4421
Sök

Ericssons Saab 9000 CSE 2.0t 1997 Turbo Slitsade och Borrade skivor äntligen på nu

55 Inlägg
14 juli 2011
#21
sen så är det ju så att även om du skaffar en 2,3T box så behövs magnetventilen och det kommer inte att fungera speciellt bra wink


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#22
Idag har ja fått hem den öppna dumpen monterade de på 2 sekunder med funkar as bra kommer bilder o film tids nog regna satan ute så vågade inte ta ut system kameran i vattnet.

ända jag blev lite besviken på är att saabs ljudisolering är skit bra så man inte har dump ljudet i bilen men utan för låter de hur högt som helst vid normal körning .

sen ska man vell ev montera turbo mätaren i helgen har dock ingen vaning vart man ska sätta den eller vart man ska dra vacum slangen vet att den ska sitta på insuget men gäller och komma in / ut i bilen först liksom.
några tips vart de är enkelt och dra den?

bilder på prylarna ja köpte

http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/CRAGTBO2.jpg
http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/CR4291.jpg
http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/CRBOV05L1.jpg


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 juli 2011
#23
Hör du inget dumpljud i bilen ??

Jag har ffs rejält dumpljud i kupén med originaldumpen...


Sätt vakuumslangen på nippeln i torpeden som sitter bakom instrumenthuset, det är en förberedd genomföring just för laddtrycksmätare. Visst det är till saabs originalmätare men funkar lika bra till andra wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#24
hör inte äns motorn alls i bilen föräns man överstiger 3 tusen rpm dvs stereon avstängd ECC panelen på off
original dumpen lät som fan den med men inte i bilen . blev precis samma med riktig öppen dump bara att den låter typ 50 gånger högre på utsidan.

ville ha allt turbo ljud i bilen som man är van med från tidigare turbo bilar funkar tydligen inte så på denna sad
men men folket på gatan hör ju iaf.

ok ok är den nippeln kopplad som original med? eller måste man först koppla mätaren  sen på nippeln sen koppla nippeln till insuget?

TBOC_Razor skrev:
Hör du inget dumpljud i bilen ??

Jag har ffs rejält dumpljud i kupén med originaldumpen...


Sätt vakuumslangen på nippeln i torpeden som sitter bakom instrumenthuset, det är en förberedd genomföring just för laddtrycksmätare. Visst det är till saabs originalmätare men funkar lika bra till andra wink


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#25
Vettemannen skrev:
MrEricsson skrev:
hör inte äns motorn alls i bilen föräns man överstiger 3 tusen rpm dvs stereon avstängd ECC panelen på off
original dumpen lät som fan den med men inte i bilen . blev precis samma med riktig öppen dump bara att den låter typ 50 gånger högre på utsidan.

ville ha allt turbo ljud i bilen som man är van med från tidigare turbo bilar funkar tydligen inte så på denna sad
men men folket på gatan hör ju iaf.

ok ok är den nippeln kopplad som original med? eller måste man först koppla mätaren  sen på nippeln sen koppla nippeln till insuget?

TBOC_Razor skrev:
Hör du inget dumpljud i bilen ??

Jag har ffs rejält dumpljud i kupén med originaldumpen...


Sätt vakuumslangen på nippeln i torpeden som sitter bakom instrumenthuset, det är en förberedd genomföring just för laddtrycksmätare. Visst det är till saabs originalmätare men funkar lika bra till andra wink


Vet du vad ett kommatecken är för nåt? Det är jävligt svårt att läsa det du skriver, allt liksom flyter ihop till ingenting.

/Benny

äh du behöver inte läsa om du inte vill


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 juli 2011
#26
MrEricsson skrev:
original dumpen lät som fan den med men inte i bilen.

ok ok är den nippeln kopplad som original med? eller måste man först koppla mätaren  sen på nippeln sen koppla nippeln till insuget?

Din -97:a kanske har mer dämpning än min -95:a, jag hör iaf det ordentligt inne i bilen när man växlar. Behöver inte ens ladda särskilt mycket för att där ska komma en hörbar dumpning...

Angående mätaren så drar du en slang från mätaren till nippeln (på torpeden till höger bakom mätarhuset och precis under ett av luftrören) och sen en från insuget till nippel. Funkar skitbra och som sagt så är det så originalmätaren är dragen.

River du bort locket antingen över akvariet eller instrumentbrädan så ser du den direkt, en liten vit nippel. Att komma åt den däremot är jävligare och då får man börja riva ut grejor, speciellt om man har grova armar eller nävar tongue


Men det är iaf en helt perfekt genomgång och man slipper tex klämma slangen i dörren eller huven eller göra hål i gummigenomföringar. Orkar man dra slangen så så blir det helt tätt och man behöver inte göra åverkan på bilen för att få igenom slangen samt att den blir dragen så att den inte skadas eller fastnar någonstans.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#27
TBOC_Razor skrev:
MrEricsson skrev:
original dumpen lät som fan den med men inte i bilen.

ok ok är den nippeln kopplad som original med? eller måste man först koppla mätaren  sen på nippeln sen koppla nippeln till insuget?

Din -97:a kanske har mer dämpning än min -95:a, jag hör iaf det ordentligt inne i bilen när man växlar. Behöver inte ens ladda särskilt mycket för att där ska komma en hörbar dumpning...

Angående mätaren så drar du en slang från mätaren till nippeln (på torpeden till höger bakom mätarhuset och precis under ett av luftrören) och sen en från insuget till nippel. Funkar skitbra och som sagt så är det så originalmätaren är dragen.

River du bort locket antingen över akvariet eller instrumentbrädan så ser du den direkt, en liten vit nippel. Att komma åt den däremot är jävligare och då får man börja riva ut grejor, speciellt om man har grova armar eller nävar tongue


Men det är iaf en helt perfekt genomgång och man slipper tex klämma slangen i dörren eller huven eller göra hål i gummigenomföringar. Orkar man dra slangen så så blir det helt tätt och man behöver inte göra åverkan på bilen för att få igenom slangen samt att den blir dragen så att den inte skadas eller fastnar någonstans.

okok big_smile


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#28
här är de efter längtade bilden och film

https://www1.garaget.org/archive/27/26826/254293/254293-2417937.jpg


Senast redigerat av MrEricsson (15 juli 2011)


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#29
jonnielahti skrev:
Den lilldumpen låter inte tillräckligt wink
Till laddtrycksmätaren får du dra ny slang hela vägen från insuset! sätta ett T-kors från nån vakumslang så att du får trycket till mätaren, finns ju ingen originaltrycksmätare i lättryckarna!

Tycker personligen att originaldumpen låter roligare än den, men smaken är som baken wink

låter mer än tillräckligt låter typ 50 gånger mer än original dumpen och då är de normala växlingar vid 2 tusen varv. och för och låta mer måste man ju ladda mer vad äre de laddar original 0.2-0.3 max?

precis de vet jag med men de TBOC_Razor menar att de finns utag för orginal mätare . även fast just den nippeln inte fyller nån funktion på lätttryckarna innan man kopplar mätare


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#30
jonnielahti skrev:
MrEricsson skrev:
jonnielahti skrev:
Den lilldumpen låter inte tillräckligt wink
Till laddtrycksmätaren får du dra ny slang hela vägen från insuset! sätta ett T-kors från nån vakumslang så att du får trycket till mätaren, finns ju ingen originaltrycksmätare i lättryckarna!

Tycker personligen att originaldumpen låter roligare än den, men smaken är som baken wink

låter mer än tillräckligt låter typ 50 gånger mer än original dumpen och då är de normala växlingar vid 2 tusen varv. och för och låta mer måste man ju ladda mer vad äre de laddar original 0.2-0.3 max?

precis de vet jag med men de TBOC_Razor menar att de finns utag för orginal mätare . även fast just den nippeln inte fyller nån funktion på lätttryckarna innan man kopplar mätare

dem laddar 0,4-0,5 original dårå smile

2.0 motorn kan vell inte ladda så mkt måste vell va lätt på 2.3 motorn sånfall?

på den tiden man körde volvo hade man 0.5 original de va 165 hk 1.1 bar va lite över 200 hk.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#31
får bli en liten skriftlig uppdate. fixade ett litet fel jag stört mig på länge att enligt plexigrammet . så va bakljusen pajj fast allt funkade. lallade till skroten böt bakljus kontakter hjälpte inte såg . att bromsljus vingen inte lös rev ner den visade sig de va jord fel i den. jorda om den vips funkar de. och skärmen slocknar så fort man bromsat 1 gång .

sen såg jag även den berömda laddtrycks mätar grejjs nippeln i akvariet på en 9000 på skroten och den hade inte äns turbo . blir försöka ta reda på hur de ser ut på insidan i bilen sen kan man börja härja runt.
dock vettefan vart ma ska sätta mätaren bara .inte astolpen. inte på vänstra högtalaren.
men vart?

va vell allt för nu



Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 juli 2011
#32
Haha plexigram tongue

Tokiga gamla volvo-raggare, det heter ju pictogram wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#33
TBOC_Razor skrev:
Haha plexigram tongue

Tokiga gamla volvo-raggare, det heter ju pictogram wink

äh skit samma wink iriterande när den lyser iaf


588 Inlägg
16 juli 2011
#34
låter riktigt skönt:) vad har du för avgasrör och hur många dämpare smile?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#35
Hamster skrev:
låter riktigt skönt:) vad har du för avgasrör och hur många dämpare smile?

jajjamen.
är orginal systemet inte kollat hur många dämpar de är

allt här helt original förutom dumpen och filtret än så länge


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#36
idag har man vart och härrjat lite kopplade in Turbo mätaren fick veta att den laddar 0.3-0.35 bar
duger vell helt ok för en ltt på 26 k mil

fick lite problem i början då mätaren behövde läcka lite tryck för att nålen inte skulle skaka sönder under vacum .
så blev till och skrava på den på dumpslangen vips så funka den direkt som de skulle.
får tacka razor som beskrev vad problemet berodde på.
gjorde allt den lata vägen då jag inte hade lust och skruva ner instrument panelen, drog tryckslangen i framskärmen. och struntade i belysningen till mätaren. måste till mekonomen och köpa kabel / komma på vart man ska sno elifrån som går på tändningen utan och riva ner halva bilen.
synd och förstöra en inredning som ser ut som ny

här kommer bilderna

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/281428_10150330223601718_666286717_10107580_2619560_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/264313_10150330223776718_666286717_10107588_2459080_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/283133_10150330223891718_666286717_10107589_1884735_n.jpg
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/284963_10150330224106718_666286717_10107590_3420752_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/282553_10150330224231718_666286717_10107592_3374230_n.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/283823_10150330224386718_666286717_10107594_1980320_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/283583_10150330224531718_666286717_10107596_3561809_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/281333_10150330224891718_666286717_10107599_8313636_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/283303_10150330225031718_666286717_10107602_281045_n.jpg

nästa månad när lönen kommer blir den in på steg 2 chippning allt för nu


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juli 2011
#37
Funkade det verkligen bara rakt av att sätta den på dump-slangen ??

Utan någon strypning ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#38
TBOC_Razor skrev:
Funkade det verkligen bara rakt av att sätta den på dump-slangen ??

Utan någon strypning ?

jajjamen mätar skallrandet slutade direkt . och dumpen funkar precis som den ska .

fast satt en stypning i t-korset där mätaren skulle sitta nån messings grejjs.
i och med de skulle bli dyrare t-korsa en nippel bara så provade ja med och knippsa dump slangen. och funka skit bra så why not


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juli 2011
#39
MrEricsson skrev:
TBOC_Razor skrev:
Funkade det verkligen bara rakt av att sätta den på dump-slangen ??

Utan någon strypning ?

jajjamen mätar skallrandet slutade direkt . och dumpen funkar precis som den ska .

fast satt en stypning i t-korset där mätaren skulle sitta nån messings grejjs.
i och med de skulle bli dyrare t-korsa en nippel bara så provade ja med och knippsa dump slangen. och funka skit bra så why not

Jo men då är det ju strypning där ändå så det är därför den inte fnattar omkring längre...


Men hur hade det blivit dyrare att koppla på den tomma nippeln på insuget ??   tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#40
TBOC_Razor skrev:
MrEricsson skrev:
TBOC_Razor skrev:
Funkade det verkligen bara rakt av att sätta den på dump-slangen ??

Utan någon strypning ?

jajjamen mätar skallrandet slutade direkt . och dumpen funkar precis som den ska .

fast satt en stypning i t-korset där mätaren skulle sitta nån messings grejjs.
i och med de skulle bli dyrare t-korsa en nippel bara så provade ja med och knippsa dump slangen. och funka skit bra så why not

Jo men då är det ju strypning där ändå så det är därför den inte fnattar omkring längre...


Men hur hade det blivit dyrare att koppla på den tomma nippeln på insuget ??   tongue

skulle stå drygare.

för då ska man ju först kapa slangen t-korsa den på nipplen sen plugga igen hål nr 3 så den inte läcker tryck då äre dump slangen smidigare bara knipsa på med allt o de funka



Sök