3746
Sök

El till drag

192 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1
Min bil kom med drag, dessvärre är ju själva kontakten gjord för amerikanska marknaden. Misstänker att det är bara att knipsa av kablarna och ersätta med en "svensk" kontakt. Någon som vet var man kan få tag i sådana?

Finraggare
2 381 Inlägg
14 juni 2011
#2
Biltema kanske? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … nskontakt/

Kolla bara vad besiktningen säger om det, jag trodde inte våra var okej med drag?

I love being a nobody - because nobody is perfect.

192 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#3
Sitter avtagbart drag på men besiktade inte med det så att säga. Ska flytta om några veckor, tänkte det går att dra en liten kärra i alla fall. smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juni 2011
#4
Jag har gjort det på en Jeep GC, inte så svårt. En spänningsprovare, en kompis & en ny kontakt så är det skitlätt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

192 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#5
Trodde det mer eller mindre fanns en kontakt som vi använder här men på Biltemas sida finns det 4 olika. Hur vet man vilken man ska ha då? smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 juni 2011
#6
Det finns 2 som används på personbilar i Sverige, 7-polig & 13-polig. 13 polig används på morderna husvagnar & stora släp med backljus, 7-polig på allt annat. Tips är att kolla hur många kblar du har på din bil för att veta vilken som är mest lämplig. På Jeepen körde vi 7-polig.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

192 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#7
Bör rimligtvis vara den första 7-poliga (29.90:- på Biltema-länken) som gäller då kanske? Får gå ner och kolla upp det sen.

192 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#8
Jag har en liten dosa vid batteriet där det står ett kopplingsschema på, det går ut 8 kablar från den. Men på kontakten som kommer ut bak/undertill bilen så är det bara fyra kablar som går in den. Nån aning om hur man går tillväga då?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 juli 2011
#9
Skumt som fan, 4 kablar räcker ju inte långt. Bromsljus, bakljus, blinkers H/V & be till gud att det jordar i kulan? Man kan ju undra vart de andra 4 tar vägen?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

192 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#10
Ja det är väldigt märkligt. Var ute och tog bilder nu på dosan inne vid batteriet och kontakten. Såg att fyra av kablarna går in till bilen nånstans och de andra ner till kontakten. Nån idé på hur man ska lösa det? Finns det ingen adapter från amerikansk svensk helt enkelt till kontakten?

Dosan: http://www.flickr.com/photos/59612222@N … hotostream
Kontakten: http://www.flickr.com/photos/59612222@N … hotostream

Jägermeister
910 Inlägg
12 juli 2011
#11
Kolla först om det inte råkar finnas en adapterkabel till din bil, med Amerikansk kontakt i ena änden och Svensk i andra, när jag importerat bilar från Tyskland fanns det såna adapterkablar att köpa så man slapp byta kontakten vid dragkroken.

En gång är ingen gång...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 juli 2011
#12
Om jag tänker rätt när jag kollar på kontakten och dosan så innebär det att dom fyra kablarna i kontakten är följande:

Bakljus
Jord
Vänster blinkers
Höger blinkers
Bromsljuset verkar vara kopplat så att blinkerslamporna tänds när man bromsar. Troligen därför dosan behövs, så inte alla blinkerslampor på bilen tänds när man bromsar.

Detta är möjligt pga att jänkarna använder röd blinkers bakåt. Sparar en kabel dit bak, men gör å andra sidan att blinkersen inte syns när man bromsar. Eller om det kanske inte tänder bromsljuset på den sidan det blinkar. Omständigt ja, men jänkarna har aldrig kunnat bygga elsystem...

Detta innebär även att du kan inte bara klippa kablarna och sätta dit en vanlig "svensk" kontakt. Kommer inte heller funka med nån adapter. Då kommer blinkerslamporna lysa orange när du bromsar, alternativt att bromsljuslamporna blinkar rött när du blinkar.

Det du behöver göra är att klippa kablarna på bilsidan (är en pil med "car" i på bilden) vid dosan (dosan kan du ta bort) och dra kabel därifrån till både blinkers, bak och bromsljus. Beror på var strömmen till dom kablarna kommer ifrån men det borde funka utan reläer då släpvagnsljus inte drar några stora mängder ström.
Senast redigerat av henke_99 (12 juli 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Finraggare
2 381 Inlägg
12 juli 2011
#13
Vänta här lite nu. Fyra kablar? Det är inte en trailer electrical brake module du har där bak?

Är en kabel ljusblå?

Annars så är det running lites, vänster och höger blinkers/bromsljus kablar. Finns hur mycket som helst på lxforums - sök på towing harness.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 juli 2011
#14
kameramannen skrev:
Vänta här lite nu. Fyra kablar? Det är inte en trailer electrical brake module du har där bak?

Är en kabel ljusblå?

Annars så är det running lites, vänster och höger blinkers/bromsljus kablar. Finns hur mycket som helst på lxforums - sök på towing harness.

Du har ju bilder på hans prylar 3 inlägg ovanför ditt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

192 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#15
Blir helt snurrig på det här. Ska hälsa på en släkting här nån dag, han har varit elektriker i typ 40 år så han kanske kan ge mig klarhet i saker och ting. Skulle vilja ha det klart till den 29/7 då det är flyttdags. smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 juli 2011
#16
C_Ek skrev:
Blir helt snurrig på det här. Ska hälsa på en släkting här nån dag, han har varit elektriker i typ 40 år så han kanske kan ge mig klarhet i saker och ting. Skulle vilja ha det klart till den 29/7 då det är flyttdags. smile

Läs mitt inlägg ovan, vågar nästan garantera att det är som jag beskrivit.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Finraggare
2 381 Inlägg
14 juli 2011
#17
Sorry - bilderna syntes inte i iphonen hmm(

I love being a nobody - because nobody is perfect.

192 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#18
Då är det löst! Klippte kablarna vid dosan (och tog bort den som rekommenderat) och skarvade dom ner till en ny koppling. Fick dock splitta på en kabel till bakljusen men var lätt fixat också. Kostade mig alltså 29.90:- så lätt värt det. Dock kommer Bilprovningen godkänna draget/kulan eftersom de nästan aldrig godkänner amerikanska drag dom jäklarna. Byggt för att klara 1000 lbs men här ska vi minsann inte komma och tro att det går att använda! Kommer nog kolla på en lösning med fler kopplingar så jag bara kan skruva av det innan besiktning.

http://www.flickr.com/photos/59612222@N … hotostream


Sök