Jag kan ju ställa mig lite undrande. Exakt vad är det som skulle gå sönder av att det är mer etanol i bränslet? Vi vet att o-ringar och andra gummidetaljer behöver vara av lite bättre kvalite för att inte det ska torka och spricka med etanol, men samtidigt är det en skitgrej att byta på "de flesta" bilar sedan förgasare blev omodernt.
Det är alltså bara frågan om en dyrare service där ett knippe gummidetaljer byts ut, om man har en "drabbad" motor, och för övriga spelar det ingen roll.
Det verkliga problemet är väll om jag inte missförstått det hela, att kallstartegenskaperna är så pass dåliga att efter exempelvis ett batteribyte kan det bli nästintill omöjligt att få igång bilen utan förvärmning, eftersom styrboxen återfaller till tillverkarens utgångs-värden, och inte den gradvisa förändring som långsamt ökande etanolinblandning ger.
Det i sin tur är en skitsak att lösa det med, på de allra flesta bilar. Förse styrboxarna med nya utgångspunkter, alltså, chiptrim, den lagliga varianten... Rent av tillverkarens ansvar att ta fram, kan man tycka.
B!