2651
Sök

Är min jänkar-idé orimlig eller genomförbar?

663 Inlägg
6 juli 2011
#21
Wicca skrev:
Ni har båda bra poänger.

En bmwdrivlina vore helt klart billigast(dock finns inte så många med manuella lådor i lägre prisklasser) om jag inte rör den för mycket. Dock tror jag att den blir dyrare än klassisk jänkardrivlina om jag vill reparera/trimma osv. Vilket jag säkerligen vill.

Så det kanske går jämt ut till slut? iofs finns ju V12or från bmw, det vore fräckt, men antagligen ännu dyrare med delar/trim...

njae en v12 är mest bara klumpig...då kan du likagärna ta en en rak sexa på 340hk istället...finns lite sånna tillsalu.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
#22
http://www.gmperformanceparts.com/
Kanske inte gratis men där finns det lite att titta på iaf. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#23
Freddeponken: Ja, jo... Men nej, Jänkare=V8 i min bok. smile

RD_87: Ja, där fanns en del smaskigt! Synd att det tillkommer tull och moms på allt bara. sad


Är nog just nu mest inne på att plocka utrustning från en modernare jänkare. Kanske någon 80-talare. Dem borde väl vara relativt billiga och ha det mesta jag vill ha...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
6 juli 2011
#24
Idén är ju trevlig men kanske inte de första man ska ge sig på om man inte är en van bilbyggare innan.
Eftermarknadsmässigt är de enklare med en jänkar V8, kabelhärvor, specialanpassade oljetråg, motorfästen, headers, mätare mm. Sen är de lite funktioner som är enklare att programmera bort i styrelektroniken på de amerikanska bilarna.

Jag har själv en Pontiac Le mans cab från 1967 med modern bränsleinsprutad Corvette V8 tillsammans med elektroniskt styrd automatlåda.
Han som har hjälpt mig med det här bygget, han byggde redan 1998 en Pontiac Firebird 69 med samma typ av moderna drivlina från Corvette, i den bilen flyttade han över hjulupphängningar, bakaxel, abs-bromsar, ac kontroll, farthållare mm från den nya bilen till den gamla. Då skakade man på huvudet men sen vände det.  Nu har de varit den gällande trenden inom jänkebilshobbyn iaf i Usa de senaste 5 åren. smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#25
Niklasw skrev:
Idén är ju trevlig men kanske inte de första man ska ge sig på om man inte är en van bilbyggare innan.
Eftermarknadsmässigt är de enklare med en jänkar V8, kabelhärvor, specialanpassade oljetråg, motorfästen, headers, mätare mm. Sen är de lite funktioner som är enklare att programmera bort i styrelektroniken på de amerikanska bilarna.

Jag har själv en Pontiac Le mans cab från 1967 med modern bränsleinsprutad Corvette V8 tillsammans med elektroniskt styrd automatlåda.
Han som har hjälpt mig med det här bygget, han byggde redan 1998 en Pontiac Firebird 69 med samma typ av moderna drivlina från Corvette, i den bilen flyttade han över hjulupphängningar, bakaxel, abs-bromsar, ac kontroll, farthållare mm från den nya bilen till den gamla. Då skakade man på huvudet men sen vände det.  Nu har de varit den gällande trenden inom jänkebilshobbyn iaf i Usa de senaste 5 åren. smile

Häftigt!

Nej, detta blir inte det första projektet jag kommer att ge mig på. Har bara mekat med smågrejer på bilar innan, och jag har några andra idéer för att lära mig bygga och meka ordentligt, men dem är inte särskilt roliga eller intressanta. Detta är drömmen, och det är därför jag startade en tråd om den. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

612 Inlägg
6 juli 2011
#26
BMW-åttorna är inte direkt lämpliga för trimning, dom är konstruerade för just den effekt dom ska ha och vill gärna säga upp sig om man tvingar dom att leverera särskilt mycket mer. Den gamla Chevaåttan har väl aldrig optimerats på det sättet, vilket betyder att den i de flesta fall är mer förlåtande för trimning men å andra sidan så har man nackdelen att dom väger mycket istället. Vill man kan man bygga en "Chevrolet" V8 helt av trimbitar, varenda del finns att köpa i högprestandautförande - om man är beredd att öppna den stora plånboken.

5 111 Inlägg
6 juli 2011
#27
De som pratar om "föra över på BMW-chassi" m.m. borde fundera en gång till, de bilar ni pratar om har ju självbärande kaross och därmed inget separat chassi.


7 394 Inlägg
6 juli 2011
#28
Wicca skrev:
Hej, jag har fått en fix idé de senaste veckorna att skaffa mig ett "litet" projekt. Kanske inte idag eller imorgon, men någon gång.

Grundidén är att ta en gammal jänkare, 60-70 tals ponycar, och modifiera den så att den blir som en modern bil fast med klassiskt utseende. Det har helt klart gjorts förr, men jag tror att jag vill ta idén ett steg längre, kanske ett steg för långt?

Lite mer ingående skulle jag vilja ta en tidig camaro 2 gen, 70-73 och till att börja med göra följande med den(om det inte redan är gjort såklart):

Individuella stötdämpare runt om.
Styrservo.
Bättre kylare
Etanolkonvertering
Elektroniskt insprut
AC(C?)
5/6-växlad manuell låda
Skivbromsar runt om, tvåkretssystem
Larm
Modernare skålsäten(men ändå med schysst look)
Xenon-lampor
Elhissar
Fjärrsyrt C-lås
Schysst ljudsystem, utan att förstöra utseendet.
Sportdiff.
Bättre isolering.

Inga konstigheter här va? Det mesta borde ju finnas som kit osv.
Men nu kommer vi till det roliga, och svåra:

Elektromagnetiska stötdämpare(Audi har ett liknande system)
ABS-bromsar
Kolfiberkarossdelar, speciellt fram för bättre viktfördelning
Heads up display
KERS ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinetic_En … ery_System )
Katalysatorer
All elektronik skall styras via en dator med touchskärm.

Så, vad tror ni? Framför allt är det ABS-systemet jag oroar mig för, är det "bara" att lyfta över från en modern bil eller?

Vad tror ni är bäst angående drivlinan, köra på en gammal 350-motor och konvertera och bygga på den eller hitta en modernare motor och växellåda och plocka i och köra vidare därifrån?

När det kommer till KERS-systemet vet jag att jag är långt ute på hal is, men någonting vore väldigt intressant där, jag ska fundera vidare på det...

Övriga synpunkter osv? Tips och råd såhär innan jag ens börjar med projektet välkomnas varmt! smile

finns en grymm cheva 55a belair från Norge som har dunkat ner en corvette drivlina,, superfin kärra,,,


1 482 Inlägg
6 juli 2011
#29
G-sson skrev:
BMW-åttorna är inte direkt lämpliga för trimning, dom är konstruerade för just den effekt dom ska ha och vill gärna säga upp sig om man tvingar dom att leverera särskilt mycket mer. Den gamla Chevaåttan har väl aldrig optimerats på det sättet, vilket betyder att den i de flesta fall är mer förlåtande för trimning men å andra sidan så har man nackdelen att dom väger mycket istället. Vill man kan man bygga en "Chevrolet" V8 helt av trimbitar, varenda del finns att köpa i högprestandautförande - om man är beredd att öppna den stora plånboken.

Fel. M60/M62 samt S62 lämpar sig mycket bra för trimning. Finns massvis med eftermarknadsdelar till Bmw 8or.
Dock kostar det mycket mer än en ny svensson bil totalt men det går..

Till TS: Förstår inte riktigt vad ett KERS system skulle ha för nytta i bilen i fråga, men men vill du ha det så kör på det, verkar bara bortkastade pengar.

Ang motor skulle jag personligen byggt ihop 502bb i aluminium och konverterat den till direkt insprutning.

BLT Service
Theracords Music Label

886 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#30
Noxxer skrev:
Till TS: Förstår inte riktigt vad ett KERS system skulle ha för nytta i bilen i fråga, men men vill du ha det så kör på det, verkar bara bortkastade pengar.

Ang motor skulle jag personligen byggt ihop 502bb i aluminium och konverterat den till direkt insprutning.

KERS-systemet vore delvis för utmaningen att faktiskt konstruera och bygga det och delvis för att det ju hjälper till när man ska t.ex. accelerera ut ur en kurva, eller efter en inbromsning vid t.ex. ett rödljus. Det blir lite som bromsregenerering vid el/elhybrider och skulle antagligen hjälpa bränsleförbrukningen en del.

502bb låter dyyyrt, eller?

Nu vet jag att projektet kommer att bli väldigt dyrt i vilket fall som helst, men man behöver ju inte överdriva. 350-400 hk räcker nog en bra bit för mig och dit verkar man kunna komma relativt lätt med en 350 om jag inte förstått fel. Att den skall kunna svänga ordentligt är också en väldigt viktig punkt, då jag vill kunna ha med den på trackdays också och inte bara dragracing. wink

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 juli 2011
#31
Ska du svänga och inte ha mer effekt så skulle en 350 med alutoppar vara närmast optimalt. En SB motor är tung men med hjälp av alugrejor tex toppar, insug, vattenpump osv så blir den ordentligt mycket lättare. Att plocka ut 400hk ur en cheva SB är billigt & enkelt. smile
Edelbrocks "performer RPM kit" ska ge 420hk påstår de, med det och en renoverad & balanserad botten hamnar ju priset under 50K.
Det finns helaluminiumblock också men då snackar vi en annan prisklass. smile
Senast redigerat av RD_87 (7 juli 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
7 juli 2011
#32
Om 350-400hk räcker så finns det i mina ögon bara ett val, köp dig en krockad corvette C5 (antingen standard C5an lr den i Z06 utförande) så har du den effekten redan från standard, och plocka delarna från den. Blir inte mkt enklare än så.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!


Sök