3653
Sök

Fiat Uno -84, byte av tanklås?

5 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
Jag har en liten söt Fiat Uno som inte har något tanklock (blev skadat när någon försökte stjäla min bensin..) så nu finns det bara ett nyckelhål. Jag har redan brutit av en nyckel i stort sett, sitter dock inte i låset som tur är! Men jag har fortfarande problem med låset, jag vet inte hur jag ska göra, har försökt med lås spray men det fungerar inget vidare.

Metallen på låset har blivit något böjt på utsidan men det fungerar att få in nyckeln, men inte alltid utan problem (is ibland). När jag väl har fått ut "klumpen" som är själva låsanordningen så fungerar det bra, så tycker inte jag att det finns något problem med den utan jag kan vrida om nyckeln å så, men när man sätter tillbaka det blir det trögt igen och ibland sitter det fast lite så jag får inte ut nyckeln.

Kan man byta tanklås/låsanordning? Det känns väldigt komplicerat.

Tacksam för svar smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 januari 2011
Är det luckan eller locket som är förstört? Lucka brukar ju sitta med 2-4 skruv?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
ursäkta sent svar.

det är själva låset. Har inget lock pga någon försökte sno min bensin för ett tag sen så har bara själv nyckelhålet kvar. Det är som en svart cirkel med nyckelhålet. Oftast brukar man kunna få in hela nyckeln men det går inte att vrida runt.

Nu har jag ett annat problem också, min bildörr har gått i baklås. Hur löser man detta ? smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 februari 2011
Hmm det där svaret gjorde mig ju inte så mycket klokare, ta en bild om möjligt. Har aldrig haft någon Fiat så jag måste nästan se för att kunna ge ett bra svar.
Du har alltså låst dig ute? Finns tyvärr ingen universallösning på det men en svetstråd som man bockar en krok på eller liknande brukar kunna funka. Något smalt med en krok i ena ändan helt enkelt. Hur den ska användas får du lista ut själv tongue

CalibraDanne
10 februari 2011
Bor du nära sthlm så kan jag hjälpa dig

5 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Tyvärr, bor i Dalarna smile Tack ändå smile

5 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
RD_87 : Nu fungerar dörren igen av någon konstigt anledning smile men det är väl bra det big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 februari 2011
imadancingangel skrev:
RD_87 : Nu fungerar dörren igen av någon konstigt anledning smile men det är väl bra det big_smile

Isbildning i något kanske? Känns som det naturliga så här års tongue

Sök