4444
Sök

Xenon-Konvertering helljus

87 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej big_smile Jag har en 96 Glof 3 som jag ska konvertera till xenonhelljus. Det är inte orginallysen men den lampa som sitter i heter H1 12v 100 W. Vill ha ett kit som lyser BRA som ersätter extralysen som jag INTE vill ha. Hittade ett kit 12V H1 35 W. Hur skulle det lysa? Har ingen aning om sånt här så min första tanke är ju att de lamporna som sitter i nu är 100w och de här 35W. Hur mycket lyser de då? Nån som kan kan väl tipsa smile Tack på förhand!


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 oktober 2011
#2
35w kommer troligen att bli lite bättre men 50w är en klar förbättring. Jag ersatte mina H1 55W med 35w xenon och det blev ett enormt lyft. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
29 oktober 2011
#3
35w lyser helt okej.
Men som ovan säger. 55w är en helt ny bil !

C H E V R O L E T <3

1 045 Inlägg
29 oktober 2011
#4
stoppa du 55w i hellystet.. kostar oftas inte så mycket mer,,
kommer bli mycket bättre en dina 100w.

ska du luleå nå kom förbi butiken till veckan annars.


1 915 Inlägg
29 oktober 2011
#5
Köp 55w 4300k xenon, så får du bra ljus på helljuset.
Kostar ca 330kr inkl frakt om du köper på ebay.
VVME.com, tar ett par hundra till och här i sverige får du ge runt tusenlappen för ett 55w kit.


Tänk på att köpa AC kit, inte DC.
DC är billigare, men har ofta strul med flimmer osv.
Senast redigerat av Louksor (29 oktober 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 335 Inlägg
29 oktober 2011
#6
Köp inget budgetkit, ja lovar att du sparar pengar på att först köpa ett riktigt. Köpte mina 2 kit för 350kr st. Klart de lyser.. men de flimmrar å jävlas, trots att ja har inkoppl relä till hel&halv. Nu tänker jag byta ut skiten mot 2 nya kit med kvalla. Sen då du ska konvertera helljus, satsa gärna på ett 55w kit som har speedstart så ljusflödet lyser 100% efter 2sek, ist för ett vanligt kit som tar uppemot 10sek.

B5 #001

1 915 Inlägg
29 oktober 2011
#8
2sek med speedstart låter snabbt, har läst flera som skrivit att det tagit 5-7sek för deras xenon med 55w speedstart att lysa fullt.

Har aldrig testat speedstart själv, bara vanliga och tycker inte det tar lång tid innan de lyser fullt, några sekunder typ. Men då har det varit 35w, ju högre watt desto längre tid tar det innan den lyser fullt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

7 394 Inlägg
29 oktober 2011
#9
nja,, har testat 3 olika sorter 2 slim å 1 std,, tycker det tar 10-12 sek innan de lyser 100%,, vad jag förstått så lyser speedstarter 80% på 2-4 sek inte 100% de sista 20% tar längre tid,,
Senast redigerat av granadadr (29 oktober 2011)


87 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#10
Vad är skillnaden på 4300 k och 6000 k? Är 6000 k ännu bättre eller? Tänkte om
Man skulle köpa ett kit H1 6000K 55W för 995:-? VD är skillnaden på 6000k och 4300k? smile


124 Inlägg
30 oktober 2011
#11
k förkortas kelvin och har att göra med hur mycket färg de är i lampan. jag hade kört 4300k alt 5000k för de ger bäst ljus 5000k är kritvit 4300k har lite mer gult i sig. hoppas du förstod de ja menade.


87 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#12
Okej jo jag fattar smile men är det inte bättre ju vitare det är då? Är inte 6000 k bättre att ha än 4300k då?


Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
30 oktober 2011
#13
jag kör 6000k 35w o är helt nöjde. 6000k ger ett lite blåare sken vilket jag tycker reflekterar bättre i vägskyltarna men har även läst att ju högre kelvin man har försämras ljusstyrkan, så vill man ha bästa ljusstyrka skall man nog satsa på 4300k istället.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

1 915 Inlägg
30 oktober 2011
#14
Vilken färg det ska vara är en smaksak. Är du ute efter bästa ljuset, så välj 4300k, vill du ha vitare ljus med lite blått i sig så välj 6000k. Eller välj 5000k som ligger imellan dom i färg och är en bra kompromiss.

Jag valde 5000k till mitt xenon och är nöjd. Till min förra bil hade jag 4300k och var nöjd med det oxå, men tycker 5000k lyser bättre än 4300k.

http://www.forumbilder.se/images/72302011117321ddd.jpg

http://www.kit-xenon.biz/wp-content/themes/twentyten/images/eclairage-HID-xenon-5000K.jpg

http://www.kit-xenon.biz/wp-content/themes/twentyten/images/eclairage-HID-xenon-6000K.jpg

Så här skriver Xenonkungen om olika kelvin:
Vilken färg (K) ska jag välja?
En fabriksutrustad xenonbil har färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. 4300K och 5000K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt eller färgskiftning pga. ålder.

4300K är vår starkaste xenonlampa med 3200-3400 lm beroende på fabrikat. Ljusstyrkan anges i Lumen (lm). Det mänskliga ögat kan dock hålla 5000K-6000K med dess ca 2600-3000 lm som den starkare hos de flesta betraktare. 5000K-6000K är nämligen det dagsljus vita ljuset som ögat är så bekant med. 5000K-6000K är den färg de flesta väljer vid eftermontering av xenon. Ju högre K-värde desto mer inslag av färg i lampan, och färg mörkar ljuset, dvs. sämre ljusvärde. Vår rekommendation är 4300K-5000K då styrka vinner i längden över skönhet.

Beakta gärna vår följande rekommendation:
4300K = krämvit, ljusstarkast, lämplig för vinterbruk samt äldre (+40år) förare.
5000K = helvit, antydan till blå stick, ljusstark, bra kompromiss.
6000K = helvit med blå stick, lämplig som sommarlampa eller yngre (-40år) förare.
8000K = ljusblå, sommarlampa för den stylinginriktade yngre föraren.

epakid skrev:
Okej jo jag fattar smile men är det inte bättre ju vitare det är då? Är inte 6000 k bättre att ha än 4300k då?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 600 Inlägg
30 oktober 2011
#15
kör med 6000k 50 watt lyser mycket fint=)

gör som jag kör gubba racer=)

87 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#16
Okej! Ja lite klokare blev man då smile Men med andra ord är det hugget som stucket... Lite smaksak...
Louksor skrev:
Vilken färg det ska vara är en smaksak. Är du ute efter bästa ljuset, så välj 4300k, vill du ha vitare ljus med lite blått i sig så välj 6000k. Eller välj 5000k som ligger imellan dom i färg och är en bra kompromiss.

Jag valde 5000k till mitt xenon och är nöjd. Till min förra bil hade jag 4300k och var nöjd med det oxå, men tycker 5000k lyser bättre än 4300k.

http://www.forumbilder.se/images/72302011117321ddd.jpg

http://www.kit-xenon.biz/wp-content/the … -5000K.jpg

http://www.kit-xenon.biz/wp-content/the … -6000K.jpg

Så här skriver Xenonkungen om olika kelvin:
Vilken färg (K) ska jag välja?
En fabriksutrustad xenonbil har färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. 4300K och 5000K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt eller färgskiftning pga. ålder.

4300K är vår starkaste xenonlampa med 3200-3400 lm beroende på fabrikat. Ljusstyrkan anges i Lumen (lm). Det mänskliga ögat kan dock hålla 5000K-6000K med dess ca 2600-3000 lm som den starkare hos de flesta betraktare. 5000K-6000K är nämligen det dagsljus vita ljuset som ögat är så bekant med. 5000K-6000K är den färg de flesta väljer vid eftermontering av xenon. Ju högre K-värde desto mer inslag av färg i lampan, och färg mörkar ljuset, dvs. sämre ljusvärde. Vår rekommendation är 4300K-5000K då styrka vinner i längden över skönhet.

Beakta gärna vår följande rekommendation:
4300K = krämvit, ljusstarkast, lämplig för vinterbruk samt äldre (+40år) förare.
5000K = helvit, antydan till blå stick, ljusstark, bra kompromiss.
6000K = helvit med blå stick, lämplig som sommarlampa eller yngre (-40år) förare.
8000K = ljusblå, sommarlampa för den stylinginriktade yngre föraren.

epakid skrev:
Okej jo jag fattar smile men är det inte bättre ju vitare det är då? Är inte 6000 k bättre att ha än 4300k då?



Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 oktober 2011
#17
Lite Ot men ändå inom samma område. Någon som testat att konvertera dimljus?
Dimljusen på Min Mb W123 är ju ovanligt bra för att vara dimljus men jag har aldrig känt nåt behov av dimljus. Jag är alltså inne på att koppla dem ihop med helljuset & xenonkonvertera dem.
Bra eller dålig idé?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 394 Inlägg
31 oktober 2011
#18
RD_87 skrev:
Lite Ot men ändå inom samma område. Någon som testat att konvertera dimljus?
Dimljusen på Min Mb W123 är ju ovanligt bra för att vara dimljus men jag har aldrig känt nåt behov av dimljus. Jag är alltså inne på att koppla dem ihop med helljuset & xenonkonvertera dem.
Bra eller dålig idé?

dålig ide,, jag har byggt om ett par dimljus,, hade iof 100w halogen mest bara för att ha som lite extra när man blinkar åt folk wink de jag byggde lyste mest åt sidorna,, å jag tog bort bländskyddet som satt i dem,, klarglas är dem,,
men nu har jag tagit bort dem de gav inget när man kör riktiga å xenon wink kan åka på i sommar för att ljustuta såattsäga


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 oktober 2011
#19
granadadr skrev:
RD_87 skrev:
Lite Ot men ändå inom samma område. Någon som testat att konvertera dimljus?
Dimljusen på Min Mb W123 är ju ovanligt bra för att vara dimljus men jag har aldrig känt nåt behov av dimljus. Jag är alltså inne på att koppla dem ihop med helljuset & xenonkonvertera dem.
Bra eller dålig idé?

dålig ide,, jag har byggt om ett par dimljus,, hade iof 100w halogen mest bara för att ha som lite extra när man blinkar åt folk wink de jag byggde lyste mest åt sidorna,, å jag tog bort bländskyddet som satt i dem,, klarglas är dem,,
men nu har jag tagit bort dem de gav inget när man kör riktiga å xenon wink kan åka på i sommar för att ljustuta såattsäga

Jo men jag har ju dimljusen i huvudstrålkastaren. När man slår på dem så får man en jävligt bred och relativt kort ljusbild. Om man hade lampor med mer drag så skulle jag kunna tänka mig att de lyser upp dikeskanterna jävligt bra?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 394 Inlägg
31 oktober 2011
#20
ja  det funkar,, men lönar det sig?? och japp jag vet att dimljusen sitter i innerkant på orginallyktorna på mb wink



Sök