3076
Sök

Supra MKIV - tappar tomgången efter uppvarvning

StressFläkteR
277 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#1
Jag har problem med tomgången på min supra.
Bilen startar och går kanonfint på tomgång och det går att varva den hur fint som helst och den
stannar och håller en finfin tomgång. Problemet är att det bara går i ca 30 sekunder.
Då sänker den tomgången lite och om man varvar upp den så dör den helt. Om man
"räddar" den med gasen och tar ner den försiktigt så hittar den tomgången igen.
DenVi har kontrollerat tomgångsmotorn och kalibrerat gasspjäll
och tittat efter läckage men det blir ingen skillnad. Vi hittade ett fel där tidigare ägare kopplat slangen till tomgångsmotorn till vevhusventilationen istället för till insugsluften. Efter vi fixat det så gick bilen bättre
och håller tomgången bättre men inte om man varvar upp den sad

Till saken hör att det är ett singelturbokit installerat men det är inte mappat och soppan är original.
Tycker inte att det borde göra någon skillnad på tomgången?

http://www.youtube.com/watch?v=LGCZdC0Mo3k

http://www.youtube.com/watch?v=hpSMpm-z … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=cpR_VaI- … re=related


1 422 Inlägg
16 september 2011
#2
Är sprutet original? Det borde gå att få till efter en mappning. Har du fortfarande problem efter mappning är det dags att felsöka. Det är alltså inget fel på tomgångsmotorn?


StressFläkteR
277 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#3
cheffer skrev:
Är sprutet original? Det borde gå att få till efter en mappning. Har du fortfarande problem efter mappning är det dags att felsöka. Det är alltså inget fel på tomgångsmotorn?

Sprutet är original just nu och jag vet inte om det är fifflat med. Jag har beställt
ett AEM v2 som tyvärr verkar ha fastnat i tullen.

Min idé var ju att få bilen att gå bra innan jag monterar sprutet men det börjar bli läge att prova
när det nu kommer. Vi har testkört tomgångsmotorn.


7 277 Inlägg
16 september 2011
#4
Det är inte så enkelt som en öppen dumpventil som ställer till det ?


StressFläkteR
277 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Det är inte så enkelt som en öppen dumpventil som ställer till det ?

Det satt faktiskt en sådan men jag har pluggat den helt och kör nu utan dump. Blev ingen skillnad.


428 Inlägg
16 september 2011
#6
vakumlekage eller map sensor?

StressFläkteR
277 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#7
Go_sideways skrev:
vakumlekage eller map sensor?

Hittar inget läckage och har LMM


428 Inlägg
17 september 2011
#8
airflowfredde skrev:
Go_sideways skrev:
vakumlekage eller map sensor?

Hittar inget läckage och har LMM

Okej skumt. för lekage brukar ju annars vara anledningen. kass när man inte vet vad de är hmm

930 Inlägg
17 september 2011
#9
airflowfredde skrev:
Brains skrev:
Det är inte så enkelt som en öppen dumpventil som ställer till det ?

Det satt faktiskt en sådan men jag har pluggat den helt och kör nu utan dump. Blev ingen skillnad.

Kan det inte bero på just det då? att det inte sitter någon dumpventil där?
Man ska väl köra med återcirkulerande på bilar med LMM?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

7 277 Inlägg
17 september 2011
#10
Kamulen skrev:
airflowfredde skrev:
Brains skrev:
Det är inte så enkelt som en öppen dumpventil som ställer till det ?

Det satt faktiskt en sådan men jag har pluggat den helt och kör nu utan dump. Blev ingen skillnad.

Kan det inte bero på just det då? att det inte sitter någon dumpventil där?
Man ska väl köra med återcirkulerande på bilar med LMM?

Det har inget med tomgången att göra tyvärr.

Har du trycktestat systemet?
Annars leta läckage med startgas kan ju vara en idé.


StressFläkteR
277 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#11
Det blir som återcirkulerande att köra utan ;P

I dag hissade jag upp bilen för första gången (!)

Fick då se att det var kraftigt med olja typ överallt under sad
Har gjort rent så gott det går nu så får vi väl se vart det komme ifrån.

Har även tagit ur buren och satt tillbaks baksätet. Antingen så kör jag utan bur
eller så ska den få färg. Har inte bestämt mig riktigt.

Jag skulle även montera alukylaren som följde med bilen.
Det visade sig dock att den är för stor sad
Trots att det ska vara bilton så är den för hög och lite för bred.
Nu står den på nedre kylarbalken utan gummibussningarna och det
går inte att stänga huven. Får bli att ta fram kapen i morgon och snickra special.

Har inte ägnat en minut å tomgångshelvetet i dag vilket var gnska skönt!



Sök