3886
Sök

Saab NG900, skrap på 2an. Synkringar?

Montör
664 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej. Först och främst: växellådor/transmission är verkligen inte min starka sida. Dessa frågor kan troligen ses som dumma i mångas ögon.

Min Saab 900 2.0T -98 (Steg1-program, 3" hela vägen, JR insatsfilter, så kanske 230-240hk) har börjat skrapa när man lägger i tvåan. Det är främst vid nerväxling till 2an, men mycket ofta även vid uppväxling. Om man kör i en hastighet under 20-25km/h och dubbelkopplar vid växlingen, så går växeln dock i fint.

Folk har ju i alla år klagat på Saabarnas växellådor, men vad jag har förstått så är det oftast diff/diffhus som ger upp, inte själva växellådan, så jag vet inte om detta är ett vanligt problem också?

Är det helt säkert att det är synkringen(arna?) som är dåliga, eller kan det hjälpa med ny koppling, lufta kopplingen, ny olja, och en justering av växellänkaget? (min 5a ligger väldigt långt åt höger, så jag vet inte om en justering hade kunnat göra att 2an fungerar bättre den med?)

Om det nu är synkringen(arna?), är det då lämpligast att fixa en "ny" låda, eller skall man ge sig på att byta dessa ringar?

Tacksam för alla svar

Mvh Jens
Senast redigerat av berthelsen (9 juli 2011)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 867 Inlägg
12 juli 2011
#2
Jag misstänker svänghjulslager eller en kopplingscylinder som inte orkar hålla isär riktigt, så det är "drag" på lådan.
Just my 5c.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

309 Inlägg
13 juli 2011
#3
då det är gratis och rätt enkelt att ställa in växellänkaget så känns det som ett bra första försök, skadar ju inte att testa innan man börjar riva, är bra många timmar även om man "bara" ska byta

Läser och släcker felkoder. pm för info

Montör
664 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#4
Ska försöka orka lufta kopplingen och justera länkaget nu någon dag, så får vi se.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 867 Inlägg
17 juli 2011
#5
Länkaget verkade friskt, jag tyckte kopplingen hade lite kort slag? Luftning hjälpte marginellt om inte alls. Nån som har några bra ideer?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Montör
664 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#6
Koop skrev:
Länkaget verkade friskt, jag tyckte kopplingen hade lite kort slag? Luftning hjälpte marginellt om inte alls. Nån som har några bra ideer?

Precis. Någon som vet hur kopplingspedalen "ska" vara på Saabar med hydraulisk koppling? Min har liksom en deadzone/spel ett par cm, sen börjar det hända grejer. Trots att den numera då är nyluftad. Finns det någonting som kan bli slitet vid pedalstället eller så, så att pedalen inte trycker tillräckligt på cylindern?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

19 Inlägg
18 augusti 2011
#7
Har du kollat upp växelväljarstaget mellan lådan och spaken? Jag hade exat samma problem med min för ett tag sen och när jag ställde in det staget riktigt så har det inte kännts något alls mera! Väldigt enkelt att göra,går på 5 min! Sug iväg ett mail till mig om du inte vet vad jag pratar om eller om du vill ha en beskrivning hur man gör!!


Montör
664 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#8
MadManJim skrev:
Har du kollat upp växelväljarstaget mellan lådan och spaken? Jag hade exat samma problem med min för ett tag sen och när jag ställde in det staget riktigt så har det inte kännts något alls mera! Väldigt enkelt att göra,går på 5 min! Sug iväg ett mail till mig om du inte vet vad jag pratar om eller om du vill ha en beskrivning hur man gör!!

Mjae jag har inte orkat försöka justera länkaget än, då det liksom känns tveksamt. Men javisst, det kan nog vara en plan. Gjorde det på min förra 900, men har änna glömt av. Du får gärna langa över ett PM med lite instruktioner, även om det säkert går att söka sig fram till det, haha.

Bilen har nu även börjat skrapa ibland när man slänger i 3an hastigt. Känns skumt om synkringarna skulle gå på två växlar va? Någon som kan svara på om kopplingspedalen skall ha en "deadzone" på ett par cm innan det börjar bli motstånd? Det har min.. Om det nu inte skall vara så, så kan det ju vara anledningen.. Att den då liksom inte riktigt kopplar ur, eller vad man skall säga..

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

grön aktivist
846 Inlägg
18 augusti 2011
#9
DUmt känns det egentligen inte alls, det är ju 2:an och 3:an som man brukar vara elakast mot en SAAB på wink.
Synkringar, diffhuss och pinjong är 3 stora svaga länka I lådan.
Att ljustera länkaget är inte så komplicerat så ge det ett försök!



Sök