2123
Sök

Ta bort

205 Inlägg
24 juni 2011
Trådstartare
#1
Ta bort
Senast redigerat av goffemannen (10 juni 2023)

205 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
#2
Ta bort
Senast redigerat av goffemannen (10 juni 2023)

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juni 2011
#3
fixa din rubrik så slipper vi låsa tråden

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 juni 2011
#4
Är det inte någon BMW som måste ha etanolfritt bränsle för att tankmätaren ska funka? Kul för dom...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

* Voff voff *
10 705 Inlägg
28 juni 2011
#5
Så här såg det ut när jag tankade på Shell i Finland (Åbo) 14/6 i år:

http://www.mrandersson.se/sidor/bradhis/store/e10finland1.jpg

Sannolikt blir det väl likadant här snart...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

205 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#6
torpis skrev:
fixa din rubrik så slipper vi låsa tråden

Vad är det som är fel med rubriken?

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juni 2011
#7
goffemannen skrev:
torpis skrev:
fixa din rubrik så slipper vi låsa tråden

Vad är det som är fel med rubriken?

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).
3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

förefaller dock vara ändrat av någon redan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 767 Inlägg
28 juni 2011
#8
Jag fixade till rubriken förut, läste dock inte såhär långt ner i tråden smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

205 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#9
okej. tack för att du ändrade

807 Inlägg
28 juni 2011
#10
jävla shell, varför sålde dom till sr1? aja, nu blir det 98okt från okq8 då.

I'd rather die like a man, than live like a coward

205 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#11
drazen_gti skrev:
jävla shell, varför sålde dom till sr1? aja, nu blir det 98okt från okq8 då.

är den 98 hela tiden då? Så den inte diffar?

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 juni 2011
#12
Har ni ens en aning om bränslet blir bättre eller sämre? dra slutsatser utan att veta allt är ju ingen hit, om det nu innebär att 98 från OK är sämmre än V-power.

Hur kan man förövrigt sänka oktantalet genom att blanda i etanol som har högre oktantal? Låter konstigt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

807 Inlägg
28 juni 2011
#13
goffemannen skrev:
drazen_gti skrev:
jävla shell, varför sålde dom till sr1? aja, nu blir det 98okt från okq8 då.

är den 98 hela tiden då? Så den inte diffar?

jag kollade på det nu i deras produktblad för jag blev lite osäker och där står det bara att den uppfyller minimum 95 RON kravet så den ligger inte på stabila 98 enl min tolkning. Men statoil har endå snyggaste tjejerna i kassan så det får bli statoil i fortsättningen:)

I'd rather die like a man, than live like a coward

807 Inlägg
28 juni 2011
#14
torpis skrev:
Har ni ens en aning om bränslet blir bättre eller sämre? dra slutsatser utan att veta allt är ju ingen hit, om det nu innebär att 98 från OK är sämmre än V-power.

Hur kan man förövrigt sänka oktantalet genom att blanda i etanol som har högre oktantal? Låter konstigt.

v power var på 99 okt utan tillsatser, detta bränsle som man ska kränga nu ligger på 91 oktan sen blandat med etanol blir det 95 okt. Alla siffrorna stämmer inte till 100% men du förstår principen...

I'd rather die like a man, than live like a coward

205 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#15
drazen_gti skrev:
goffemannen skrev:
drazen_gti skrev:
jävla shell, varför sålde dom till sr1? aja, nu blir det 98okt från okq8 då.

är den 98 hela tiden då? Så den inte diffar?

jag kollade på det nu i deras produktblad för jag blev lite osäker och där står det bara att den uppfyller minimum 95 RON kravet så den ligger inte på stabila 98 enl min tolkning. Men statoil har endå snyggaste tjejerna i kassan så det får bli statoil i fortsättningen:)

precis smile. Det gäller att kolla sånt.

205 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#16
drazen_gti skrev:
torpis skrev:
Har ni ens en aning om bränslet blir bättre eller sämre? dra slutsatser utan att veta allt är ju ingen hit, om det nu innebär att 98 från OK är sämmre än V-power.

Hur kan man förövrigt sänka oktantalet genom att blanda i etanol som har högre oktantal? Låter konstigt.

v power var på 99 okt utan tillsatser, detta bränsle som man ska kränga nu ligger på 91 oktan sen blandat med etanol blir det 95 okt. Alla siffrorna stämmer inte till 100% men du förstår principen...

Nej nya v-power är inte 95oktan utan 98 oktan inkl 5% etanol.

807 Inlägg
28 juni 2011
#17
goffemannen skrev:
drazen_gti skrev:
torpis skrev:
Har ni ens en aning om bränslet blir bättre eller sämre? dra slutsatser utan att veta allt är ju ingen hit, om det nu innebär att 98 från OK är sämmre än V-power.

Hur kan man förövrigt sänka oktantalet genom att blanda i etanol som har högre oktantal? Låter konstigt.

v power var på 99 okt utan tillsatser, detta bränsle som man ska kränga nu ligger på 91 oktan sen blandat med etanol blir det 95 okt. Alla siffrorna stämmer inte till 100% men du förstår principen...

Nej nya v-power är inte 95oktan utan 98 oktan inkl 5% etanol.

jo jag vet men händerna skrev inte det huvet tänkte:) detta var exempel på blandningen till 95 okt, man ändrar siffrorna lite bara men principen är detsamma, bensin utstäd med etanol för att få önskat oktantal

I'd rather die like a man, than live like a coward

Finraggare
2 381 Inlägg
29 juni 2011
#18
Så fruktansvärt jävla barnsligt. Vill man köra på sprit finns det andra alternativ.

Min är mappad på 93 AKI (ani knock index, dvs (RON+MON)/2) och enligt ST1 pappret ligger AKI på 92.75 så jag borde vara safe.

Här är iallafall alla pdfer för er som inte orkar googla

ST1: http://www.st1.se/st1/elements.nsf/file … -06-01.pdf

OKQ8: http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100935

PREEM: http://www.preem.se/templates/ProductIn … _9516.aspx

JET: http://www.jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf

statoil.se är nere just nu så jag lägger upp den senare
Senast redigerat av kameramannen (29 juni 2011)

I love being a nobody - because nobody is perfect.

807 Inlägg
29 juni 2011
#19
kameramannen skrev:
Så fruktansvärt jävla barnsligt. Vill man köra på sprit finns det andra alternativ.

Min är mappad på 93 AKI (ani knock index, dvs (RON+MON)/2) och enligt ST1 pappret ligger AKI på 92.75 så jag borde vara safe.

Här är iallafall alla pdfer för er som inte orkar googla

ST1: http://www.st1.se/st1/elements.nsf/file … -06-01.pdf

OKQ8: http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … l/document
/100829&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100935

PREEM: http://www.preem.se/images/icons/PDFicon.png

JET: http://www.jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf

statoil.se är nere just nu så jag lägger upp den senare

dina länkar funkar inte så bra:)
Det jag inte riktigt lyckats hitta någon fakta om är om man även ändrar/tar bort tillsatserna som gjorde vpower till det den var. Det blir intressant o se hur dom prissätter den nya vpower, om den fortfarande kommer kosta 80 öre över 95okt.

I'd rather die like a man, than live like a coward

Finraggare
2 381 Inlägg
29 juni 2011
#20
Har fixat den som inte funkade nu

Ringde precis till ST1 kundservice och ställde följande fråga

"Vad är skillnaden mellan den gamla v-power 99 oktan och den ni nu saluför som v-power 98+"
"Inget förutom att vi har hällt 5% etanol i den"
"Men det går ju inte ihop. Om du tar 99 oktanig bensin och häller i 5% etanol i borde RON hamna på dryga 100 oktan - eller hur"
"Nej - etanol sänker oktanhalten"
".... kan du be någon som kan detta med bensin ringa upp mig?"

och där är vi nu. Har ni synpunkter på detta tilltyg maila till euroshell@st1.se och framför klagomålen, alternativt skriv på http://www.namninsamling.com/site/get.a … tan_etanol

Vidare är ju frågan om man skall tanka 98 oktan från Statoil eller 98+ från shell. Pratade med en mappningsfirma som menar att det numera är hugget som stucket och att ingen mapp ligger så nära gränserna att en sänkning från 98.8 till 98.2 RON skall påverka negativt förutom det som etanolen ställer till med.

Jag kommer börja tanka 98 på statoil men hålla mig till välbesökta mackar med hög rotation på soppan då oktanhalten är sämre i obemannade mackar med mindre omsättning.
Senast redigerat av kameramannen (29 juni 2011)

I love being a nobody - because nobody is perfect.


Sök