2300
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

582 Inlägg
12 mars 2011
#301
peegee skrev:
jes skrev:
Waahlvik skrev:
går e10 ens att köra på  på skotern? ja menar etanolen förbränns ju it me oljan så?
du kör redan på e10 utan att du vet om det det är bara att dom börjar skylta med det i sommar i 10 år har dom blandat bensin/etanol !!!!!
Fel, Det är E5 (5% Etanol) som finns nu
på vinter halvåret ja annars är det upp till 10%

hej

347 Inlägg
12 mars 2011
#302
jes skrev:
peegee skrev:
jes skrev:

du kör redan på e10 utan att du vet om det det är bara att dom börjar skylta med det i sommar i 10 år har dom blandat bensin/etanol !!!!!
Fel, Det är E5 (5% Etanol) som finns nu
på vinter halvåret ja annars är det upp till 10%
Fel, det finns inga såna skillnader. Det är alltid 5% etanol.

950 Inlägg
12 mars 2011
#303
Bor i USA och kör på bensin med 10% etanol varje dag och det fungera bra i den Cadillac SRX jag kör.

71 Inlägg
12 mars 2011
#304
jes skrev:
peegee skrev:
jes skrev:

du kör redan på e10 utan att du vet om det det är bara att dom börjar skylta med det i sommar i 10 år har dom blandat bensin/etanol !!!!!
Fel, Det är E5 (5% Etanol) som finns nu
på vinter halvåret ja annars är det upp till 10%
har du något bevis eller någon fakta på det?


1 893 Inlägg
12 mars 2011
#305
Ena dagen (När "bifuel" bilarna kom.) så snackas det om hur farligt det är att blanda etanol i bränslet på "icke bifuel" bilar.
(För att vi inte skulle blanda i den billigare soppan, så skulle vi skrämmas till att låta bli!)
Idag har de gjort en 180 graders och mer eller mindre tvingar i oss etanol.
Vart tog det farliga i etanolen vägen??? (Svar: Skatten på "E" har gått upp, så nu tjänar staten lika mycket på "E". Då spelar det ju ingen roll vad medborgarna väljer!)

De blåser oss allihop, hela tiden! Eftersom etanol har ca 30% lägre energi innehåll och vi nu skall köra på E10, så har vi 3% mindre energi i bränslet. Det är samma som en 3% smyghöjning av skatten på drivmedlet. För det är väl ingen beslutsfattare som snackat om kompensering i skatten för att vi kommer 3% kortare sträcka mellan tankningarna.

Och var ligger den miljömässiga aspekten på att vi måste köra de extra kilometrarna till pumpen, med tätare intervall?
Jag vet inte hur ni andra har det, men pumpen där jag kan tanka, ligger inte näst-dörs precis.
Till skilnad från de gröna beslutsfattarna, som bor i innerstan och promenerar, eller tar tunnelbanan till jobbet???

Som jag ser det, blir det rena svineriet mot naturen. En del bilister måste ju köra en omväg på flera mil för soppan. Att man tvingar dem att göra den resan oftare, är ju knappast "grönt" eller? winkwinkwink


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 mars 2011
#306
Kristian_V skrev:
Ena dagen (När "bifuel" bilarna kom.) så snackas det om hur farligt det är att blanda etanol i bränslet på "icke bifuel" bilar.
(För att vi inte skulle blanda i den billigare soppan, så skulle vi skrämmas till att låta bli!)
Idag har de gjort en 180 graders och mer eller mindre tvingar i oss etanol.
Vart tog det farliga i etanolen vägen??? (Svar: Skatten på "E" har gått upp, så nu tjänar staten lika mycket på "E". Då spelar det ju ingen roll vad medborgarna väljer!)

De blåser oss allihop, hela tiden! Eftersom etanol har ca 30% lägre energi innehåll och vi nu skall köra på E10, så har vi 3% mindre energi i bränslet. Det är samma som en 3% smyghöjning av skatten på drivmedlet. För det är väl ingen beslutsfattare som snackat om kompensering i skatten för att vi kommer 3% kortare sträcka mellan tankningarna.

Och var ligger den miljömässiga aspekten på att vi måste köra de extra kilometrarna till pumpen, med tätare intervall?
Jag vet inte hur ni andra har det, men pumpen där jag kan tanka, ligger inte näst-dörs precis.
Till skilnad från de gröna beslutsfattarna, som bor i innerstan och promenerar, eller tar tunnelbanan till jobbet???

Som jag ser det, blir det rena svineriet mot naturen. En del bilister måste ju köra en omväg på flera mil för soppan. Att man tvingar dem att göra den resan oftare, är ju knappast "grönt" eller? winkwinkwink
Hördu, så hade jag aldrig tänkt på det innan!
Mkt intressant

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Dumpersförare.
970 Inlägg
12 mars 2011
#307
AirOne skrev:
opelcoffe skrev:
MiWi skrev:

Stämmer.

Detta har redan införts i flera EU-länder, Sverige är rätt sent ut.
tyskland stoppade det hela för det var många bilar som rasade med den bensinen. dessutom kommer det att dröja här för de måste komma på annat med att folk vet vilka bilar som kan köra på e10 eller inte
Hur menar du nu?
Är det inte satt ett datum för när skräpet kommer hit?
jo dom sa ju den 1 maj. men sen har jag kollat på nyheter där de måste kolla upp först hur de ska göra med de bilar som inte kan köra på skitet och att det tydligen inte är riktigt bestämt när det blir. men det ändras snabbt i tidningar som vanligt. sj vill jag ej ha det

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
12 mars 2011
#308
matteeee skrev:
opelcoffe skrev:
MiWi skrev:

Stämmer.

Detta har redan införts i flera EU-länder, Sverige är rätt sent ut.
tyskland stoppade det hela för det var många bilar som rasade med den bensinen. dessutom kommer det att dröja här för de måste komma på annat med att folk vet vilka bilar som kan köra på e10 eller inte
Det finns ju svar på vilka bilar som (inte) kan köras på E10: http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.ax … hment=True

Att många bilar rasat är inget jag läst, du får gärna hänvisa till någon källa? Däremot sägs det att många tyskar bojkottar E10 och tankar 98 istället av rädsla för att motorer ska rasa. Men det är ju inte samma sak.. Men som alltid så styr marknaden och köper ingen E10 lär det ju inte överleva så länge. Bensinbolagen får nog inte betalt av staten för osåld soppa direkt..
jag har sj kollat i den listan och vet att den finns. jag såg det en dag när jag kollade på blocket det finns ju nuheter ifrån någon motorsida där när man söker på bilar motor heter det. där såg jag det en artikel.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
12 mars 2011
#309
MiWi skrev:
opelcoffe skrev:
tyskland stoppade det hela för det var många bilar som rasade med den bensinen. dessutom kommer det att dröja här för de måste komma på annat med att folk vet vilka bilar som kan köra på e10 eller inte
Dina påståenden ska man ta med en nypa salt. Du saknar inte bara källa, informationen du kommer med stämmer inte med verkligheten.

Följande är korrekt:

Tyska bilister tankar ogärna den nya E10-bensinen och därför samlas landets regering i dag till ett extra möte för att försöka få rätsida på situationen.

E10 lanserades i februari men åtgången har varit blygsam. De tyska bilisterna betalar hellre för 98-oktanig bensin än tankar billigare E10. Förra veckan kostade E10 i genomsnitt 1,54 per liter medan medelpriset på 98-oktanig bensin var 1,62 euro.

Tysklands bilförbund VDA säger att E10 passar för 93 procent av de bensindrivna bilarna.

Miljöminister Norbert Röttge beskyllde oljeindustrin för att ha sjabblat bort hela övergången till E10. Ekonomiminister Rainer Brüderl i sin tur säger att det skett en grundläggande miss i informationsgången och har därför sammankallat ett extra möte i Berlin för att klarlägga situationen.

I helgen uppstod ytterligare förvirring när BMW-chefen sade att E10 kan göra att motorn slits i förtid. På måndagen specificerade bolaget sitt uttalande och sade att slitaget gäller bara länder som använder bränslen av sämre kvalitet.
Källa:

http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=146591


Alltså kan vi dementera att tyskarna tagit bort bränslet, dels att bilar rasar med E10 i tanken.
ja du får tro vad du vill det har hänt i tyskland ska ta reda på och hitta den notisen. inte fan sitter jag och ljuger. vad tjänar jag på det?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
12 mars 2011
#310
ja staten gör allt för att tjärna en hakka. men jag  är då så pass smart att jag kör diesel o tankar enbart i findland rödiesel så sliper man såna jävla prisen på såpan int nog med de nu ska man köra på e10 o köra sönder billarn ocså

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Dumpersförare.
970 Inlägg
13 mars 2011
#311
dieselkungen1 skrev:
ja staten gör allt för att tjärna en hakka. men jag  är då så pass smart att jag kör diesel o tankar enbart i findland rödiesel så sliper man såna jävla prisen på såpan int nog med de nu ska man köra på e10 o köra sönder billarn ocså
ja det är bra att fler håller med att det sabbar bilarna

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

442 Inlägg
13 mars 2011
#312
skrew skrev:
har du något bevis eller någon fakta på det?
Förmodligen mer bevis än vad du har, för ditt påstående är taget ur luften.

Det är en fast inblandning på 5%, endast E85 justeras inför vintern och blir E75. Källa har du vartän du söker om ämnet.

opelcoffe skrev:
*text*
Notisen du fick av mig är från 8 mars, alltså inte gamla nyheter. Tror du har missuppfattat artikeln du läste.

* Voff voff *
10 465 Inlägg
13 mars 2011
#313
MiWi skrev:
skrew skrev:
har du något bevis eller någon fakta på det?
Förmodligen mer bevis än vad du har, för ditt påstående är taget ur luften.

Det är en fast inblandning på 5%, endast E85 justeras inför vintern och blir E75. Källa har du vartän du söker om ämnet.
Nu blev det nog lite konstigt... smile

"Skrew" efterfrågar ju bevis på "jes" påstående att det skulle varit E10 sommartid ett bra tag redan...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (13 mars 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

71 Inlägg
13 mars 2011
#314
MiWi skrev:
skrew skrev:
har du något bevis eller någon fakta på det?
Förmodligen mer bevis än vad du har, för ditt påstående är taget ur luften.

Det är en fast inblandning på 5%, endast E85 justeras inför vintern och blir E75. Källa har du vartän du söker om ämnet.
Som brådhis sa, såå frågar jag bara efter bevis på det som Jes påstog.

Jag har inte kommit med några påståenden alls i denna tråd. eller jo 1 och det är att det kommer bli dyrare att tanka när E10 kommer, precis som det blev i Finland.


939 Inlägg
13 mars 2011
#315
Finns det någon som vet hur mycket höjning vi pratar om 1-2 kr?    Vad har priset blivit i andra länder?

71 Inlägg
13 mars 2011
#316
50 öre till 1 krona ungefär, iallfall så det blev i finland. (ungefärligt omräknat)


939 Inlägg
13 mars 2011
#317
fy faan den blir inte bara sämre utan dyrare med *__*

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
13 mars 2011
#318
Kristian_V skrev:
De blåser oss allihop, hela tiden! Eftersom etanol har ca 30% lägre energi innehåll och vi nu skall köra på E10, så har vi 3% mindre energi i bränslet. Det är samma som en 3% smyghöjning av skatten på drivmedlet. För det är väl ingen beslutsfattare som snackat om kompensering i skatten för att vi kommer 3% kortare sträcka mellan tankningarna.
Nu blev det ju lite fel. Blyfri 95 har ju 5% etanol redan nu, så skillnaden är ju bara 1,5%. Skillnaden på priset ska vad jag har läst motsvara detta, så lurad blir man ju inte då. Visst, dom kommer säkert höja priset efter hand, men det gör dom ju med soppan nu med... Men blåst blir man alltid, så är det ju. Men har man inte råd o köra får man väl cykla...

Jag tycker ärligt talat inte det är så dyrt att ta sig fram med bensin. Ca 1kr / km kostar det mig i ren soppa. Värdeminskningen på de flesta nyare bilar innebär en högre kostnad / km..

/Mattias

Honda freak
137 Inlägg
13 mars 2011
#319
det har inte funnits etanol i blyfri 95 eller 98 på mer än ett år nu... Dom tog bort det för att etanolen gick upp i pris och för att det inte fyllde någon funktion att späda ut soppan med det längre..

Personligen vill jag dra ihop varenda jävla kotte på garaget och se till att vi ställer oss utan för riksdagen med varsin bil och håller på hornet tills dom släpper sina jävla ockerpriser och skatter.

Om det är någon som ska tjäna på bränslepriset så är det väl bensinmackarna men dom tjänar int emycket alls, en liter bensin kostar runt 4 kronor i inköpspris innan skatter och pålägg. att vi ska betala mer än det dubbla är inte rätt!

Vilka är på att dra igång en kamp för det här!

Mvh / Robin Sommerdahl

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"

Ljud freak !
928 Inlägg
13 mars 2011
#320
Till våran mack vi äger privat kostar bensinen 5,70kr litern å etanolen 2,80 litern sen dieseln 6.00kr sen lägger vi till ca 3kr per liter sen resten är skatter hmm



Sök