3189
Sök

Vilket steg?

535 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Aha okej... Har du 2 separata baslådor i bilen?tongue Funderar på hur jag ska bygga ramen... Handlar inte om mycket utrymme då jag har en 2x12 portad... Hm...
Senast redigerat av Fismumriken (7 juni 2011)

187 Inlägg
7 juni 2011
Fismumriken skrev:
Aha okej... Har du 2 separata baslådor i bilen?tongue

Hehe, nej de har jag inte^^ Den som står till höger va min första låda men då trycket inte kom in så mycket i bilen som jag ville så valde jag o bygga en ny låda som spelar genom skidluckan.

Nya planer..

535 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Jaha okej:P har funderat lite, jag tycker lådan trycker på så förbannat bra vid låga frekvenser, men vid lite högre, inte jättehöga, så verkar det som att basen hamnar i bagegeutrymmet ist^^

187 Inlägg
7 juni 2011
Fismumriken skrev:
Jaha okej:P har funderat lite, jag tycker lådan trycker på så förbannat bra vid låga frekvenser, men vid lite högre, inte jättehöga, så verkar det som att basen hamnar i bagegeutrymmet ist^^

Jo tryck blev de ju men när man fällde sätena så blev de en jäkla skillnad.. Eftersom det inte är så svårt o snicka ihop en ny låda så bestämde jag mig för att bygga en ny låda. Ska provspelas imorgon förhoppningsvis smile

Nya planer..

535 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Aha okej:P Fast ovanstående inlägg från mig riktades mest mot mig:P Men kul att höra din otivation:P

187 Inlägg
7 juni 2011
Fismumriken skrev:
Aha okej:P Fast ovanstående inlägg från mig riktades mest mot mig:P Men kul att höra din otivation:P

Aha blev lite fel där^^ Men är det inte lågbas du vill ha från baslådan? Midbas kommer ju från framsystemet? Basen spelar väl upp till kanske 80hz?

Nya planer..

535 Inlägg
7 juni 2011
Trådstartare
Jo precis. Saken är den att jag har fått det lite från ett annat perspektiv då jag fortfarande har orginalsystem fram^^ Men jag ska byta denna eller nästa månad:P

535 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Ey, denna ramen, räcker det att man bygger endast runt själva framsidan, eller måste man bygga in hela lådan? Och hur mkt påverkar det att an bygger som en ram till den? Slipprar inte ljudet förbi in till bagageutrymmet ändå?

En fråga till, hur gömmer ni kablarna? Jag har en 2x12 tums portad låda som står riktad med basarna mot ryggstödet, väggen är lutad i vinkel med ryggstödet. Kablarna ligger för övrigt på lådan, och kondensator och steg sitter på lådans baksida, alltså synligt. Och alla kablar kommer som en djungel mot steget.
Och hur vet jag hur kondensatorn funkar? Kan man testa det? Den är kopplad från batteriets pluspol tills kondingens plus och sedan till plus på steget. sen är minuspolen på kondingen jordad i chassit. Rätt?
Senast redigerat av Fismumriken (8 juni 2011)

535 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
Ännu en fråga! Ska ju köpa framsystemhögtalare. Inte bestämt mig för storlek... 4 st 5,25 eller 2 st 5,25 och 2 6,5? Iaf, 2 vid framrutan, en i vardera framdörr. Ska jag placera steget bak och koppla in mig på kondensatorn som även driver monoblocket? Eller ska jag bara koppla in steget direkt i monoblocket? Och hur drar ni då kablarna från respektive högtalare, bak till steget? Och måste man då dra en lågnivå till stereon eller kan man på nåt sätt koppla ihop sig med monoblocket? Och även remoten?

535 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Bumpar mig själv och ställer en fråga till.

Ska ju sätta in nya framhögtalare. 4 stycken med andra ord. Men nu undrar jag sen sak. Jag har ju dratt remote och strömkabel på batterisidan av bilen, och lågnivån på den andra sidan. Detta till monoblocket i bagageutrymmet. Hur blir det då när jag ska dra kablar från framhögtalarna bak till bagageutrymmet? För man ska väl inte dra högtalarkablar på samma sida som ström och remote? Eller gäller det bara lågnivåkablarna?

Edit: Jag har ju ingen skidlucka. För det är det hålet som blir när man fäller mittensätet? Elelr? Ska jag ändå bygga tätt? Får den verkligen nog mned luft då isf, och kommer basen verkligen ut?

Fyller på igen: Jag har steget monterat på baksidan av baslådan. Framsidan är riktad mot ryggstödet alltså. Spelar det någon roll om man har det på baksidan eller om man har det ovanpå lådan? Eller har det nåt med värmen eller nåt att göra?
Senast redigerat av Fismumriken (11 juni 2011)

187 Inlägg
12 juni 2011
Jag tycker du kan göra en systemskiss över alla saker du ska ha i bilen så blir det lättare att hjälpa dig. Paint funkar bra o är enkelt att göra skisser i.

Nya planer..

535 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
http://img828.imageshack.us/img828/9537/volvos40.gif

Uploaded with ImageShack.us

fick bli en sådan här om detta gör er något klokare.

Från höger till vänster: Bagageutrymme - Hatthylla - Framdörrar - Panelen under vindrutan.
Senast redigerat av Fismumriken (12 juni 2011)

535 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Såg på nåt annat forum att man kunde göra så här: Dra ifrån lådan 10-20 cm från ryggstödet, och skruva på en ram på ryggstödet som lådan står tätt intill i rätt vinkel osv... Men då har jag ju ingen så kallad skidlucka... Går ljudet ut ändå?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juni 2011
Nej det är ingen vidare lösning om du inte har skidlucka, speciellt inte att dra ifrån lådan så långt från ryggstödet, då blir det ungefär som en bandpasslåda, fast outräknad. I ditt fall blir det istället till att få basen att spela upp genom hatthyllan på något vis isåfall.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nej det är ingen vidare lösning om du inte har skidlucka, speciellt inte att dra ifrån lådan så långt från ryggstödet, då blir det ungefär som en bandpasslåda, fast outräknad. I ditt fall blir det istället till att få basen att spela upp genom hatthyllan på något vis isåfall.

Och då måste jag göra nån form av port genom där? Jag som redan har gjort en slotport i lådan^^

Går inte göra på nåt smidigare sätt? Just nu är lådan så nära ryggstödet det går. Ca 5cm...
Senast redigerat av Fismumriken (13 juni 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juni 2011
Det finns alltså inget hål i ryggstödet och det går inte att fälla? Då är nog en bandpasslåda med porten upp genom hatthyllan den bästa lösningen, om du inte vill börja kapa i hatthyllan och kan tänka dig att montera bas och port där med låda under.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Ryggstödet går att fälla. Man kan ju köra med nedfällda iofs, men om nån ska åka med så är det ju inte så rockigt^^

187 Inlägg
14 juni 2011
Fismumriken skrev:
Ryggstödet går att fälla. Man kan ju köra med nedfällda iofs, men om nån ska åka med så är det ju inte så rockigt^^

Jag sågade upp en hål i mitt ryggstöd så jag fick en "skidlucka".. Va ganska enkelt! Om du nu vill bygga med lådan spelandes genom luckan annars är som tidigare nämt bygga en bandpasslåda med porten upp genom ett hål i hatthyllan. Eventuellt upp genom ett av hatthyllehögtalarens hål, om du nu inte måste ha högtalare där!
Senast redigerat av snirrealm (14 juni 2011)

Nya planer..

535 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Jag har ju 2 12:or i. ska man ändå göra ett hål i mitten och sedan bygga tätt runt lådan? och hur hade ni tänkt er om någon ska sitta där?XD om man sågar upp vid klädseln, blir inte det ganska fult?

535 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Kan man istället göra som så här: att man tar bort slotporten, köper 2 rör eller tillverkar egna och drar upp genom hatthyllan? eller måste det vara som en bandpasslåda?

Sök