3338
Sök

Köpråd saab 900 eller citroën xantia!

Turbo260
18 september 2011
#41
Finns en någorlunda billig lösning att få en ng900 bättre på väghållning.

Köp en 40mm fjädersänksats på t.ex Mekonomen för ca 2000:- och du får en mycket mer stabil bil.

1 062 Inlägg
18 september 2011
#42
Turbo260 skrev:
Finns en någorlunda billig lösning att få en ng900 bättre på väghållning.

Köp en 40mm fjädersänksats på t.ex Mekonomen för ca 2000:- och du får en mycket mer stabil bil.

Om bussningar är original, och ingenting annat görs så tror jag mest att man får en ökad upplevelse av bra väghållning just för att det har blivit stummare.
Det är lixom svårt att trolla bort saker som är fel från början.
Men visst! Med nya bussningar, dämpare och en fjädersats så blir det mycket bättre, men alla vill inte åka sänkt och hårt.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (18 september 2011)


Turbo260
18 september 2011
#43
AndreasPlars skrev:
Turbo260 skrev:
Finns en någorlunda billig lösning att få en ng900 bättre på väghållning.

Köp en 40mm fjädersänksats på t.ex Mekonomen för ca 2000:- och du får en mycket mer stabil bil.

Om bussningar är original, och ingenting annat görs så tror jag mest att man får en ökad upplevelse av bra väghållning just för att det har blivit stummare.
Det är lixom svårt att trolla bort saker som är fel från början.

M.V.H.

Är bara sänkning som är gjord på min bil. Okej, fått byta bakre bussningarna på båda länkarmarna, efter kopplingsbyte, för de sprack. Men var ingen skillnad i stabilitet före eller efter.

Har tagit 80-90 graders kurvor runt 70 km/h utan att bilen gungat runt som en båt, (som någon skrev), enda är att bilen lutade nån cm pga trötta dämpare.

Har dock aldrig kört en ng900 osänkt, då min var det när jag köpte den, men sänksatsen gör väldigt mycket, så därför mitt inlägg då jag inte alls känner igen mig att bilen är som en båt på vägen.
Senast redigerat av Turbo260 (18 september 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2011
#44
Turbo260 skrev:
AndreasPlars skrev:
Turbo260 skrev:
Finns en någorlunda billig lösning att få en ng900 bättre på väghållning.

Köp en 40mm fjädersänksats på t.ex Mekonomen för ca 2000:- och du får en mycket mer stabil bil.

Om bussningar är original, och ingenting annat görs så tror jag mest att man får en ökad upplevelse av bra väghållning just för att det har blivit stummare.
Det är lixom svårt att trolla bort saker som är fel från början.

M.V.H.

Är bara sänkning som är gjord på min bil. Okej, fått byta bakre bussningarna på båda länkarmarna, efter kopplingsbyte, för de sprack. Men var ingen skillnad i stabilitet före eller efter.

Har tagit 80-90 graders kurvor runt 70 km/h utan att bilen gungat runt som en båt, (som någon skrev), enda är att bilen lutade nån cm pga trötta dämpare.

Har dock aldrig kört en ng900 osänkt, då min var det när jag köpte den, men sänksatsen gör väldigt mycket, så därför mitt inlägg då jag inte alls känner igen mig att bilen är som en båt på vägen.

Vad jämför du med för bilar? Bland allt från motorjournalister till vanliga förare som prövat lite olika modeller i storleksklassen så är denna modell känd för dålig väghållning och en sänkningssats ändrar inte på detta även om den kan få bilen att upplevas stabilare.

Att en 900 känns stabilare efter en sänkningssats är i sig inget konstigt,i princip alla bilar upplevs som stabilare efter att ha sänkts så det är varken ett "försvar" eller en fördel för SAAB 900 gentemot andra bilar TS kan välja mellan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Turbo260
18 september 2011
#45
Rquired skrev:
Turbo260 skrev:
AndreasPlars skrev:

Om bussningar är original, och ingenting annat görs så tror jag mest att man får en ökad upplevelse av bra väghållning just för att det har blivit stummare.
Det är lixom svårt att trolla bort saker som är fel från början.

M.V.H.

Är bara sänkning som är gjord på min bil. Okej, fått byta bakre bussningarna på båda länkarmarna, efter kopplingsbyte, för de sprack. Men var ingen skillnad i stabilitet före eller efter.

Har tagit 80-90 graders kurvor runt 70 km/h utan att bilen gungat runt som en båt, (som någon skrev), enda är att bilen lutade nån cm pga trötta dämpare.

Har dock aldrig kört en ng900 osänkt, då min var det när jag köpte den, men sänksatsen gör väldigt mycket, så därför mitt inlägg då jag inte alls känner igen mig att bilen är som en båt på vägen.

Vad jämför du med för bilar? Bland allt från motorjournalister till vanliga förare som prövat lite olika modeller i storleksklassen så är denna modell känd för dålig väghållning och en sänkningssats ändrar inte på detta även om den kan få bilen att upplevas stabilare.

Att en 900 känns stabilare efter en sänkningssats är i sig inget konstigt,i princip alla bilar upplevs som stabilare efter att ha sänkts så det är varken ett "försvar" eller en fördel för SAAB 900 gentemot andra bilar TS kan välja mellan.

Var på grund av allt snack om att ng900 är som en båt i väghållning och att så fort man petar på gasen, så kör man ned i diket, som jag kände att jag ville ge mitt förslag angående sänksatsen.

Jag märker inte av något av de ni skriver, fastän min bil är chippad, så att köra-ned-i-diket effekten borde vara större, men då jag kör med standard-dimensionen på min bil, så har väl den spårkänslighet som kan bli med större hjul, (som alla vill ha på) uteblivit.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2011
#46
Turbo260 skrev:
Rquired skrev:
Turbo260 skrev:
Är bara sänkning som är gjord på min bil. Okej, fått byta bakre bussningarna på båda länkarmarna, efter kopplingsbyte, för de sprack. Men var ingen skillnad i stabilitet före eller efter.

Har tagit 80-90 graders kurvor runt 70 km/h utan att bilen gungat runt som en båt, (som någon skrev), enda är att bilen lutade nån cm pga trötta dämpare.

Har dock aldrig kört en ng900 osänkt, då min var det när jag köpte den, men sänksatsen gör väldigt mycket, så därför mitt inlägg då jag inte alls känner igen mig att bilen är som en båt på vägen.

Vad jämför du med för bilar? Bland allt från motorjournalister till vanliga förare som prövat lite olika modeller i storleksklassen så är denna modell känd för dålig väghållning och en sänkningssats ändrar inte på detta även om den kan få bilen att upplevas stabilare.

Att en 900 känns stabilare efter en sänkningssats är i sig inget konstigt,i princip alla bilar upplevs som stabilare efter att ha sänkts så det är varken ett "försvar" eller en fördel för SAAB 900 gentemot andra bilar TS kan välja mellan.

Var på grund av allt snack om att ng900 är som en båt i väghållning och att så fort man petar på gasen, så kör man ned i diket, som jag kände att jag ville ge mitt förslag angående sänksatsen.

Jag märker inte av något av de ni skriver, fastän min bil är chippad, så att köra-ned-i-diket effekten borde vara större, men då jag kör med standard-dimensionen på min bil, så har väl den spårkänslighet som kan bli med större hjul, (som alla vill ha på) uteblivit.

Just jag har aldrig skrivit något om att man kör ner i diket om man ger gas med en 900, men jag kan hålla med dem som påstår att den är ordentligt vinglig vid gaspådrag. Kör man i diket av den anledningen får det däremot räknas som en förarmiss...

Att framvagnen är så här orolig på modellen har dock inget med däckdimensioner att göra utan beror på att framvagnen är arvegods från Opel ursprungligen dimensionerad för maximalt 125hk.

Att framvagnen på en 900ng planar på ytan "som en båt" (Eller som om det helt enkelt var väldigt mycket vatten på vägen även på torr, bra asfalt) och helt saknar känsla jämfört med många alternativ i klassen skrev jag däremot, detta är inget en sänkningssats kan påverka det minsta eftersom det sitter i styrning och framvagn och inte i bilens fjädring.
Senast redigerat av Rquired (18 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
18 september 2011
#47
RD_87 skrev:
steifan skrev:
Förslag på andra sedan/halvkombi-bilar som inte borde kosta mycket mer eller mindre men i snarlik storleksklass (som inte nämnts):

Opel Vectra
Mazda 626
Nissan Primera
Honda Accord
Toyota Carina
Skoda Octavia
Seat Toledo
Peugeot 406
Renault Laguna
Audi 80 (hängde ju iaf med fram till 94 eller liknande som sedan)

Men att överhuvudtaget ta upp Laguna måste väl ha varit ett misstag? Jag håller varken Cittra eller Saab högt men Laguna är ju nästan i en klass för sig?
Jag vill minnas att Dieselsmurfen refererar till dessa som "Elfelens Moderskepp". Själv har jag inte rört elen på dem men när multiremmen tar med sig kamremmen vid brott så är det väl en skitbil?
Dessutom rostar de kopiöst. Men jag förlåter dig, vi stryker ett streck över det lilla misstaget och låtsas som ingenting? wink

Nämner man skitbilar som Saab 900 & Citroën Xantia så går väl vilket som helst wink


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
19 september 2011
#48
Utseendemässigt är Saaben ljusår framför Cittran wink

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

1 062 Inlägg
19 september 2011
#49
steifan skrev:
RD_87 skrev:
steifan skrev:
Förslag på andra sedan/halvkombi-bilar som inte borde kosta mycket mer eller mindre men i snarlik storleksklass (som inte nämnts):

Opel Vectra
Mazda 626
Nissan Primera
Honda Accord
Toyota Carina
Skoda Octavia
Seat Toledo
Peugeot 406
Renault Laguna
Audi 80 (hängde ju iaf med fram till 94 eller liknande som sedan)

Men att överhuvudtaget ta upp Laguna måste väl ha varit ett misstag? Jag håller varken Cittra eller Saab högt men Laguna är ju nästan i en klass för sig?
Jag vill minnas att Dieselsmurfen refererar till dessa som "Elfelens Moderskepp". Själv har jag inte rört elen på dem men när multiremmen tar med sig kamremmen vid brott så är det väl en skitbil?
Dessutom rostar de kopiöst. Men jag förlåter dig, vi stryker ett streck över det lilla misstaget och låtsas som ingenting? wink

Nämner man skitbilar som Saab 900 & Citroën Xantia så går väl vilket som helst wink

Du skriver att 900 är en skitbil och vågar att ta upp Vectra som ett alternativ? Allt det som är dåligt från 900 är just vad som är arvegods från Opel. Allt det som är förträffligt kommer inte därifrån.

M.v.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (19 september 2011)


huh?
10 427 Inlägg
19 september 2011
#50
AndreasPlars skrev:
steifan skrev:
RD_87 skrev:

Men att överhuvudtaget ta upp Laguna måste väl ha varit ett misstag? Jag håller varken Cittra eller Saab högt men Laguna är ju nästan i en klass för sig?
Jag vill minnas att Dieselsmurfen refererar till dessa som "Elfelens Moderskepp". Själv har jag inte rört elen på dem men när multiremmen tar med sig kamremmen vid brott så är det väl en skitbil?
Dessutom rostar de kopiöst. Men jag förlåter dig, vi stryker ett streck över det lilla misstaget och låtsas som ingenting? wink

Nämner man skitbilar som Saab 900 & Citroën Xantia så går väl vilket som helst wink

Du skriver att 900 är en skitbil och vågar att ta upp Vectra som ett alternativ? Allt det som är dåligt från 900 är just vad som är arvegods från Opel. Allt det som är förträffligt kommer inte därifrån.

M.v.H.

..och listan var baserad på snarlik storlek och prisklass som Saab 900 och Citroën Xantia.


1 062 Inlägg
19 september 2011
#51
Det är ju sant. Men att 900 i det sammanhanget skulle vara en skitbil förstår jag inte alls.
Den har många mycket starka kort.
Sedan är ju design en ren smaksak tycker jag, och tyckande hör inte till saken när man jämför bilars egenskaper tycker jag smile

M.V.H.


362 Inlägg
19 september 2011
#52
Haha det är väldigt sant. Min 900 har väldigt båtliknande rörelsemönster. MÅste dock hålla med om att "cockpit" känns väldigt genomtänkt.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 september 2011
#53
Jag håller delvis med om Saabens trivsamma interiör men den känns lite trång när man är 190cm+. Det problemet har jag ju iofs med alla bilar utom stora tyskar, riktigt gamla Volvo och en del jänkare så det gäller ju de flesta bilar.
För att fördjupa mig lite i min motvilja mot 900.
1, De rostar som fan.
2, Hanbromsen funkar högst en vecka i taget och inte ens då är den bra.
3, Väghållningen suger. (som så många andra sagt)
4, Dryga småmissar, t.ex pixelfel och störigt ljud från tempsensorn i kupén.
5, Halvtaskiga framljus & odugligt baksäte.
Om man vill ha en "mindre" halvrolig bruksbil så tycker jag nog att BMW 3-serie & MB 190/C-klass kan vara värt en titt, även vissa V.A.G kan väl passa?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 062 Inlägg
21 september 2011
#54
RD_87 skrev:
5, Halvtaskiga framljus & odugligt baksäte.
Om man vill ha en "mindre" halvrolig bruksbil så tycker jag nog att BMW 3-serie & MB 190/C-klass kan vara värt en titt, även vissa V.A.G kan väl passa?

Jag vill minnas att den fick hyffsat betyg för ljuset? Och klagar man på baksätet och tar upp 3-serien som alternativ? he he... wink
Det är inte alls som håller med alla kritiker här: http://www.youtube.com/watch?v=eHYUGAnApAI

M.V.H.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
21 september 2011
#55
RD_87 skrev:
Jag håller delvis med om Saabens trivsamma interiör men den känns lite trång när man är 190cm+. Det problemet har jag ju iofs med alla bilar utom stora tyskar, riktigt gamla Volvo och en del jänkare så det gäller ju de flesta bilar.
För att fördjupa mig lite i min motvilja mot 900.
1, De rostar som fan.
2, Hanbromsen funkar högst en vecka i taget och inte ens då är den bra.
3, Väghållningen suger. (som så många andra sagt)
4, Dryga småmissar, t.ex pixelfel och störigt ljud från tempsensorn i kupén.
5, Halvtaskiga framljus & odugligt baksäte.
Om man vill ha en "mindre" halvrolig bruksbil så tycker jag nog att BMW 3-serie & MB 190/C-klass kan vara värt en titt, även vissa V.A.G kan väl passa?

1. Rostskyddet var knappast 900:ans paradgren, fast samtida konkurrenter som Ford Mondeo, BMW 3-serie, Volvo S40, Opel Vectra mfl är inte så mycket bättre på den fronten.

5. SAAB 900 har fått mycket beröm för både halv- och helljuset, dock bidrar stenskott, väder osv. år efter år till att strålkastarna slits hårt, vilket markant försämrar ljusflödet.

Baksätet kan jag delvis instämma i. 900 är ganska smal invändigt och baksätet är inte optimalt för tre personer. Är man två sitter man däremot utmärkt, åtminstone jag som är 180 cm.

I övrigt instämmer jag smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

362 Inlägg
22 september 2011
#56
Jag är 190 cm och kör en 900 dagligen till och från jobbet, absolut inga problem. Har även pendlat 17 mil tur och retur varje vecka i ett år och det var inte heller några problem.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 september 2011
#57
AndreasPlars skrev:
RD_87 skrev:
5, Halvtaskiga framljus & odugligt baksäte.
Om man vill ha en "mindre" halvrolig bruksbil så tycker jag nog att BMW 3-serie & MB 190/C-klass kan vara värt en titt, även vissa V.A.G kan väl passa?

Jag vill minnas att den fick hyffsat betyg för ljuset? Och klagar man på baksätet och tar upp 3-serien som alternativ? he he... wink
Det är inte alls som håller med alla kritiker här: http://www.youtube.com/watch?v=eHYUGAnApAI

M.V.H.

Jag har bar kört 2st och jag tyckte att det var rena mörkret? Men det kan ju har varit billiga lampor & oxiderade kontakter, de är ju inte nya längre. Baksätet är väl iofs mer eller mindre odugligt på alla småbilar?
I övrigt anser jag att tex BMW lirar i en annan liga. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök