2890
Sök

Köpråd saab 900 eller citroën xantia!

huh?
10 427 Inlägg
17 september 2011
#21
Förslag på andra sedan/halvkombi-bilar som inte borde kosta mycket mer eller mindre men i snarlik storleksklass (som inte nämnts):

Opel Vectra
Mazda 626
Nissan Primera
Honda Accord
Toyota Carina
Skoda Octavia
Seat Toledo
Peugeot 406
Renault Laguna
Audi 80 (hängde ju iaf med fram till 94 eller liknande som sedan)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 september 2011
#22
steifan skrev:
Förslag på andra sedan/halvkombi-bilar som inte borde kosta mycket mer eller mindre men i snarlik storleksklass (som inte nämnts):

Opel Vectra
Mazda 626
Nissan Primera
Honda Accord
Toyota Carina
Skoda Octavia
Seat Toledo
Peugeot 406
Renault Laguna
Audi 80 (hängde ju iaf med fram till 94 eller liknande som sedan)

Men att överhuvudtaget ta upp Laguna måste väl ha varit ett misstag? Jag håller varken Cittra eller Saab högt men Laguna är ju nästan i en klass för sig?
Jag vill minnas att Dieselsmurfen refererar till dessa som "Elfelens Moderskepp". Själv har jag inte rört elen på dem men när multiremmen tar med sig kamremmen vid brott så är det väl en skitbil?
Dessutom rostar de kopiöst. Men jag förlåter dig, vi stryker ett streck över det lilla misstaget och låtsas som ingenting? wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 132 Inlägg
17 september 2011
#23
RD_87 skrev:
steifan skrev:
Förslag på andra sedan/halvkombi-bilar som inte borde kosta mycket mer eller mindre men i snarlik storleksklass (som inte nämnts):

Opel Vectra
Mazda 626
Nissan Primera
Honda Accord
Toyota Carina
Skoda Octavia
Seat Toledo
Peugeot 406
Renault Laguna
Audi 80 (hängde ju iaf med fram till 94 eller liknande som sedan)

Men att överhuvudtaget ta upp Laguna måste väl ha varit ett misstag? Jag håller varken Cittra eller Saab högt men Laguna är ju nästan i en klass för sig?
Jag vill minnas att Dieselsmurfen refererar till dessa som "Elfelens Moderskepp". Själv har jag inte rört elen på dem men när multiremmen tar med sig kamremmen vid brott så är det väl en skitbil?
Dessutom rostar de kopiöst. Men jag förlåter dig, vi stryker ett streck över det lilla misstaget och låtsas som ingenting? wink

Så sant. Laguna går fetbort av ovan nämnd anledning som RD87 nämner. Även 406. Audi 80 skulle jag enbart köpt under vapenhot. Japanare är bra alternativ. Octavia vet jag inte. Har bara haft 2 och de fungerade klockrent.

Eltekniker till yrket...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 september 2011
#24
Japsare har väl alltid hållt hög kvalité? Men plåtkvalitén på just Nissan Primera är väl något man kan undra över. Tror jag aldrig sett en Primera med skärmkanter...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2011
#25
jonnielahti skrev:
jag lägger då inte rösten på en ng900 iaf.! sämsta saaben som tillverkats ur rostsynpunkt, men dem har bra väghållning, och känns sportiga! så om du hittar en absolut ovanlig ng900 som skonats från rost så är det ett bra köp, annars är de inget att ha.

Nu måste jag reagera, bra väghållning? Modellen är känd för sin värdelösa väghållning och jag tycker snudd på att bilen är värre än ryktet. Det känns som att köra en båt, det är inte bara det att den är mjuk utan det känns som om det ligger en hel del vatten mellan framhjulen och marken. Framvagnen lever sitt eget liv och bilen är mycket understyrd, kurvtagning med denna modell är av principen att man tar sikte, vrider på ratten och lutar sig tillbaka för att hoppas att något händer. Precis som en större båt! smile

Sedan är ovanstående inte direkt min definition av sportig heller...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 september 2011
#26
jonnielahti skrev:
jag lägger då inte rösten på en ng900 iaf.! sämsta saaben som tillverkats ur rostsynpunkt, men dem har bra väghållning, och känns sportiga! så om du hittar en absolut ovanlig ng900 som skonats från rost så är det ett bra köp, annars är de inget att ha.

Jag håller med Rquired, är du full eller? smile

9000 däremot känns lite tunga, men de ligger stadigt och svänger dit man vill. Annat än man kan säga om ng900.

Vidare tycker jag att just trä och kolfiber m.m bara känns påklistrat i många bilar. Det ser bättre ut utan i många fall.
Senast redigerat av Andromeda (18 september 2011)


100% ninja
342 Inlägg
18 september 2011
#27
Rquired skrev:
jonnielahti skrev:
jag lägger då inte rösten på en ng900 iaf.! sämsta saaben som tillverkats ur rostsynpunkt, men dem har bra väghållning, och känns sportiga! så om du hittar en absolut ovanlig ng900 som skonats från rost så är det ett bra köp, annars är de inget att ha.

Nu måste jag reagera, bra väghållning? Modellen är känd för sin värdelösa väghållning och jag tycker snudd på att bilen är värre än ryktet. Det känns som att köra en båt, det är inte bara det att den är mjuk utan det känns som om det ligger en hel del vatten mellan framhjulen och marken. Framvagnen lever sitt eget liv och bilen är mycket understyrd, kurvtagning med denna modell är av principen att man tar sikte, vrider på ratten och lutar sig tillbaka för att hoppas att något händer. Precis som en större båt! smile

Sedan är ovanstående inte direkt min definition av sportig heller...

+1

Reagerade också på just "Sportig", jag har ägt en Ng900, å den var allt annat än sportig, just som Rquired säger så seglar man mer än man kör.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 september 2011
#28
TeedasT skrev:
Rquired skrev:
jonnielahti skrev:
jag lägger då inte rösten på en ng900 iaf.! sämsta saaben som tillverkats ur rostsynpunkt, men dem har bra väghållning, och känns sportiga! så om du hittar en absolut ovanlig ng900 som skonats från rost så är det ett bra köp, annars är de inget att ha.

Nu måste jag reagera, bra väghållning? Modellen är känd för sin värdelösa väghållning och jag tycker snudd på att bilen är värre än ryktet. Det känns som att köra en båt, det är inte bara det att den är mjuk utan det känns som om det ligger en hel del vatten mellan framhjulen och marken. Framvagnen lever sitt eget liv och bilen är mycket understyrd, kurvtagning med denna modell är av principen att man tar sikte, vrider på ratten och lutar sig tillbaka för att hoppas att något händer. Precis som en större båt! smile

Sedan är ovanstående inte direkt min definition av sportig heller...

+1

Reagerade också på just "Sportig", jag har ägt en Ng900, å den var allt annat än sportig, just som Rquired säger så seglar man mer än man kör.

Men det känns faktiskt för jäkla sportigt när man får hålla i ratten med båda händerna och behöver två filer när man drar på fullt på 2:an smile

Min 9000 känns inte alls lika "kvick" eftersom den inte rister i ratten och vinglar och har sig.


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 september 2011
#29
jonnielahti skrev:
är inte full, faktum är att jag är 19 och aldrig har varit det heller!

jag tyckte iaf att den 2,0i som jag körde låg trevligt på vägen, ett minus bara för dem jättetjocka a-stolparna, sämre ljudisolering osv. lägger till att de va en -95a 5d med uppgraderad framvagn, dubbade vinterhjul på asfalt lol

Den blev bättre men knappast bra med den uppgraderade framvagnen. Testa du en 2,0T istället så ska du få se på torque-steer smile


1 036 Inlägg
18 september 2011
#30
Andromeda skrev:
jonnielahti skrev:
är inte full, faktum är att jag är 19 och aldrig har varit det heller!

jag tyckte iaf att den 2,0i som jag körde låg trevligt på vägen, ett minus bara för dem jättetjocka a-stolparna, sämre ljudisolering osv. lägger till att de va en -95a 5d med uppgraderad framvagn, dubbade vinterhjul på asfalt lol

Den blev bättre men knappast bra med den uppgraderade framvagnen. Testa du en 2,0T istället så ska du få se på torque-steer smile

Ja visst är de en jävla skitbil o köra, minsta rörelse på ratten o man åker av vägen direkt utan förvarning , att de bara inte förbjuds på våra vägar dessa hemska bilar!! wink De flesta 900 ägare kanske bara kör raksträckor..?


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 september 2011
#31
Mangisen skrev:
Andromeda skrev:
jonnielahti skrev:
är inte full, faktum är att jag är 19 och aldrig har varit det heller!

jag tyckte iaf att den 2,0i som jag körde låg trevligt på vägen, ett minus bara för dem jättetjocka a-stolparna, sämre ljudisolering osv. lägger till att de va en -95a 5d med uppgraderad framvagn, dubbade vinterhjul på asfalt lol

Den blev bättre men knappast bra med den uppgraderade framvagnen. Testa du en 2,0T istället så ska du få se på torque-steer smile

Ja visst är de en jävla skitbil o köra, minsta rörelse på ratten o man åker av vägen direkt utan förvarning , att de bara inte förbjuds på våra vägar dessa hemska bilar!! wink De flesta 900 ägare kanske bara kör raksträckor..?

Visst, de är inte så dåliga, men jämfört med medelbilen med 185 hk är den ganska vinglig vid hårt gaspådrag, det får du hålla med om.


1 036 Inlägg
18 september 2011
#32
visst fan är den vinglig, men vem drar fullgaser precis hela tiden, förutom nytagna körkortspojkar med pampers? Duger utmärkt till bruksbil är poängen... Sköna stolar, relativt låg ljudnivå och snål på landsväg är väl ett argument?
Senast redigerat av Mangisen (18 september 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 september 2011
#33
Mangisen skrev:
visst fan är den vinglig, men vem drar fullgaser precis hela tiden, förutom nytagna körkortspojkar med pampers? Duger utmärkt till bruksbil är poängen...

Omkörning? Varför ha en bil med 185 hk om man klarar sig med 100?
Senast redigerat av Andromeda (18 september 2011)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 september 2011
#34
Fast när man väl känner för att dra på vill man inte åka ner i diket för att sedan meja ner en skyskrapa med bilen? wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

362 Inlägg
18 september 2011
#35
Då måste jag ha haft en jäkla tur med min Saab 900. En -97 som gått ca 29 000 mil. Enda som är bytt är servopump, bensinpump, bakre stötdämpare och tändningslåset.
Bara går och går..


1 036 Inlägg
18 september 2011
#36
Thunderbird88 skrev:
Fast när man väl känner för att dra på vill man inte åka ner i diket för att sedan meja ner en skyskrapa med bilen? wink

Mao köp en cittra smile


1 036 Inlägg
18 september 2011
#37
kallabaz skrev:
Då måste jag ha haft en jäkla tur med min Saab 900. En -97 som gått ca 29 000 mil. Enda som är bytt är servopump, bensinpump, bakre stötdämpare och tändningslåset.
Bara går och går..

Min har gått 28700 och går å går med originalturbo o steg 3 sedan 22000 mil. Jag är iaf nöjd och inte åkt av vägen ännu wink En cittra xantia snart i mitt garage kanske? kliar i fingrarna...


362 Inlägg
18 september 2011
#38
Mangisen skrev:
kallabaz skrev:
Då måste jag ha haft en jäkla tur med min Saab 900. En -97 som gått ca 29 000 mil. Enda som är bytt är servopump, bensinpump, bakre stötdämpare och tändningslåset.
Bara går och går..

Min har gått 28700 och går å går med originalturbo o steg 3 sedan 22000 mil. Jag är iaf nöjd och inte åkt av vägen ännu wink En cittra xantia snart i mitt garage kanske? kliar i fingrarna...

Oj det är ju itne illa pinkat. Trodde att trim tog död på dem snabbara än illa kvickt..


1 036 Inlägg
18 september 2011
#39
kallabaz skrev:
Mangisen skrev:
kallabaz skrev:
Då måste jag ha haft en jäkla tur med min Saab 900. En -97 som gått ca 29 000 mil. Enda som är bytt är servopump, bensinpump, bakre stötdämpare och tändningslåset.
Bara går och går..

Min har gått 28700 och går å går med originalturbo o steg 3 sedan 22000 mil. Jag är iaf nöjd och inte åkt av vägen ännu wink En cittra xantia snart i mitt garage kanske? kliar i fingrarna...

Oj det är ju itne illa pinkat. Trodde att trim tog död på dem snabbara än illa kvickt..

Piskar den duktigt ibland men den håller o funkar som den ska , T5 motorn är kända för och hålla bra smile


1 062 Inlägg
18 september 2011
#40
Vill man köpa en bil som ska vara rolig att köra så ska man inte välja Saa 900 -94---> den saken är klar.
Då tror jag definitivt att Citran är bättre, tja... vilka skapligt moderna bilar är inte bättre än den modellen när det svänger?
De fördelar jag känner med Saaben är, turbomotorn som är snål, stark och har en skön "gång" med bra omkörningsprestanda.
Inredningen har en väldigt bra förarergonomi, logisk och ergonomisk och stolarna sitter man mycket bra i, hög kvalité på materialen i inredninen dessutom. Bra mycket högre än i Citroen, ford mfl även om den inte når riktigt ändå upp till Audi mfl. Finns några små missar, tex spakarna från Opel som känns lika usla som de gör i Vectra B.
Kombikupékarross som lätt lastar ett kylskåp är inte heller fel.
Summan blir en formidabel pendlarbil som är enkel att förstå sig på, gott som reservdelar som är lägra prissatta än Citroen.
Minus är det halvdana rostskyddet, pixelfel är vanligt.
Men överlag en stabil konstruktion med bra säkerhet och byter man bara kedjan om den skulle börja låta för illa så går den låååångt!
Dessutom så tål motorn MASSIV med trimm utan att behöva öppnas om man känner för det.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (18 september 2011)



Sök