3237
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

442 Inlägg
9 mars 2011
#281
CHEEVA skrev:
väldigt sant ... klart att många utav oss väljer en dyrare bil medvetet. Men grejjen är som sagt att soppa priset är helt åt pipsvängen ändå. När man står vid pumpen och man ser att de klättrar upp mot 800 spänn blir man bara deprimerad
Ja, men att hoppas på lägre priser kommer inte att ske. Oavsett vad så är höjningar det som kommer att ske, oavsett vilken beskattning bränslet har eller etanolinblandingar. Priset per råfat ligger kring 100 USD i nuläget, drygt 40 USD över "normalpris" i högkunjuktur.

Att etanol inte är en hållbar lösning måste alla försöka att förstå. Det ger oss lite mer tid /att späda ut bränslet har sin fördel), men det är absolut inte hållbart på sikt.

Dieselbilar har högre framtidsmöjligheter (sett till förbränningskonstruktionen) än vad den traditionella bensinmotorn har.

När semestermånaderna kommer så brukar priset stiga på bränsle, en nivå på 15+ kronor är inte en omöjlighet. Det är bara en fråga om när.

Finns dock alltid sätt att komma runt det här. Veteranklassad bil (30 år och äldre), i med modernare dieselmotor och få det registrerat. Skattefritt, besiktning vartannat år och låg förbrukning. Går att köra på allt möjligt och är en tekniskt hållbar och billig konstruktion.

Då jag hade min S6 tyckte jag det var lite kinkigt att tanka, detta var tidigt -06 och priset på 95BF låg på drygt 9,60 kronor. Priser på 10 kr+ kändes extremt. Se vart vi hamnat? smile

8 881 Inlägg
9 mars 2011
#282
Trots uppmaning om att mi ska hålla er till ämnet så fortsätter ni skriva off topic.
Politik är inget som diskuteras i forumet utan ni hänvisas till lämpligare forum.

Låser tråden tills en moderator tar sig tid att återigen rensa bland inläggen.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Administratör
11 876 Inlägg
10 mars 2011
#283
Har rensar lite i tråden efter bästa förmåga. Den här diskussionen ska handla om att E10 ersätter vanlig 95-oktan, och inte dubbdäck och annat... aight? smile

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

191 Inlägg
10 mars 2011
#284
Dellan1980 skrev:
Men en kort fråga ? vad innebär det för mig och min gamla jänkare ? kommer jag kunna förlita mig på att min maskin inte skadas av e10 bränslet ?
dom där gamla jänkarna kan du ju nästan hälla i grus i oljan och köra tongue hehe borde ju finnas nå man kan göra för att få alla bilar att gå på E10:n utan att ge en halv förmögenhet..

skotrana har jag börja fundera lite på också... men om nu 98:n kommer försvinna i framtiden vad ska ersätta den?? skulle haft ett segel på bilen iallafall om man bor vid gusten XD


Dumpersförare.
970 Inlägg
10 mars 2011
#285
Atenza skrev:
Ingen aning faktiskt, eller så kommer det väl att komma nån tillsats man lär ha i i samband att man tankar
98 ska inte alls försvinna samtidigt vilken tidning läser du egentligen.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
10 mars 2011
#286
MiWi skrev:
Xoff skrev:
Jag undrar om det är regeringen som framtvingar detta, undrar om det inte är EU...
Stämmer.

Detta har redan införts i flera EU-länder, Sverige är rätt sent ut.
tyskland stoppade det hela för det var många bilar som rasade med den bensinen. dessutom kommer det att dröja här för de måste komma på annat med att folk vet vilka bilar som kan köra på e10 eller inte

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Forummoderator
26 306 Inlägg
11 mars 2011
#287
opelcoffe skrev:
MiWi skrev:
Xoff skrev:
Jag undrar om det är regeringen som framtvingar detta, undrar om det inte är EU...
Stämmer.

Detta har redan införts i flera EU-länder, Sverige är rätt sent ut.
tyskland stoppade det hela för det var många bilar som rasade med den bensinen. dessutom kommer det att dröja här för de måste komma på annat med att folk vet vilka bilar som kan köra på e10 eller inte
Hur menar du nu?
Är det inte satt ett datum för när skräpet kommer hit?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
11 mars 2011
#288
opelcoffe skrev:
MiWi skrev:
Xoff skrev:
Jag undrar om det är regeringen som framtvingar detta, undrar om det inte är EU...
Stämmer.

Detta har redan införts i flera EU-länder, Sverige är rätt sent ut.
tyskland stoppade det hela för det var många bilar som rasade med den bensinen. dessutom kommer det att dröja här för de måste komma på annat med att folk vet vilka bilar som kan köra på e10 eller inte
Det finns ju svar på vilka bilar som (inte) kan köras på E10: http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.ax … hment=True

Att många bilar rasat är inget jag läst, du får gärna hänvisa till någon källa? Däremot sägs det att många tyskar bojkottar E10 och tankar 98 istället av rädsla för att motorer ska rasa. Men det är ju inte samma sak.. Men som alltid så styr marknaden och köper ingen E10 lär det ju inte överleva så länge. Bensinbolagen får nog inte betalt av staten för osåld soppa direkt..
Senast redigerat av matteeee (11 mars 2011)

/Mattias

Forummoderator
2 924 Inlägg
11 mars 2011
#289
opelcoffe skrev:
tyskland stoppade det hela för det var många bilar som rasade med den bensinen.
Vänligen förtydliga dig och ange vart infon kommer ifrån...

opelcoffe skrev:
dessutom kommer det att dröja här för de måste komma på annat med att folk vet vilka bilar som kan köra på e10 eller inte
Va?? yikes

~ Life is short, have FUN! ~

442 Inlägg
11 mars 2011
#290
opelcoffe skrev:
tyskland stoppade det hela för det var många bilar som rasade med den bensinen. dessutom kommer det att dröja här för de måste komma på annat med att folk vet vilka bilar som kan köra på e10 eller inte
Dina påståenden ska man ta med en nypa salt. Du saknar inte bara källa, informationen du kommer med stämmer inte med verkligheten.

Följande är korrekt:

Tyska bilister tankar ogärna den nya E10-bensinen och därför samlas landets regering i dag till ett extra möte för att försöka få rätsida på situationen.

E10 lanserades i februari men åtgången har varit blygsam. De tyska bilisterna betalar hellre för 98-oktanig bensin än tankar billigare E10. Förra veckan kostade E10 i genomsnitt 1,54 per liter medan medelpriset på 98-oktanig bensin var 1,62 euro.

Tysklands bilförbund VDA säger att E10 passar för 93 procent av de bensindrivna bilarna.

Miljöminister Norbert Röttge beskyllde oljeindustrin för att ha sjabblat bort hela övergången till E10. Ekonomiminister Rainer Brüderl i sin tur säger att det skett en grundläggande miss i informationsgången och har därför sammankallat ett extra möte i Berlin för att klarlägga situationen.

I helgen uppstod ytterligare förvirring när BMW-chefen sade att E10 kan göra att motorn slits i förtid. På måndagen specificerade bolaget sitt uttalande och sade att slitaget gäller bara länder som använder bränslen av sämre kvalitet.
Källa:

http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=146591


Alltså kan vi dementera att tyskarna tagit bort bränslet, dels att bilar rasar med E10 i tanken.
Senast redigerat av MiWi (11 mars 2011)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 mars 2011
#291
Jag tror att det kommer bli samma visa här.

Folk som inte läst på, eller folk som helt enkelt inte vill köra på det kommer istället välja 98,
Och så har vi dom som inte läst på men kör på E10 ändå, kommer komma tbx med historier om att deras bilar gick sönder, så kommer alla dom känner dumpa E10 oxå, således göra E10 näst intill värdelöst.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sir skrotnisse
191 Inlägg
11 mars 2011
#292
LeafBox skrev:
Jag tror att det kommer bli samma visa här.

Folk som inte läst på, eller folk som helt enkelt inte vill köra på det kommer istället välja 98,
Och så har vi dom som inte läst på men kör på E10 ändå, kommer komma tbx med historier om att deras bilar gick sönder, så kommer alla dom känner dumpa E10 oxå, således göra E10 näst intill värdelöst.
Hoppas detta händer :S jag måste ju till och med använda blyersättning i min gamla bil tongue vågar fan inte testa E10 smile det blir 98 då jag gillar min bil och den förtjänar att få det bränsle han vill ha wink

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 mars 2011
#293
Dellan1980 skrev:
LeafBox skrev:
Jag tror att det kommer bli samma visa här.

Folk som inte läst på, eller folk som helt enkelt inte vill köra på det kommer istället välja 98,
Och så har vi dom som inte läst på men kör på E10 ändå, kommer komma tbx med historier om att deras bilar gick sönder, så kommer alla dom känner dumpa E10 oxå, således göra E10 näst intill värdelöst.
Hoppas detta händer :S jag måste ju till och med använda blyersättning i min gamla bil tongue vågar fan inte testa E10 smile det blir 98 då jag gillar min bil och den förtjänar att få det bränsle han vill ha wink
Ja visst, själv har jag "fördelen" med KE3-Jetronic tongue
Så jag tänkte prova köra ren E85 i sommar! big_smile

Det bästa är att skulle det bli bajs är det bara att ställa tbx igen ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
11 mars 2011
#294
LeafBox skrev:
Jag tror att det kommer bli samma visa här.

Folk som inte läst på, eller folk som helt enkelt inte vill köra på det kommer istället välja 98,
Och så har vi dom som inte läst på men kör på E10 ändå, kommer komma tbx med historier om att deras bilar gick sönder, så kommer alla dom känner dumpa E10 oxå, således göra E10 näst intill värdelöst.
Men vad säger att bilarna tar stryk och går sönder direkt då? När E85 kom var det ju många som provade att blanda i 25-30 eller upp mot 50% E85 i sina bensinbilar för att höja oktanhalten (E85 har högre oktan). Det enda jag hört om dom är att dom blir mer svårstartade när det är kallt och att packningar riskerar att torka ut fortare.
Hur ytterligare 5%-enheter etanol i vanlig bensin kan spela nån större roll för hållbarheten vet jag inte?! Vad finns det för belägg för detta?

/Mattias

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 mars 2011
#295
matteeee skrev:
LeafBox skrev:
Jag tror att det kommer bli samma visa här.

Folk som inte läst på, eller folk som helt enkelt inte vill köra på det kommer istället välja 98,
Och så har vi dom som inte läst på men kör på E10 ändå, kommer komma tbx med historier om att deras bilar gick sönder, så kommer alla dom känner dumpa E10 oxå, således göra E10 näst intill värdelöst.
Men vad säger att bilarna tar stryk och går sönder direkt då? När E85 kom var det ju många som provade att blanda i 25-30 eller upp mot 50% E85 i sina bensinbilar för att höja oktanhalten (E85 har högre oktan). Det enda jag hört om dom är att dom blir mer svårstartade när det är kallt och att packningar riskerar att torka ut fortare.
Hur ytterligare 5%-enheter etanol i vanlig bensin kan spela nån större roll för hållbarheten vet jag inte?! Vad finns det för belägg för detta?
Jag sa inte att E10 förstör bilar. Men det finns Bilar som kan gå sönder med E10, det finns ju på papper.
Och folk som inte vet att deras bilar är känsliga för E10, men tankar det ändå, kommer att klaga sedan.

Catching up?
Senast redigerat av LeafBox (11 mars 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
11 mars 2011
#296
Då är jag med hur du tänkte.. och det är ju inte ett orimligt scenario.. Vi får väl se hur det går i Tyskland, dom ligger ju lite före. Finns det ingen efterfrågan kvittar det ju vad politikerna säger..

/Mattias

330 Inlägg
11 mars 2011
#297
Jag kan ju ställa mig lite undrande. Exakt vad är det som skulle gå sönder av att det är mer etanol i bränslet? Vi vet att o-ringar och andra gummidetaljer behöver vara av lite bättre kvalite för att inte det ska torka och spricka med etanol, men samtidigt är det en skitgrej att byta på "de flesta" bilar sedan förgasare blev omodernt.
Det är alltså bara frågan om en dyrare service där ett knippe gummidetaljer byts ut, om man har en "drabbad" motor, och för övriga spelar det ingen roll.
Det verkliga problemet är väll om jag inte missförstått det hela, att kallstartegenskaperna är så pass dåliga att efter exempelvis ett batteribyte kan det bli nästintill omöjligt att få igång bilen utan förvärmning, eftersom styrboxen återfaller till tillverkarens utgångs-värden, och inte den gradvisa förändring som långsamt ökande etanolinblandning ger.
Det i sin tur är en skitsak att lösa det med, på de allra flesta bilar. Förse styrboxarna med nya utgångspunkter, alltså, chiptrim, den lagliga varianten... Rent av tillverkarens ansvar att ta fram, kan man tycka.
B!

1 482 Inlägg
12 mars 2011
#298
Typ såhär kan ett topplock se ut i en motor som inte är gjord för etanol
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/702725_xxfreo.jpg

Kexigt värre smile

BLT Service
Theracords Music Label

582 Inlägg
12 mars 2011
#299
Waahlvik skrev:
Atenza skrev:
Waahlvik skrev:
blir de så att 1 maj kommer e10 ist för 95? isf ska ja tanka 96 i bilen å skotern efter 1 maj så länge de finns tongue
95/96/98 blyfri försvinner tydligen samtidigt....
amen dra en gräns.. går e10 ens att köra på  på skotern? ja menar etanolen förbränns ju it me oljan så?
du kör redan på e10 utan att du vet om det det är bara att dom börjar skylta med det i sommar i 10 år har dom blandat bensin/etanol !!!!!

hej

Forummoderator
2 924 Inlägg
12 mars 2011
#300
jes skrev:
Waahlvik skrev:
går e10 ens att köra på  på skotern? ja menar etanolen förbränns ju it me oljan så?
du kör redan på e10 utan att du vet om det det är bara att dom börjar skylta med det i sommar i 10 år har dom blandat bensin/etanol !!!!!
Fel, Det är E5 (5% Etanol) som finns nu

~ Life is short, have FUN! ~


Sök