3342
Sök

Larmet, 950S Carguard, slog precis igång! :(

7 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Hejsan!

Skulle precis ta och lägga mig inför en tidig resa till Åland imorgonbitti, så hör jag hur ett bil-larm drar igång på parkeringen så jag slänger mig mot fönstret och ser hur det är min bil som larmet har dragit igång.

Tänkte höra med er om det är någon av er som oxå haft falsklarm, och vet vad det kan bero på?

950S Carguard är larmet

Läste någonstans lite hastigt att det kan bero på sensorerna i motorhuven.

Tack på förhand!

killercow
22 juli 2011
hur vet du att de var falsklarm?

7 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Det tog ca 3sek för mig att vända mig mot bilen, så jag såg att ingen sprang därifrån.

killercow
22 juli 2011
är det ett larm med typ "skaklarm" alltså så det sätter igång om nån slår till på bilen.

hade en sån funktion i ett larm på en bil jag haft. gick igång av att det blåste väldigt kraftigt en gång å en gång när jag var på väg till bilen såg jag en fågel flyga rakt in i bakrutan å då satte de igång.

Kan ju isåfall vara nån som slängt nått på bilen om det går igång av de. där av att du heller inte såg nån när du kollade

Forummoderator
26 406 Inlägg
23 juli 2011
Larmen i de äldre postbilarna - Renault Kangoo - kunde gå igång av sig själv, även fast de stod inne i garaget. Vem vet varför..vill de bara ha uppmärksamhet eller..? Kände sig ensamma?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
killercow skrev:
är det ett larm med typ "skaklarm" alltså så det sätter igång om nån slår till på bilen.

hade en sån funktion i ett larm på en bil jag haft. gick igång av att det blåste väldigt kraftigt en gång å en gång när jag var på väg till bilen såg jag en fågel flyga rakt in i bakrutan å då satte de igång.

Kan ju isåfall vara nån som slängt nått på bilen om det går igång av de. där av att du heller inte såg nån när du kollade

Med tanke på att jag ögna det där på internet om att den kan gå igång av glapp i sensorerna (Vid regn och andra ruskigheter) och att jag var ner under huven idag och fyllde på diverse vätskor och det otäcka väder vi haft i Västerås, så börjar jag verkligen fundera på om det är sensorerna alltså..

Jag vet faktiskt inte om det är ett skaklarm, jag funderade först på om det kunde vara att det gick igång för att en lampa var igång eller så, för när jag gick ner till bilen en andra gång så lös det faktiskt i bilen, vilket det kan ha gjort redan första gången utan att jag tänkte på det..

Skulle ju vara tragiskt om jag ska behöva packa upp allt från bilen igen när jag ska upp om 4h!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 juli 2011
På jobbet hade vi 2 servicebilar som inte gick att parkera brevid varandra. När man låste Renaulten så gick larmet på Viton.
Det kan ju vara så lätt att någon granne har en liknande frekvens så ditt larm sätter igång.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Kolla så att huven är ordentligt stängd. Det vanligaste felen är väl huvkontakten och glaskrossen. 950S har den funktionen att man kan kolla upp larmhistoriken via testboxen. Det fanns inget skaklarm på 950 men det finns universala som nån kan ha kopplat in men det är inte särskilt troligt. Vad sitter det i för bil?

Tack för svaret! Får springa ner och kika på en gång!

Den sitter i en golf 1,6 -97..

642 Inlägg
23 juli 2011
Har exakt samma larm fast på en golf 1.8i från -93, den falsklarmade lite då och då, efter lite felsökning så fann jag att där man fäste kablarna på motorhuvskontakten hade korroderat och hade en vit beläggning, bytte kablar och kabelskor och rengjorde fästpunkterna på kontakten, allt har fungerat klockrent sedan dess.

272 Inlägg
24 juli 2011
Som andra skriver här kolla sladdarna till huvkontakten. I min hade sladdarna skavts av i genomföringen i torpedväggen och låg och spontan-triggade larmet. Jag har även haft problem att glaskrosssensorn triggats när det blåst mycket.

Sök