2026
Sök

MAXLÄNGD på trailerekipage? (I SVERIGE!)

39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#1
även maxlängd på semitrailer i Sverige.

MAXLÄNGD på trailerekipage? (I SVERIGE!)
______________________________________

EDIT:::: JAG HAR GOOGLAT I TIMMAR! och jag vill inte veta maxlängd i Norge eller Finland!
Senast redigerat av flamur (18 februari 2011)

Gangstuh
122 Inlägg
18 februari 2011
#2
TRAILER
Maxlängd: 16,5 m
Bredd: 2,55 m -( 2,6 m) Kyl
Totalvikt: 40 ton - (44 ton) ( 3- axlad)
Lastvolym: 33 - 34 EUR - pallar (3 *11) alt. (2 * 17)


?


39 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#3
hur säker är du? Vi har en diskussion om maxlängd där min polare bestämt hävdar att maxlängden på ett trailerekipage max får vara 18m i Sverige.

Vi är överäns om att andra ekipage får vara 25,25 max, men faller trailers under samma maxlängd?

Gangstuh
122 Inlägg
18 februari 2011
#4
jag är inte ett dugg säker, har för maj 16,25 gäller inom eu.  har för mig att de e 18 eller 24 för trailer ekipage inom sverige...


357 Inlägg
19 februari 2011
#5
Max 24m för trailerekipage. 25.25 med link.
Senast redigerat av aF (19 februari 2011)


Supraman
2 300 Inlägg
19 februari 2011
#6
aF skrev:
Max 24m för trailerekipage. 25.25 med link.

Helt korrekt

Inom 24m får ekipaget se ut hur som helst undantaget axlarna för viktparagraferna.

Ska man sen köra 25,25 måste det följa vissa regler, vissa kallar det modulsystemet och innebär att lastutrymmena måste vara enligt vissa mått sen måste viss utrustning finnas för att vara godkänt för att köra i 80.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

39 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#7
Eve brings light =P

tack grabbar, det verkar visst som polarn kanske har fel. är dock inte överdrivet övertygad, men nu är vi några som tror samma sak iaf.

8 882 Inlägg
19 februari 2011
#8
Vill minnas att det är 13.6m för semitrailer, hitta den här i en bok från -05
Men å andra siidan så finns det ju semitrailer som är 22m så jag vet inte vad som är rätt....
Någon med färskare kunskaper får nog leta upp det korrekta svaret.
http://www.geting.se/image.php/288575-Skarmklipp.PNG

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

184 Inlägg
19 februari 2011
#9
http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare … mensioner/

Kolla där, då får du allt svart på vitt tongue

EDIT: lägger till här också: http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare … undregler/
Senast redigerat av Donken86 (19 februari 2011)


12 086 Inlägg
19 februari 2011
#10
Av någon anledning så är ju alla semitrailers runt 17-18m, medens lastbil med släp är 24m?
Det borde ju rota dig ur ett regelverk kan man tycka?

Vore ju fränare om alla semitrailers va nosbilar (eftersom de klarar 24m) så blir de lite US-style på det smile
Senast redigerat av JapMax (19 februari 2011)

415 Inlägg
19 februari 2011
#11
JapMax skrev:
Av någon anledning så är ju alla semitrailers runt 17-18m, medens lastbil med släp är 24m?
Det borde ju rota dig ur ett regelverk kan man tycka?

Vore ju fränare om alla semitrailers va nosbilar (eftersom de klarar 24m) så blir de lite US-style på det smile

Det har med reglerna nere i Europa att göra, en trailerdragare som inte går att köra utanför Sverige är rätt värdelös eftersom ett svenskt bil och släp kan lasta 18-pallplatser mer än bara en trailer.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Trucker
25 Inlägg
26 januari 2012
#12
Okej, såhär ser regelverket ut:
En Svensk trailer kan enligt lag vara 24 meter  inklusive dragbilen men då klarar den inte svängprovet som alla lastbilar måste klara. Lösningen blir då att begränsa längden till 23 meter inklusive dragbilen. Så en svensk inrikestrailer kan vara upp till 19/20 meter beroende på konstruktion av quattro axlarna på trailern (Hur många av axlarna som är medstyrande, brukar vara den första och sista).

Finns väldigt få såna här ekipage för att det blir mycket klumpigt att hantera. Man brukar säga att ett vanligt Norge trailer ekipage på 17.50 tar lika mycket plats som en Svensk 24m bil och släp. Anledningen till det är att en trailer endast har en led (där kopplingen mellan bilen och trailern är = vändskivan) medan ett bil och släp bygge både har en led i draget och en led i svängkransen på släpet.

Anledning nr två av att det finns få långtrailer byggen är att de endast får användas i Sverige. Ett 24 meters bil och släp får även gå i Finland och 25,25 EU modul ekipagen (består av minst tre olika ekipage varav den sista inte får vara över 4 meter) får rulla i Sverige, Finland, delar av Norge, Danmark och Holland.

Så summan av allt max längden av en trailer i Sverige är max 24 meter inklusive dragbil men då klarar den inte svängprovet så den blir: 23 meter inklusive dragbil och så måste trailern ha 2 av 4 axlar styrbara! Så där har du dit svar smile

Det går att få fart på vad som helst om man har gasen i botten tillträckligt länge.

Trucker
25 Inlägg
26 januari 2012
#13
JapMax skrev:
Av någon anledning så är ju alla semitrailers runt 17-18m, medens lastbil med släp är 24m?
Det borde ju rota dig ur ett regelverk kan man tycka?

Vore ju fränare om alla semitrailers va nosbilar (eftersom de klarar 24m) så blir de lite US-style på det smile

Problemet är att bilarna rullar i flera länder än Sverige, längdbegränsningen i Norge är på 17.50m för trailer och 19.50m på bil och släp. Sätter man då en nosbil framför en 13,60 (standad EU-trailer) kan man inte åka över gränsen och än värre med Tyskland där gränsen är 16.50m.

Det går att få fart på vad som helst om man har gasen i botten tillträckligt länge.


Sök