Ena dagen (När "bifuel" bilarna kom.) så snackas det om hur farligt det är att blanda etanol i bränslet på "icke bifuel" bilar.
(För att vi inte skulle blanda i den billigare soppan, så skulle vi skrämmas till att låta bli!)
Idag har de gjort en 180 graders och mer eller mindre tvingar i oss etanol.
Vart tog det farliga i etanolen vägen??? (Svar: Skatten på "E" har gått upp, så nu tjänar staten lika mycket på "E". Då spelar det ju ingen roll vad medborgarna väljer!)
De blåser oss allihop, hela tiden! Eftersom etanol har ca 30% lägre energi innehåll och vi nu skall köra på E10, så har vi 3% mindre energi i bränslet. Det är samma som en 3% smyghöjning av skatten på drivmedlet. För det är väl ingen beslutsfattare som snackat om kompensering i skatten för att vi kommer 3% kortare sträcka mellan tankningarna.
Och var ligger den miljömässiga aspekten på att vi måste köra de extra kilometrarna till pumpen, med tätare intervall?
Jag vet inte hur ni andra har det, men pumpen där jag kan tanka, ligger inte näst-dörs precis.
Till skilnad från de gröna beslutsfattarna, som bor i innerstan och promenerar, eller tar tunnelbanan till jobbet???
Som jag ser det, blir det rena svineriet mot naturen. En del bilister måste ju köra en omväg på flera mil för soppan. Att man tvingar dem att göra den resan oftare, är ju knappast "grönt" eller?