4405
Sök

Portning av toppar, rätt eller fel?

385 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#1
tja!

Har hört många olika versioner av hur insug/avgadkanalerna ska se ut efter portning. Vissa säger att det ska vara blankpolerade kanaler och vissa säger att det ska vara en rugglig yta i kanalerna. Vad är det som gäller egentligen? Kom gärna med tips om portning av volvos 530 samt 531 toppar, bilder är att föredra.

Givetvis vet jag att man ska testa i en flödesbänk för att få optimerade resultat.

Mvh

385 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
#3
De va väldigt bra info, men frågan återstår ändå polerade eller knottriga kanaler?

mvh

40 Inlägg
8 september 2011
#4
Normalt borde en bra förgasare göra jobbet med att blanda luft och soppa bra. Blankpolering ökar flödet men förstör samtidigt virvelbildning som hjälper till att finfördela och sprida bensinen jämt.Själv skulle jag tittat på originalytan och gjort ungefär samma yta.Tror skillnaden är marginell om man inte sysslar med superextrem trimning (egen erfarenhet).


1 319 Inlägg
8 september 2011
#5
JeepErnie skrev:
Normalt borde en bra förgasare göra jobbet med att blanda luft och soppa bra. Blankpolering ökar flödet men förstör samtidigt virvelbildning som hjälper till att finfördela och sprida bensinen jämt.Själv skulle jag tittat på originalytan och gjort ungefär samma yta.Tror skillnaden är marginell om man inte sysslar med superextrem trimning (egen erfarenhet).

Förgasare känns ju dock lite fel ute här roll

_----------'

40 Inlägg
8 september 2011
#6
Vid insprutare skulle man rent logiskt tycka att det är bättre med blanka kanaler.Dock finns det  tillbehör som virvlar luften till bilar med insprut för att soppan ska blanda sig bättre i kammaren.Tror inte det spelar så stor roll om man pressar in luft med en turbo....


67 Inlägg
8 september 2011
#7
som jag förstått det så ska man använda sig av båda delarna, på insugs sidan ska du ha en "ruggig" yta för att bränsle/luft ska blandas bättre, och på avgas sidan ska du ha en polerad yta för att avgaserna ska flöda ut bättre. Är dock inte 100% säker att det stämmer så rätta mig gärna om jag har fel..

MVH


MoffeGreven
9 september 2011
#8
klaang_91 skrev:
som jag förstått det så ska man använda sig av båda delarna, på insugs sidan ska du ha en "ruggig" yta för att bränsle/luft ska blandas bättre, och på avgas sidan ska du ha en polerad yta för att avgaserna ska flöda ut bättre. Är dock inte 100% säker att det stämmer så rätta mig gärna om jag har fel..

MVH

Har dock aldrig gjort det själv men har hört många sagt att så ska det vara!

1 758 Inlägg
9 september 2011
#9
Finns nog inget direkt rätt eller fel svar på den frågan. Alla har olika åsikter och inget verkar funka bättre eller sämre. Vet flera som testat mycket med detta och har de märkt någon skillnad så har det varit i flödesbänk och då så minimala skillnader att det lika gärna kan vara någon annan avvikelse. I bromsbänk har det inte märkts någon skillnad alls.

385 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
#10
Tackar för alla svar! I mitt huvud låter de som om de skulle vara vettigast med polerade men har hört nån som förklara likhet mellan golfbollar och knottriga kanaler och då lät det väldigt vettigt med knottriga kanaler. Kommer dock inte ihåg hur liknelsen beskrevs.

329 Inlägg
9 september 2011
#11
kan ha varit att golfbollar har "bulor" for att lufen fångas upp där och luften som kommer efter flyter liksom åvanpå den luften som samlats i hålen, så att golfbollen flyger genom lyften bättre bed mindre friction lär la vara lika på ett insug..

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

Pedal To The Metal
750 Inlägg
15 september 2011
#12
klaang_91 skrev:
som jag förstått det så ska man använda sig av båda delarna, på insugs sidan ska du ha en "ruggig" yta för att bränsle/luft ska blandas bättre, och på avgas sidan ska du ha en polerad yta för att avgaserna ska flöda ut bättre. Är dock inte 100% säker att det stämmer så rätta mig gärna om jag har fel..

MVH

Helt "rätt".. Det finns ju inte direkt rätt eller fel vad det gäller detta. MEN generellt så är det så

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
15 september 2011
#13
om du är osäker så har du http://www.topplocksverkstan.se/ som du kan kontakta, han har hållt på sen tidigt 70-tal med detta så han är väll vad jag skulle anse en expert

En bil, två fil, tre mil

Pedal To The Metal
750 Inlägg
15 september 2011
#14
Eller GTM Power utanför Kalmar.. Har varit med och gjort toppen till Kalmar kylteknik bilen.. Riktigt kunnig kille.. Här har vi också en riktig expert!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 062 Inlägg
15 september 2011
#15
Har hört att man ska köra med blästrade insugsportar för att få en "ruggad" yta med bra "släpp" som sänker luftmotståndet.
På avgassidan är det bättre med helt polerade ytor för att minimera värmeöverföring till toppen.

Men det finns ju många teorier som sag.. smile Men jag tycker blästrat på insugssidan låter bra och helst skulle man väl eg låta suga igenom luften med slipmedlet genom ventilöppningen för att få bearbetning precis där det behövs som mest. Men det kanske är svårt att genomföra.

M.V.H.



Sök