3012
Sök

Vilket steg?

21 761 Inlägg
22 juni 2011
Trekammars bandpasslåda:

Sluten kammare (per bas): 30 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 80 liter netto, ingen dämpmatta
Port: 2 st 6" rör (inga trattar behövs) som är 26 cm långa

Lådans utformning och byggmått beror bla på hur portarna ska sitta. Portade kammarens byggvolym beror på hur mycket av portarna som sitter inuti kammaren. Lådan bör delas vid högst 70 Hz, frekvenskurvan faller i teorin märkbart över den frekvensen. smile

Exempel på lådans utformning: https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/902646_phvzdi.jpg
Senast redigerat av Drönirettab (22 juni 2011)

535 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
Okej thanks dude:) och då ska den bli rätt med andra ord?big_smile angående portarna genom hatthyllan, ska jag göra så att jag drar röret genom hatthyllan och ned i lådan? Eller? Och dämpmatta sa du. En sån man klistrar, eller skjuter fast menar du? En sån som finns för 100 kr på brl?

Sorry om ja e hjärndöd, men netto menas det med innermåttet?
Senast redigerat av Fismumriken (22 juni 2011)

3 466 Inlägg
22 juni 2011
Fismumriken skrev:
Okej thanks dude:) och då ska den bli rätt med andra ord?big_smile angående portarna genom hatthyllan, ska jag göra så att jag drar röret genom hatthyllan och ned i lådan? Eller? Och dämpmatta sa du. En sån man klistrar, eller skjuter fast menar du? En sån som finns för 100 kr på brl?

Nettovolymen är den volymen i lådan som inte tas upp av basar och portar eller annat.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

535 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Fismumriken skrev:

Nettovolymen är den volymen i lådan som inte tas upp av basar och portar eller annat.

Så jag tänkte:P Mohah. Men hur ska jag dra genom hatthyllan?

Designer.
1 260 Inlägg
22 juni 2011
Fismumriken skrev:
M_icke_ skrev:
Fismumriken skrev:

Så jag tänkte:P Mohah. Men hur ska jag dra genom hatthyllan?

Finns säkert hål för högtalare i hatthyllan? bort med ev. högtalare där och dra upp rören.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

535 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
Okej.. så jag bara trär rören där och sedan ned i lådan? Men måste man inte veta exakt hur mkt av röret som inte hamnar i lådan då?

Designer.
1 260 Inlägg
22 juni 2011
Fismumriken skrev:
Okej.. så jag bara trär rören där och sedan ned i lådan? Men måste man inte veta exakt hur mkt av röret som inte hamnar i lådan då?

Du får mäta i bilen och räkna på ett ungefär. Du måste ju veta hur många liter du ska plocka bort (som rören tar upp i lådan).

535 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Fismumriken skrev:

Du får mäta i bilen och räkna på ett ungefär. Du måste ju veta hur många liter du ska plocka bort (som rören tar upp i lådan).

Okej då är jag med. Men dessa volymmåtten någon räknade ut åt mig, stämmer dom? Vill ha så exakt de går:P

Designer.
1 260 Inlägg
22 juni 2011
Fismumriken skrev:
MIKK0 skrev:
Fismumriken skrev:

Okej då är jag med. Men dessa volymmåtten någon räknade ut åt mig, stämmer dom? Vill ha så exakt de går:P

Ja, ser ingen anledning till att tro att dom inte stämmer, med tanke på att vem som räknat ut dom.
Det han anger är antalet liter som är kvar i lådan när du räknat bort dom liter som väggar-tak-botten, rör och basar tar upp.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juni 2011
Ja dom måtten stämmer, men sen så måste du ju lägga till den volym som rör/port och bas tar upp i lådan. Sen där rören går in i lådan måste du täta på något vis. Ett tips är skarvmuffar för avloppsrör som du fäster i lådan så att röret får gå igenom då blir det tätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Fismumriken skrev:
MIKK0 skrev:

Ja, ser ingen anledning till att tro att dom inte stämmer, med tanke på att vem som räknat ut dom.
Det han anger är antalet liter som är kvar i lådan när du räknat bort dom liter som väggar-tak-botten, rör och basar tar upp.

Yes de vet jag:P Ska man typ bygga tätt runt portarna sen, eller hamnar allt ljud i kupèn ändå?

Designer.
1 260 Inlägg
22 juni 2011
Fismumriken skrev:
MIKK0 skrev:
Fismumriken skrev:

Yes de vet jag:P Ska man typ bygga tätt runt portarna sen, eller hamnar allt ljud i kupèn ändå?

I teorin kan jag tänka mig att det är bättre om det är tätt runt hatthylla och port. Om det blir nån skillnad i praktiken måste du prova dig fram till. Om inte annat är det snyggare om det är tätt mellan rör och hylla.

ChriZtoffer skrev:
Ja dom måtten stämmer, men sen så måste du ju lägga till den volym som rör/port och bas tar upp i lådan. Sen där rören går in i lådan måste du täta på något vis. Ett tips är skarvmuffar för avloppsrör som du fäster i lådan så att röret får gå igenom då blir det tätt.

Haha, du lägger till volym och jag drar bort. Ändå blir det samma, roligt det där smile
Senast redigerat av MIKK0 (22 juni 2011)

535 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
Hehe okej nu är jag med:P men hur räknar jag ut hur mkt extra som portarna tar? Om vi säger att 5 cm försvinner från röret. Och röret skulle ner 26 cm? Hur mkt extra i volym blir det då t.ex?

Designer.
1 260 Inlägg
22 juni 2011
Fismumriken skrev:
Hehe okej nu är jag med:P men hur räknar jag ut hur mkt extra som portarna tar? Om vi säger att 5 cm försvinner från röret. Och röret skulle ner 26 cm? Hur mkt extra i volym blir det då t.ex?

Bra fråga, längesen jag räkna sånt nu, men bör bli såhär:
Om du tänker att 5cm är ovanför lådan, så är ~2cm i taket på lådan. Så blir det 19cm innutilådan. ~2.85L per rör.

Du räknar basen x höjden i dm så får du ut antalet liter. basen är arean på för röret.

21 761 Inlägg
23 juni 2011
6" rör är enkla att räkna på, ett rör tar upp 0,2 liter per cm. Dämpmatta är tex polyestermatta som brukar vara typ 2-4 cm tjock och limmas/häftas fast, artikelnummer 950993 hos BRL är exempel på en sån matta. smile

535 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
6" rör är enkla att räkna på, ett rör tar upp 0,2 liter per cm. Dämpmatta är tex polyestermatta som brukar vara typ 2-4 cm tjock och limmas/häftas fast, artikelnummer 950993 hos BRL är exempel på en sån matta. smile

Okej kanon. Då räcker ju 2 rullar. Samma jag använde när jag byggde min portade låda. Med tanke på att röret skulle vare 26 cm inne i lådan, blir det alltså 26x0,2=5,2 ? Alltså 5,2L större kammare?

21 761 Inlägg
23 juni 2011
Totala rörlängden ska vara 26 cm, men en bit av rören måste ju sticka upp ur lådan så att de spelar ut i kupen. Du kan nog räkna på 20 cm rör inuti lådan (20x0,2=4 liter), fast eftersom det ska vara dubbla rör så blir det 8 liter totalt. smile

535 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
Okej:P  Med andra ord, så kanske det inte gör så jättemycket om man felar på en liter? Kan man göra rör av nånting eller måste man köpa? Vart köper man bäst då?

21 761 Inlägg
24 juni 2011
Rör ska finnas i en bilstereobutik, kanske inte alla som har 6" rör hemma men de borde kunna beställa hem. Annars fungerar VVS-rör lika bra, men ska man använda trattar till dessa rör så kan det behövas litegrann putsning av skarven mellan röret och trattar så att det inte blir en kant som ger flåsljud.

I ditt fall behövs inga trattar, då kan du använda 6" VVS-rör utan problem om du vill. smile

Det gör inget om volymen felar på en liter med tanke på att det gäller 80 liter, håller med.

535 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
Okej kanon:P Med andra ord kan rören vara i princip vad som helst som inte är för tjocka och som stämmer med måtten?tongue

Sök