4348
Sök

Är min dieselhäck på väg att gå sönder (volvo 764)

Krom-fascisten
439 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!
Har en nyinköpt 764:a (1990) med turbodieselmotor från volkwagen. D24tic eller va den heter.. Bilen är från början nån importbil.

Nu är det så att enligt många så stinker det att ligga bakom den på vägen.
Det är olja i tryckrören som går till och från intercoolern. Turbon är det inget klapp på vad man kan känna, iallafall mindre än en halv millimeter känns det som.

Polarn säger att det troligen beror på sprickor i toppen.


någon som har koll på dessa motorer?

Forummoderator
26 349 Inlägg
24 april 2011
#2
mr_yeahman skrev:
Hejsan!
Har en nyinköpt 764:a (1990) med turbodieselmotor från volkwagen. D24tic eller va den heter.. Bilen är från början nån importbil.

Nu är det så att enligt många så stinker det att ligga bakom den på vägen. Det är olja i tryckrören som går till och från intercoolern. Turbon är det inget klapp på vad man kan känna, iallafall mindre än en halv millimeter känns det som.

Polarn säger att det troligen beror på sprickor i toppen.


någon som har koll på dessa motorer?

Öööh..det är en diesel..?

Förlåt..kände mig tvungen.
Topparna till dessa är ganska känsliga ja, men bara för att det luktar illa betyder inte det att det måste vara nåt fel på dem. Drar han vatten?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

926 Inlägg
24 april 2011
#3
9/10 så är det spridarspetsarna som behöver en service. Det är en slitagedel som behöver lite översyn ibland, precis som tändstiftsbyte på en bensinmotor.
Steg ett är att prova med en tillsats i bränslet som i bästa fall kan lösa problemet.
Eller så river du ur dom och lämnar in dom på provtryckning och spridarbildskontroll.
Har du tur går det att göra rent spetsarna och man får en fin bild igen, eller så måste du köpa nya spridarspetsar.
Det gör underverk med nya spridarspetsar. kan tyvärr kosta en del.
Kom ihåg att byta bränslefilter samtidigt som du bytt spetsar!

Mats

Krom-fascisten
439 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#4
Den drar ej vatten.

När jag gjorde en städning i skuffen häromdan så hittade jag en tom flaska med "injektioncleaner".
Är spridarspetsar jobbigt att byta själv? och vad kan de kosta på ett ungefär?

3 292 Inlägg
24 april 2011
#5
Det är dags att renovera spridarna om/när den står och droppar på nån av spridarna.. eller när man har att den går hårt eller liknande.. det är viktigt att alla spridarna har den tunna fina dimma som dom ska ha för att bilen ska gå jämnt och bra.. om inte kan många olika grejer uppkomma som får en att tro att bilen är på G att kasta in handduken, dra ur jacket, byta planhalva... eller hur man ju vill uttrycka det.. big_smile

Kostar en del att renovera spridarna.. men väl värt det om motorn är i bra skick i övrigt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

54 Inlägg
25 april 2011
#6
haaa jaaa luktar gjorde den och rök blått som in i helvete


Krom-fascisten
439 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#7
inte sota svart då?
Blått rök, vad säger experterna om detta?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 april 2011
#8
Spridarspetsar verkar kunna få bilar att både sota och ryka vitt typ topplockshaveri. Blårök brukar betyda olja i förbränningsutrymmet typ kassa ventiltätningar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

535 Inlägg
21 juli 2011
#9
Fick du ordning på detta, har samma symtom på min, olja överallt. men drar inget vatten och turbon e fin. och kan nog skymta lite blå rök.


249 Inlägg
30 juli 2011
#11
de är bara max skruva pumpen och bort med slangen på turbon så känns inte den lukten längre



Sök