4302
Sök

Behöver tips och råd: Volvo 745 B230F går bra när motorn är varm, går dåligt innan öppnådd temperatur.

114 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej. Köpte en Amerikansk 745 här om veckan med B230F motorn. Har haft otur när jag köpt bilar ibland. Men bilen går bra när den gått ett tag, när den har uppnått sin temperatur.

När den är kall så går motorn lite orent, som om den inte får riktigt med bränsle eller något?
När man nu kör iväg med bilen så hackar den och går knappt att varva upp i fart men går att varva vid tomgång, men efter en stund så går den precis som den ska.

Sen räcker det att man stängt av bilen 5 min och börjar strula igen en stund.

Om det är tempratur sensorn,luft=vacum, tändning, bränsle? 

Finns det någon här på garaget som har varit med om detta?

Isåfall vore det otroligt tacksamt för svar då det är den ända bil jag har att åka med!
Mvh
Dahl
Senast redigerat av Dahl_S4 (31 juli 2011)


56 Inlägg
31 juli 2011
#2
skruvat många sånna maskiner å va jag kan få ut av din info så tror jag det är tempgivaren som sitter i bakkant av toppen under 3ans insug bort in i mellan tongue kommer inte ihog exakt va den skall ha för ohm tal när den är kall och när den är varm men den säger säkert att den bilen är varm hela tin å då blir de gart i systemet tongue 150 riksdaler på adcenter eller mekonomen detta är ett vanligt fel på 740 940.

/Alex


114 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#3
åh smile tack ska du ha du! Ska ta och köpa en sådan och se om det blir nå bättre. Tack för tipset Speedy smile


56 Inlägg
31 juli 2011
#4
lungt mannen smile bara höra av sig om de e nått råkat ut för de mästa va de gäller dom volvo maskinerna så man har lärt sig me årern big_smile


1 738 Inlägg
31 juli 2011
#5
kallstart ventilen till 110%


114 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
#6
Grymt gubbar. Ska köpa ventilen och berätta senare hur det gick. ! smile Tusen tack för tipsen


114 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#8
Tjenare smile Har varit i Turkiet i 1 vecka tongue kom hem inatt. Ja bilen går fortfarande lite sådär som tidigare trotts byte av temperaturgivaren / sensorn. Är tom på ideer vad det kan vara!


1 313 Inlägg
14 augusti 2011
#9
Fick du rätt givare då? finns olika, och har du fått fel så kvarstår problemet...

Och bytte du rätt givare? så du inte bytte den till tempmätar?
Senast redigerat av Volvofarfar (14 augusti 2011)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

562 Inlägg
14 augusti 2011
#10
Tempgivaren med flatstiftskontakt går till motorstyrningen.

LH 2.2 (hallgivare i fördelaren) = ljusblå tempgivare

LH 2.4 (vevaxellägesgivare vid svänghjul) = svart tempgivare

9-5 Aero Sedan -05


Sök