2785
Sök

Team JapTuning S14.5

68 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#1
Nu är det dags att den här bilen får en tråd också!

Har sedan 2008, då bilen införskaffades, haft ett samarbete med JapTuning.
Under åren så har det jag bollat lite idéer med Stefan och redan inför förra säsongen var kom vi in på tankarna att starta upp ett Driftteam.
Men det drog ut på på tiden lite och hann inte bli aktuellt under 2010.

Nu har vi däremot gjort slag i saken så under 2011 kommer JapTuning ha ett eget Driftteam 'Team JapTuning'!

Det här blir projektråden för en av bilarna, en Nissan 200SX S14.5.

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/189405_10150098052628037_737948036_6475069_5669332_n.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g158/P0l0200sxy/200520101917.jpg

ENGINE:

BOTTOM END:

CP 87mm pistons
Apex conrods
ARP main stud and nuts
ARP big end bolts
ARP head stud and nuts
ACL race big end bearings
ACL race main bearings
New nissan oil pump
New nissan water pump
Cometic 1.1mm head gasket
All Apex gaskets new
All nuts and bolts plated
NGK BKr9eix plugs
Only the best 10/w60 fully synth race oil

HEAD:

Squish removed
Ports matched and seats blended
Tomei rocker arm stoppers
HKS 264 step two in cam
HKS 264 step two ex cam
HKS adjustable ex cam pulley
Brian Crower titanium spring retainers
Brian Crower valve springs

ANCILLARIES:

Apex 13 row oil cooler and filter relocation kit
Custom top mount manifold
Garrett GT3076r
Tial 44v wastegate
Custom exhaust from turbo back(two systems loud/quiet)
Custom made inlet plenum
Custom made intercooler and pipe work
Modified sr20de throttle body
Custom turbo oil and water lines
Over £200 of heat wrap and shielding
72mm alloy rad
Twin electric fans
D1 spec catch can
Full Artel hoses throgh out

FUELING:

Sard 850cc injectors
Sard fuel pressure regulator
Twin walbro pumps in tank
Hard wired using heivy duty relays

TRANSMISSION:

S-Body Automotive rb25 gearbox conversion plate
Modified rb25 box to take 9ltrs oil (75/w140 fully synth race oil)
Apex 19 row oil cooler and remote filter
Mocal oil pump
Tomei short shifter
Nismo knob
Exeedy hyper twin plate clutch (sprung)
Custom prop
Braided clutch line
S15 open diff welded with 3.7:1 ratio in GTR casing (EP90)
GTR out put shafts, GTR drive shafts and bearings

ELECTRONICS:

Apexi power fc D-jetro ecu with hand controller
Greddy profec b spec II boost controller
Greddy turbo timer
Saga oil pressure gauge
Saga AFR gauge
Saga boost gauge
Autometer water temp and fan controller
4x video (colour/wide angel)camra setup with on board recording to hard disc(record all 4 at the same time)
2x video monitors

SAFETY/inside:

Fabricage 6 point bolt in cage modded for twin door bars
Sparco FIA seat
Custom seat rails
Willans FIA 6 pint harness
Lifeline plumbed in fire extinguasher
Master kill switch
Nardi wheel
D1 spec snap off adaptor
Momo boss
OMP FIA cage padding

BRAKES:

315mm BMW M3 EBC grooved and dimpled front discs
Mintex extream pads
Z32 rear drums, caliper and discs
R33 cables
ABS removed
Custom hydro setup
Willwood hydro cylinder

SUSPENSION:

Apex Gen2 coilovers (inverted)
Apex Camber arms
Apex Toe arms
Apex traction arms
Apex tension rods (modded)
Apex alloy subframe mounts
Apex alloy diff mounts
Tein tie rods (modded)
Tein rod ends
Custom lower arms front
Custom mounts for stock rear lower arms
Custom front subframe
Custom steering knuckles
Strut bars front and back

WHEELS and Tyres:

Rota GTR-D all rounds 9.5j et12 front with 20mm spacer
12j et0 rear
Falken 452 tyres all rounds

BODY:

S15 head lights
EPR s15 front conversion wings
EPR s15 DM style bonnet
EPR s15 SU style front bumper
EPR s14 SU style side skirts and rear bumper
EPR DM style carbon wing with custom stands
EPR 50mm rear fenders
Various catchs and latchs for bonnet and boot

http://infame-gaming.com/kicko/JapTuning.jpg


68 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#2
Update 14/3-11

Som det kanske syns på bilderna i första posten så blev inte lackeringen av framskärmarna så jättebra. Så när jag ändå blev tvungen att lacka om dom så tänkte jag att det var lika att beställa nya skärmar när man ändå är igång.

Idag anlände ett paket med mina nya Chargespeed S14.5 skärmar, riktigt bra kvalité och passform. Stort tack till JapTuning!

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/199594_10150109242713037_737948036_6574547_737879_n.jpg
Senast redigerat av Kicko (15 mars 2011)


68 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#3
Update 15/3-11

Blev några timmars skruvande idag.
Fick min nya Tial MV-R 44mm wastegate i morse så det blev att montera den direkt.
Väldigt trångt att komma åt skruvarna till V-bandsklämmorna men nu ska det förhoppningsvis gå att ladda på lite till smile

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/195990_10150110263348037_737948036_6583134_4693051_n.jpg


68 Inlägg
207 Inlägg
16 mars 2011
#5
Tight är väl bra ;D Snygga framskärmar också, har varit lite småsugen på något liknande själv smile
Kan nog bli ett spännande projekt att följa lite smått wink


68 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#6
Update 17/3-11

Har börjat rensa upp och fixa till interiören lite smått och la på ett första varv färg idag.
Ser ut som blanksvart på bild när det är blött fortfarande, men det är mattsvart lack.

Har även en ny stol på väg hem från Stefan på JapTuning, kommer i början på nästa vecka.

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/189395_10150111711358037_737948036_6595103_2747002_n.jpg



Sök