3170
Sök

Vw passat tdi-motor i mercabuss... tips önskas

235 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
#41
nja enda kabeln jag fick med var den som går ner igenom spaken till kontaktstycket men det e inget problem, är ju ingen avancerad elhärva till o-d och i nödfall går det att köra med ett hel och halvljusrelä från volvo 240 om man inte får tag i nåt od-relä, det har hänt förr wink


3 292 Inlägg
22 juni 2011
#42
eilert skrev:
nja enda kabeln jag fick med var den som går ner igenom spaken till kontaktstycket men det e inget problem, är ju ingen avancerad elhärva till o-d och i nödfall går det att köra med ett hel och halvljusrelä från volvo 240 om man inte får tag i nåt od-relä, det har hänt förr wink

Sant.. finns mycket bra lösningar som funkar lika bra.. big_smile  har själv gjort en del fulingar ang od till Volvo. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
#43
funkade inte lägga upp bilder så länkar i stället...

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=18244


235 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
#44
ADiKO skrev:
Lite mått då tongue som jag sa tidigare kommer denna d24 från lt31 så det är annat tråg på denna smile
Bredden är 50cm från grenrör till dieselpumpen

http://www1.garaget.org/gallery/images/127/126133/126133-dde55aad1281628b6bc30f0aadd972c4.jpg

Du kanske vill byta tråg med mig? :-)


235 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
#45
ADiKO skrev:
Lite mått då tongue som jag sa tidigare kommer denna d24 från lt31 så det är annat tråg på denna smile
Bredden är 50cm från grenrör till dieselpumpen

http://www1.garaget.org/gallery/images/127/126133/126133-dde55aad1281628b6bc30f0aadd972c4.jpg

Du kanske vill byta tråg med mig? :-)


MolnbyPerformance
365 Inlägg
1 juli 2011
#46
eilert skrev:
ADiKO skrev:
Lite mått då tongue som jag sa tidigare kommer denna d24 från lt31 så det är annat tråg på denna smile
Bredden är 50cm från grenrör till dieselpumpen

http://www1.garaget.org/gallery/images/127/126133/126133-dde55aad1281628b6bc30f0aadd972c4.jpg

Du kanske vill byta tråg med mig? :-)

ahh faktiskt skulle de går bra, därför ja tänkte kanske ha den i en volvo smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

235 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
#47
låter bra... trodde den skulle få plats med volvotråget men verkar bli trångt med bulan bak.... det är väl tråget och oljepickupröret som behövs bytas antar jag... sen om det sitter nån kåpa neråt där den bultas ihop med lådan... tänkte det borde väl gå att skicka med bussgods för en hygglig summa...


235 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#48
det går framåt iaf med bytet, nu så sitter motorn på plats i bussen, med nya motorfästen byggda, startmotor och generator fastskruvade och inkopplade, och bränsleledningarna kopplade.. återstår inte mycket innan den går att provstarta iaf... håller på och bygger växelådsfäste oxå, men tyvärr så var mercakudden för stor så den tog i od-klumpen och volvokudden var kass, så behöver en ny kudde för att kunna måtta in fästet ordentligt...

men iaf kan man vara tacksam för att generatorn och startmotor sitter på rätt ställe så alla kablar räcker till,  och bränsleslangarna passade oxå direkt utan krångel...


3 292 Inlägg
4 juli 2011
#49
Strålande.. big_smile  upp med lite bilder nu på dom nya motorfästena och så man får se hur det ser ut.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#50
haha dom motorfästena hoppas jag ingen behöver se big_smile riktigt yx-smide men stabila är dom, nästan onödigt grova grejer... har tyvärr bussen stående i en lokal med plast?golv så att svetsa där är ju inte tänkbart utan det blev punkta, in till bussen och testa passformen, ut och kapa lite mer, punkta ihop, testa osv osv... ett jäkla löpande och testande men till sist satt dom där iaf...


3 292 Inlägg
4 juli 2011
#51
Allt som är relevant till ditt projekt är intressant att titta på.. big_smile  inkl motorfästen som är i riktigt yx-smide big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#52
oki, får fixa så jag kan fota med bättre kamera oxå, har bara risig mobilkamera utan blixt att fota med, därför bilderna blir så satans mörka smile men visst, om publiken kräver bilder så ska jag försöka fixa det..
har dock tyvärr inte fattat hur jag får in bilderna i tråden sad


3 292 Inlägg
4 juli 2011
#53
Du lägger först upp bilderna i ditt fotoalbum.. sen öppnar du den bilden du vill lägga in och högerklickar på den och väljer "visa bildinfo" så kommer det fram en URL till bilden och den ska du kopiera och sen lägga in mellan IMG taggarna (som du sätter in för att URL ska bli en visningsbar bild), detta måste du upprepa för varje bild du vill sägga in.. det kan se ut såhär tex

[img]Bildens adress här[/img]

[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[img] blir http://www.garaget.org/images/small_logo.gif

Notera att det saknas ett / i adressen till garaget bilden.. detta för att länken ska vara synlig och inte bli en bild, så du förstår vad det handlar om menar jag.. så du kan se hur det ska se ut.. big_smile
Senast redigerat av Danne_1977 (4 juli 2011)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#54
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59419/59419-44b118bb895a1f4f9412662c31e4656f_large.jpg

bara ett test smile


235 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#55
nu fatta jag hur det det skulle göras, tackar och bockar big_smile


3 292 Inlägg
5 juli 2011
#56
Ja det där hajjade du ju direkt.. big_smile  haha... skitbra.. big_smilebig_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#57
haha ja det var ju enkelt bara nån förklara så man förstod.. idag har det inte blivit nåt med bussen pga att tanten jobbar så jag har vart hemma med barna, men i kväll kanske det blir ett ryck, och på torsdag blir det till biltema på en inköpstripp, lite extra mätare och en växellådskudde står på inköpslistan, funderar på både extra oljetryck, oljetemp och vattentempmätare.. kan ju vara bra att hålla lite koll på vad som händer under huven wink

men upptäckte en annan sak jag funderat på, det sitter 2 st tempgivare på toppen, en på vänster sida i framkant och en längst bak på toppen....
varför e det så?


3 292 Inlägg
5 juli 2011
#58
eilert skrev:
haha ja det var ju enkelt bara nån förklara så man förstod.. idag har det inte blivit nåt med bussen pga att tanten jobbar så jag har vart hemma med barna, men i kväll kanske det blir ett ryck, och på torsdag blir det till biltema på en inköpstripp, lite extra mätare och en växellådskudde står på inköpslistan, funderar på både extra oljetryck, oljetemp och vattentempmätare.. kan ju vara bra att hålla lite koll på vad som händer under huven wink

men upptäckte en annan sak jag funderat på, det sitter 2 st tempgivare på toppen, en på vänster sida i framkant och en längst bak på toppen....
varför e det så?

Givaren längst bak mot torpedväggen är väl till förvärmningen om jag inte minns helt fel..

Ja lite extra mätare är allt bra att ha, så du har lite bättre koll på saker och ting.. big_smile

Skulle nog vara bra att köra med en kylare från samma bil som motorn suttit i.. så den får exakt den kylning den ska ha..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

235 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#59
ja detta med kylningen har jag grunnat på oxå, ska kolla med en bekant som var sugen på 240 framvagnsbalken för dieselfästenas skull om han kanske sitter på nån kylare till 240 diesel... annrs blir det väl ringa skrotarna...

så det är den bakre givaren som styr glödreläet, har inte bestämt mig om jag ska köra med reläet eller om jag ska köra med merca reglaget, det är ju en spak i panelen som man drar ut, först en bit för att dra ur stoppen, sen nästa steg man drar så ut glöder man, då får man vänta tills en spiral som sitter innanför ett nät i instrumentpanelen blir glödande, då är stiften varma oxå, sen ytterligare ett steg som aktiverar startmotorn... fast på d24 är det ju elstopp så den får man väl koppla på tändningslåset i stället... vill ju att motorbytet ska vara så diskret som möjligt smile


3 292 Inlägg
5 juli 2011
#60
Ja jag har haft många sånna mercedesar.. klassiska klenoder.. big_smile  haha,

På d24 går det en sladd till sylonoiden på pumpen.. en 740 som jag konverterade satte jag en vip kontakt till stoppen på pumpen.. som jag satte inne i bilen så jag kunde slå på och stänga av.. samt att jag monterade glödningen på tändningen och den gula kabeln från Volvo glödrelä till kontaktstycket bak på mätarhuset så glödlampan funkar när man glödar... funkade bra.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök