Hej. Först och främst: växellådor/transmission är verkligen inte min starka sida. Dessa frågor kan troligen ses som dumma i mångas ögon.
Min Saab 900 2.0T -98 (Steg1-program, 3" hela vägen, JR insatsfilter, så kanske 230-240hk) har börjat skrapa när man lägger i tvåan. Det är främst vid nerväxling till 2an, men mycket ofta även vid uppväxling. Om man kör i en hastighet under 20-25km/h och dubbelkopplar vid växlingen, så går växeln dock i fint.
Folk har ju i alla år klagat på Saabarnas växellådor, men vad jag har förstått så är det oftast diff/diffhus som ger upp, inte själva växellådan, så jag vet inte om detta är ett vanligt problem också?
Är det helt säkert att det är synkringen(arna?) som är dåliga, eller kan det hjälpa med ny koppling, lufta kopplingen, ny olja, och en justering av växellänkaget? (min 5a ligger väldigt långt åt höger, så jag vet inte om en justering hade kunnat göra att 2an fungerar bättre den med?)
Om det nu är synkringen(arna?), är det då lämpligast att fixa en "ny" låda, eller skall man ge sig på att byta dessa ringar?
Tacksam för alla svar
Mvh Jens
Senast redigerat av berthelsen (9 juli 2011)
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.