginaldel nr 30501-s0160 http://www.courtesyparts.com/sleeve-clu-p-329670.html.
Den sitter fast på kopplingsgaffeln och ipressad i uttrampningslagret som en distans mellan kopplingsgaffel och uttrampningslagret.
Den befintliga som sitter i är totalt 48mm från topp till tå, så får hoppas att den nya är ungefär 70mm då:)


Bil tosing
117 Inlägg
29 maj 2012
#391
Det har hänt för några att kopplingsarmen själv böjer sig, finns en förstärkt att köpa ell svetsa på förstärkning själ.


419 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#392
okej, men det tror jag inte min har gjort, det diffar ju som sagt 22mm på nya och gamla kopplingen i "höjd" och exedy själva säger att man skall ha en clutch sleeve som bygger ut 22mm extra.


Bil tosing
117 Inlägg
30 maj 2012
#393
Tänkte på att du sa att den gamla kopplingen gjorde liknande....
Därför jag var inne på olika problem som är kända.


419 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#394
Jaha okej, nej jag hade faktiskt inga problem alls med den gamla kopplingen:P

Det fenomen jag skrev om som jag har som även fanns innan jag bytte koppling, det är att även om jag inte har i någon växel så jag har lite drift på hjulen :S någon ide om detta?


419 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#395
Jahopp, fick hem min clutch sleeve idag, men den var ju tyvärr exakt likadan som min gamla:/
Så antar att jag får tillverka en distans av något slag, skit också!


56 Inlägg
Bil tosing
117 Inlägg
5 juni 2012
#397
Vad har du för lager i veven som växellåds axlen går in i, har du smort det lite?
Finns ett nismo nållager som jag själv kör med men en del föredrar orginal i nån bronshistoria.

Och förresten vad har du för olja i lådan....
Är den inte i växel ska ju inget drivas.....

Hur pass mkt är det, kan du inte lämna den på tomgång utan broms ell är det bara driv om bilen hänger helt fritt?
Senast redigerat av ACF (5 juni 2012)


419 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#398
Det är nog orginal lager tror jag, inget jag har bytt.
Bilen driver ju inte iväg asså, men står den uppallad så driver hjulen lite, men dom går lätt att stanna med handkraft.


Nu har jag varit ute i garaget idag och vart lite mer noggrann med mätningarna osv, och den gamla kopplingen och den nya kopplingen ÄR lika djupa! my bad, klantigt!
Måttet från uttrampningslagret till växellådans kant mot motorn är 83mm.
Måttet från fästena på motorn till lådan till solfjädrarna på kopplingen är 78mm, alltså ett spel på 5mm.
Det är väl helt ok? Dock förstår jag inte varför jag inte lyckas koppla ur ordentligt?
Någon som har någon bra idé?
Kopplingsarmen är förstärkt, alltså ej böjd.
Mätte skillnaden på helt "urtrampat" och helt "otrampat" är ungefär 20mm.
Har för mig att kopplingsarmen nästan gick helt mot sprängkåpan på lådan när jag kopplade ur helt innan.
Som sagt, några tips innan jag slänger upp lådan igen?
Har ännu inte fått någon ny slang så kan vänta lite med att sätta dit lådan igen:)


1 867 Inlägg
6 juni 2012
#399
5mm mellanrum mellan urtrampningslager og soljfjäder? Låter som man tappar mycket slag där.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

419 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#400
Jasså, kan det göra så mycket?



Sök