3172
Sök

Vilket komp med 531 topp på volvo 940 / 740 turbo?? bilen har slutat fungera!

SKANK Performence
272 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare

Hej! Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig. Skulle vilje veta vad det är för komp på en fk / ft motor med 531 topp?
Har lite problem med bilen som inte ricktigt vill gå...
Lägsta uppmätta komp: ca 5,85 bar och högsta 6,5 bar. Vet att 530 toppen ska ligga på 8 bar orginal i en fk / kt men har letat lite på internät o vad jag har förstätt ska man få lägre komp med en 531 topp. Felen på bilen som uppstott är att det börja med att den blev jävligt slö på låga varv och dog till och från samt trycker ut lite olja vik kamaxel packboxen, ventilkåps-packningen och oljepåfyllningslocket (där är ju dock standard att det trycker ut lite på 940 & 740)... Efter rengöring av vevhusventen blev det yterst lite bättre, men då uppstog ett till fel.... Turbon laddar ca en tredjedel av vad den gjorde innan och vid ca 4000 varv slår typ motorn ifrån och hugger!?  Och efter det så går bilen att starta men dör efter ca 5 sek och går inte att starta igen på ett bra tag.

Har kollat samtliga saker:
Lmm
Spridare
Soppatryck
Bränslebox
Kamvinkel
Mm

En sak som jag lagt märke till är att innan bilen sluta fungera helt så dog den när man drog ur lmmen... Så ska det ju inte vara...

Är extremt tacksam för svar och diskucioner!
Mvh alexander
Senast redigerat av ramb0 (3 augusti 2011)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

172 Inlägg
4 augusti 2011
Kompet ska ligga mellan 10 och 11 men det viktigaste är att det är jämnt över alla cylindrar....Å det verkar det ju inte vara hos dig, dock vet jag inte hur mkt det får skilja max för att de ska vara banjo..

Renovera....

SKANK Performence
272 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
volvojohan skrev:
Kompet ska ligga mellan 10 och 11 men det viktigaste är att det är jämnt över alla cylindrar....Å det verkar det ju inte vara hos dig, dock vet jag inte hur mkt det får skilja max för att de ska vara banjo..

Renovera....

Har kollat med lite verkstäder och på nätet o enligt allt ska bilen fortfarande alltid starta och va körbar...
Mellan 10 & 11 bar ligger en f motor med orginal topp och dom motorerna går även om dom kommer ner på ca 5 bar... Hadde själv en 740 förgasare som gick trotts ett komp på nästan 3 bar big_smile

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition

172 Inlägg
4 augusti 2011
Visst att turbomotorer har lite lägre komp å än mer om du har nå vassare kam, men har du så lågt som 6 så torde de va läck, på antingen kolvringar eller ventiler. Men visa mig dom papper som säger att din sura förgasare gick på 3 komp så tror jag dig.

Men i ditt fall med denna så tror ju jag på att du gjort något knas när du rengjorde vevhuset och by the way hur kan det vara "standard" på dessa motorer att det läcker olja? Jag har haft över 50 bilar, 25 av dem har varit 740/940.

Det är inte standard att det läcker olja, det är för mkt snorungar som ställer laddet å tror att det går jättebra tills det börjar pissa olja. Å det blir inte bättre att du byter vevhusventen när det redan har börjat läcka, packboxarna är ju kass då?

SKANK Performence
272 Inlägg
5 augusti 2011
Trådstartare
volvojohan skrev:
Visst att turbomotorer har lite lägre komp å än mer om du har nå vassare kam, men har du så lågt som 6 så torde de va läck, på antingen kolvringar eller ventiler. Men visa mig dom papper som säger att din sura förgasare gick på 3 komp så tror jag dig.

Men i ditt fall med denna så tror ju jag på att du gjort något knas när du rengjorde vevhuset och by the way hur kan det vara "standard" på dessa motorer att det läcker olja? Jag har haft över 50 bilar, 25 av dem har varit 740/940.

Det är inte standard att det läcker olja, det är för mkt snorungar som ställer laddet å tror att det går jättebra tills det börjar pissa olja. Å det blir inte bättre att du byter vevhusventen när det redan har börjat läcka, packboxarna är ju kass då?

Det lag menar är att på volvo turbona är det jävligt vanligt att det kommer ytterst lite olja ut vid oljepåfyllningslocket...

Och anledningen till att jag nämnde att pacboxken börjat läcka är ifall någon ville ha den infon när dom fundera lite på vad det kan vara för fel...

Själv tror jag att kolvringarna är kassa och att det i det här fallet är laddtryck som kommit ner i tråget o börjat prressa lite...

O du... En till sak... Förgasaren gick till och med att köra på spolarvätska:)
När kompet närma sig 3 bar därimot fick man köra 50/50 95 och disel så fanns det gott om komp:)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition

172 Inlägg
5 augusti 2011
å att det kommer olja ut från locket vad beror det på? jo, packningen är torr.

SKANK Performence
272 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Nu har toppen åkt av smile block packningen såg bra ut, ska titta över lite nogare någon kväll när man får lite mer tid:p

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition

Sök