3010
Sök

Trimkam till 850 T5?

5 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#1
Trimkam till min 850 T5 bra dåligt?roll

552 Inlägg
3 januari 2011
#2
Övrig motor info? Original? Lägg pengarna på finare grejer tex. öppet luftfilter och avgas system istället

5 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#3
Ja har precis köpt och enligt förra ägaren så ska det vara steg 2 chipp på den..
öppet filter finns redan och har 3" från kat.
femcylindrig 20 valv

Bounty hunter
671 Inlägg
P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 januari 2011
#5
bobafett skrev:
ta GLT kammar....det funkar bra

Ger i princip bara effekt med steg 3 och lite andra småmodifieringar som jag uppfattat andras kommentarer. Har i alla fall kört polarns T5 steg 3 med glt kammar och den går inge bättre än min andra polaren T5 med enbart steg 3 så att säga wink


85 Inlägg
4 januari 2011
#6
Bensinskallen skrev:
bobafett skrev:
ta GLT kammar....det funkar bra

Ger i princip bara effekt med steg 3 och lite andra småmodifieringar som jag uppfattat andras kommentarer. Har i alla fall kört polarns T5 steg 3 med glt kammar och den går inge bättre än min andra polaren T5 med enbart steg 3 så att säga wink

GLT kammar ger den effekten att man flyttar upp registret en bit.
Tappar i botten men högar på toppvarvet. har själv kört med det i ett par bilar. Och det drar fint en bit över 6500.
Ett tips är även att byta till 3" spjällhus. Då händer det lite mer i samband med GLT kammar.

VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2011
#7
Ceecee skrev:
Trimkam till min 850 T5 bra dåligt?roll

ur effekt synpunkt är det ju bra men inte soppaförbrukning, då effekt registret oftast sjunker men blir mer varv villig och mer effekt i högre registrerna.

Men den blir bra mycket roligare att köra, har dock aldrig kört en t5a med andra kammar, men grundprincipen är de samma på alla bilar. så om du har soppaekonomi så tycker jag absolut du ska byta.

Catcams gör bra kammar sen finns det en uppsjö av kamtillverkare
Senast redigerat av opela (4 januari 2011)

MVH Johan

85 Inlägg
4 januari 2011
#8
Sanning med modifikation (beror på vilka kammer du talar om). I mitt fall har jag fått ett bredare register med specialslipade kammar.
Och har man nu tänkt trimma så är det nog inte soppaförbrukningen man tänker på i första hand (om det inte är ekonomitrim).

Visst, finns CatCams, Köhler, ENAM och andra specialslipade kammar. Men tror inte det är aktuellt i det här fallet, då dem ligger runt 10K-12K paret.

VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2011
#9
Stettler skrev:
Sanning med modifikation (beror på vilka kammer du talar om). I mitt fall har jag fått ett bredare register med specialslipade kammar.
Och har man nu tänkt trimma så är det nog inte soppaförbrukningen man tänker på i första hand (om det inte är ekonomitrim).

Visst, finns CatCams, Köhler, ENAM och andra specialslipade kammar. Men tror inte det är aktuellt i det här fallet, då dem ligger runt 10K-12K paret.

så sant men oftast med andra eftermarknads kammar så brukar inte bottenvridet öka lika mycket som resten av registret, va lite mer så jag menade, skrev lite slarvigt

MVH Johan

10 287 Inlägg
4 januari 2011
#10
Men det är väl dubbla kammar i en 850. Då kan man labba med kaminställningarna. Jag körde tre olika kaminställningar i min maskin när den satt i bänken och det blev helt olika karaktärer på motorn.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

85 Inlägg
4 januari 2011
#12
FLindgren skrev:
Vad för kam är det du har köpt??

Antar att du frågar mig!?
Blev ett par egenslipade. Har inte dem exakta siffrorna i huvudet. hmm
Men ligger runt 276/1??/11.2 för RN toppen utan VVT.

5 089 Inlägg
4 januari 2011
#13
Stettler skrev:
FLindgren skrev:
Vad för kam är det du har köpt??

Antar att du frågar mig!?
Blev ett par egenslipade. Har inte dem exakta siffrorna i huvudet. hmm
Men ligger runt 276/1??/11.2 för RN toppen utan VVT.

Nej jag frågade TS wink

\Lindgren

VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2011
#14
Sharky skrev:
Men det är väl dubbla kammar i en 850. Då kan man labba med kaminställningarna. Jag körde tre olika kaminställningar i min maskin när den satt i bänken och det blev helt olika karaktärer på motorn.

/Göran

Men de va ju inte frågan om att labba med kaminställningarna, då hade ju trådskaparen skrivit det.
Frågan löd ju om det va om det va bra eller dåligt.

Men visst kan man köra med justerbara kamdrev, men vi ska väl hålla oss innom ämnet som trådskapparen fråga och inte massa annat, ska inte ni Moderatorer veta det...
Senast redigerat av opela (4 januari 2011)

MVH Johan

1 290 Inlägg
4 januari 2011
#15
Kolla med Reine på AGAP (reine@agap.se) om kammar till din bil, han är mycket bra att ha att göra med.

10 287 Inlägg
4 januari 2011
#16
Det är dåligt att inte utnyttja på ett optimalt sätt. Dessutom torde det vara rätt väsentligt att informera om att man kan få helt andra (bättre eller sämre...) egenskaper genom att variera sina kaminställningar.
Eller tycker du att vi skall undanhålla trådskaparen viktig information om hur man kan utnyttja sina trimkammar optimalt? Det är rätt snävt tänkesätt att svara "dåligt" på frågan om "Trimkam till min 850 T5 bra dåligt?" därför att man inte tillåts berätta om möjligheten att ändra karaktär genom att ställa om insug eller avgaskam.
En stor del av forumets tekniska delar är att förklara och lära. Förneka oss inte den möjligheten.

Ibland när vi har monterat trimkammar i vårat garage så har dom dessutom kommit med anvisningar om hur dom skall ställas eftersom det inte alls är säkert att dom skall ställas i noll.

Mvh
Göran

opela skrev:
Men de va ju inte frågan om att labba med kaminställningarna, då hade ju trådskaparen skrivit det.
Frågan löd ju om det va om det va bra eller dåligt.

Men visst kan man köra med justerbara kamdrev, men vi ska väl hålla oss innom ämnet som trådskapparen fråga och inte massa annat, ska inte ni Moderatorer veta det...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2011
#17
men jag skrev ju att de va ett sätt att göra som du beskrev men det är ju inte det frågan lyder. Men bäst är det att göra som du skriver annars hade jag väl sagt emot det. Att bara köpa kammar och lita på tillverkaren är inte det mest optimala. När man byter kammar bör man mappa om bilen och så vidare

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
4 januari 2011
#18
även avgasmottryckets ändras. En portning kan behövas. Ja det är en hel jungel om kammar

MVH Johan

1 290 Inlägg
4 januari 2011
#19
opela skrev:
även avgasmottryckets ändras. En portning kan behövas. Ja det är en hel jungel om kammar

Av den anledningen kan det vara bra att kontakta nån som räknar på och tillverkar kammar smile

5 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#20
Tack så mycket för er hjälp! Detta tål att tänkas på.. big_smile Någon som har gjort det på sin T5?


Sök