3210
Sök

Vilket steg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juni 2011
Dom ska vara 6" i diameter och bör iaf vara av någorlunda tjockt gods, papper format som ett rör fungerar t.ex. alltså inte. wink Som Dreönirettab sa så fungerar VVS (kallas även avloppsrör) alldeles utmärkt! Billigt också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
Hehe okej:P då köper jag med ett par rörstumpar nästa gång jag drar o handlar material:P

535 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
När man räknar netto betyder det helt tomt aight? Så då ska jag lägga till volymen som själva elementen tar upp i lådan? Och dämpmatta runt om på innerväggarna inkluderat där elementen sitter?
Btw, ingen som ett ungefärligt pris på 22mm spånskiva? 180x60?
Senast redigerat av Fismumriken (10 augusti 2011)

21 761 Inlägg
11 augusti 2011
Nettovolymen hos en högtalarlåda är den volym som blir kvar när element+port+eventuella stag sitter monterade. Har man fått förslag på en nettovolym så får man alltså lägga till plats för element+port+eventuella stag när man ska bygga lådan, den volymen är då bruttovolymen (kan kallas för byggvolym också).

Dämpmatta brukar man sätta på alla väggar utom baffeln (där elementet sitter), orsaken till att man inte sätter matta på baffeln enligt min uppfattning är dels att baffeln helt enkelt kan vara så liten att det nästan inte ryms matta och dels att man riskerar att mattan kommer åt konens baksida. smile

535 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Okej tack det var det jag behövde veta:D dags att börja räkna då:) Tips på mått? Max 85 lång och runt 40 hög. Lutning för ryggstödet är si så där 15 grader ungefär:P

535 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Hur mkt ska jag lägga till för elementen? Hittade på en sida att 2,8L per 12 tums element var standard. Men vill ha så exakt det går. Hur mkt tar mitt element upp?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 augusti 2011
Räkna med 2,5-3L per bas, vågar lova att du inte märker någon skillnad på 0,5L. smile Om det är en väldigt fet bas så kan man få räkna med lite mer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

535 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Okej:P nej den är väl runt standardmåttet så:)

535 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
räknat ut lite nu. anpassade efter ryggstödet, men för att även anpassa bredd och höjd märkte jag att lådan blir djup som satan. närmare bestämt runt 68 cm. hur gör ni med reservhjulet osv? man kommer ju inte ha en chans att få fram det om nöden kräver det?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 augusti 2011
Reservhjul?? Överskattat! wink Eftersom min batteribank bor där nere så har jag ändå inte plats för nåt reservhjul, så där ligger en "däck-på-burk" istället.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

535 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Då får de bli en sådan burk och en liten kompressor:P Btw, jag och min kompis diskuterade lite om hur man får bäst ljud. Kombi eller Sedan. Jag anser ju att man kan ju få lika bra ljud i en sedan som en kombi om man har rätt uträknat och isolerat osv, men att man får ju plats för mer ljud i en kombi och kanske mer tryck. Vad anser ni?

Silent Coat i dörrar och bagagelucka=värt i en s40-98?

Steg värt för att driva framsystem? Måste man då ha extra batteri? Eller kan det gå ändå?
Senast redigerat av Fismumriken (23 augusti 2011)

4 693 Inlägg
23 augusti 2011
Kombi/kupé helt klart!

Booyakasha!

3 466 Inlägg
23 augusti 2011
Fismumriken skrev:
Då får de bli en sådan burk och en liten kompressor:P Btw, jag och min kompis diskuterade lite om hur man får bäst ljud. Kombi eller Sedan. Jag anser ju att man kan ju få lika bra ljud i en sedan som en kombi om man har rätt uträknat och isolerat osv, men att man får ju plats för mer ljud i en kombi och kanske mer tryck. Vad anser ni?

Silent Coat i dörrar och bagagelucka=värt i en s40-98?

Steg värt för att driva framsystem? Måste man då ha extra batteri? Eller kan det gå ändå?

Vad gäller kombi/sedan frågan så kan jag inte hålla med, det är mer eller mindre omöjligt att få en sedan att spela lika bra som en kombi så länge du ska ha grejerna i bagaget. Finns alltid något undantag som bekräftar regeln så klart men dom kan du nog räkna på en hand.

För övrigt brukar halvkombibilar vara svårslagna när de gäller o spela högt... Karossformen hjälper basen framåt i bilen.

Sen finns det många andra dämpmattor jag skulle valt före SilentCoat, Jag gjorde själv tabben o dämpa min bil med det...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

535 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Jag tänkte mer på snyggheten än volymmässigt eller vad man ska säga. Men vilken föredras framför silent coat? 41 ark är prissänkt till 799 kr nu som innan kostade 1999kr.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2011
Når det gäller att bygga en bil som låter bra så spelar det mindre roll om det är en kombi eller en sedan, det finns amnat som spelar större roll. Däremot om man ska spela högt så är sedan inge kul.

Jag tycker SilentCoat fungerar utmärkt sett till priset, STP Silver fungerar säkert också jättebra men har tyvärr inte haft möjlighet att teta den mattan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

535 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
Kan ni länka någon bra sida där det finns billigt? Som räcker till 4 dörrar samt bagage? Och som är lättarbetat.

3 466 Inlägg
23 augusti 2011
Fismumriken skrev:
Jag tänkte mer på snyggheten än volymmässigt eller vad man ska säga. Men vilken föredras framför silent coat? 41 ark är prissänkt till 799 kr nu som innan kostade 1999kr.

Dom har vad jag vet aldrig kostat 1999... De högsta priset jag har sett att den legt på sen den kom förra året är runt 1000-lappen. Kan tillägga att den kostade samma pris förra sommaren när jag köpte min.

Finns bättre mattor till samma pengar.
Senast redigerat av M_icke_ (23 augusti 2011)

3 466 Inlägg
23 augusti 2011
Fismumriken skrev:
Kan ni länka någon bra sida där det finns billigt? Som räcker till 4 dörrar samt bagage? Och som är lättarbetat.

http://www.brl.se/sv/artiklar/silver-bulk.html
Där har du en matta som är betydligt bättre! Och jag har testat båda...

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 augusti 2011
M_icke_ skrev:
Fismumriken skrev:

Även jag har testat båda.. och funkar alldeles utmärkt båda två.
Enda skillnaden är strukturen på Silent Coat mattan.. Annars är det inga större skillnader.
Båda är ganska prisvärda så det är hugget som stucket säger jag.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

535 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Fismumriken skrev:

Och hur mkt räcker denna? De står ju kvm, men jag vet inte riktigt hur mkt man ska ha i en dörr t.ex.

Sök