3563
Sök

Hjälp!! sålde min bil.. nu har jag en gnällspik på mig

4 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
jag sålde min bil för ca 2 veckor sedan med blocketbeg. bilgaranti.
köparen kollade på bilen 2 gånger och i ca 2-3 timmar!! han har kontoroterat allt och provkörde bilen 2 gånger. det e ingen ny bil utan en bil som kostar 30000 kr. vi kom överens om att sänka priset lite och jag var dum och sänkte 5000 kr. bilen e absolut värd priset.

han fyllde i protokollet för bilgarantin, och allt gick bra, men när han kom till ac punkten så stodd det att det ska komma ett klikande ljud från acn men det gjorde inte det och jag sa att jag inte vet och kan något om bilar och har aldrig hört ett klickande  ljud från acn när man sätter på den, men däremot så har det blåst kalt och det kände jag.
han skrev i protokollet att ac kontrollerades ej för att det var kalt ute. han betalade och åkte hem (det var 2 veckor sen). idag ringde han och sa att han vill ha ett kvitto på att jag har mottagit pengarna, jag sa att han kan komma förbi mig å att vi kan skriva ett sånt kvitto. vi bokade en tid och han kom då, han började prata om att acn inte fungerar och att han vill ha pengar eller lämna tillbax bilen, jag vägrade så klart och sa att han hade kontrollerat bilen vid köpet. och jag sa då som det var och att acn klickade inte men det kom kallluft ändå. det kan beror på att det inte var så varmt ute? inte en aning faktiskt. han sa att han vill ha kvitto på att han har betalat osv och att han ska prata med konsumentverket osv. jag skrev ett kvitto på att jag sålde bilen till honom och att jag har mottagit pengarna.

vad är det som gäller enligt lagen? kan han häva köpet? e det möjligt att jag får betala för felet även fast jag inte visste något om det och att han hade kontrollerat bilen? och felet kanske kom när han hade bilen?

han har haft bilen i 2 veckor och han kanske har kört sönder den inte fan vet jag, jag vill inte ha tillbax bilen.

vad är det som gäller enligt lagen?? hjälp!!

MVH
Eric

2 024 Inlägg
13 december 2011
Är det ett köp mellan två privatpersoner och det dessutom har gått 2 veckor så har han inget att komma med.
Konsumentverket kan han prata med bäst han vill eftersom de endast medlar vid köp från företag.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

7 274 Inlägg
13 december 2011
Det är väl mer regel än undantag att ac'n inte fungerar på billiga/äldre bilar...
Om ni inte skrev i kontraktet att ac'n ska fungera så har han inget att komma med. Frågan är om han ens hade haft det om det stod så?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 december 2011
hhan kan inte göra ett skit smile så de är bara att be han fara åt pip svängen !

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
13 december 2011
Jag skriver alltid på kvittot att bilen är kollad och godkänd av köparen och att köpet ej kan ångras!

4 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
han ringde nyss igen och påstod att det fattas en slang från kondensorn, den slangen som går till kompressorn. han säger att det e dyrt att laga. jag sa att jag inte visste något om det och att jag skulle tala om det om jag visste om det, jag sålde bilen dessutom med blocketsgaranti så. han sa att han hör av sig senare, han ska ringa runt.

men vad jag har förstått så spelar det ingen roll hur många kvitto han har så länge det inte står att jag garanterar att acn ska fungera?

MVH
Eric

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 december 2011
spelar ingen roll vilka kvitton han har, har han lite tur kan han få det på garantin men det ska ju inte påverka dig utan det går väl genom ett f-bolag ?

DEVIL
1 171 Inlägg
13 december 2011
För det första så kan han kontakta konsumentverket hur mycket han vill, för dom vänder man sig till om man handlat inom företag?

För det andra, be han dra åt pipsvängen för han har inget att komma med om ni har skrivit ett kvitto, och sedan köpte han bilen och visste att inte ACn funka, hans problem nu.. Inte ditt!

bmw m power

12 086 Inlägg
13 december 2011
Dra åt helvete fungerar.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 december 2011
grimmm skrev:
han ringde nyss igen och påstod att det fattas en slang från kondensorn, den slangen som går till kompressorn. han säger att det e dyrt att laga. jag sa att jag inte visste något om det och att jag skulle tala om det om jag visste om det, jag sålde bilen dessutom med blocketsgaranti så. han sa att han hör av sig senare, han ska ringa runt.

men vad jag har förstått så spelar det ingen roll hur många kvitto han har så länge det inte står att jag garanterar att acn ska fungera?

MVH
Eric

Du har all rätt på din sida, du kan däremot erbjuda dig att köpa tillbaka bilen, efter avdrag för nyttjande á 14 211,00 :- vilket det kostar att hyra en bil på avis, plus kostnaden att fixa ac´n. Som fungerade när du sålde bilen.
Går han inte med på det, då kan han behålla den.

Annars så kan du som sagt be honom dra åt helvete, det fungerar det också.
Senast redigerat av discokapten (13 december 2011)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
discokapten skrev:
grimmm skrev:

MVH
Eric

Du har all rätt på din sida, du kan däremot erbjuda dig att köpa tillbaka bilen, efter avdrag för nyttjande á 14 211,00 :- vilket det kostar att hyra en bil på avis, plus kostnaden att fixa ac´n. Som fungerade när du sålde bilen.

tusen tack för svaren smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 december 2011
discokapten skrev:
grimmm skrev:

MVH
Eric

låter som en bra idé smile då är ts desutom schysst mot köparen ! rätt ska va rätt hehe

261 Inlägg
13 december 2011
Går man inte till en bilfirma om man vill ha garantier osv osv... ett privat köp är ju alltid en risk kan man tycka.

Nismo
758 Inlägg
13 december 2011
ACn tar väl luft "utifrån" när de är kallare än 8+ ute? Alltså fungerar inte själva AC:n eller vad man ska säga? Det är vad jag har hört iaf..

7 274 Inlägg
13 december 2011
Gud va alla är häftiga på det här forumet och ber folk hit och dit att dra åt helvete...
Är det ingen som kan samtala längre?
Tala om för honom att det är som du sa att du inte visste om den fungerade men det kom kalluft iaf. Även att det noterades på papper och att han har godkänt det.
Dessutom så fick han pruta 5000kr så han kan ju ta dom och laga den för.

Sen om inte det räcker så säger du bara att tyvärr så kan du inte hjälpa honom något mer och tacka för dig.

1 Inlägg
13 december 2011
Det fanns alt för honom att testa systemet. 1) Han kunde lämnat in bilen och begärt provtryckning av systemet. (Vilket han hade fått bekostat själv.) 2) Han kunde kört in i ett varmt utrymme och testat där.
annars så kunde han lämnat in bilen till bilprovningen och begärt en genomgång av bilen.. ( Även där på hans egna bekostnad.)
Så han hade möjligheter innan köpet att kontrollera bilen, vilket han tydligen inte gjorde på ett riktigt sätt. Så du har nog inget att oroa dig för.
Senast redigerat av Thunder_78 (13 december 2011)

11 Inlägg
13 december 2011
Jag säljer bilar till yrket och är dessutom ansluten till Mrf. En bilaffär mellan privatpersoner är i stort sett bara riskfyllt för köparn. Som säljare har du inget ansvar förutom att vara ärlig, men bara för ditt eget samvete. En del skriver i kontraktet att bilen säljes i befintligt skick vilket är helt bortkastat då köparn aldrig kan säga något.
Vad det gäller blockets garanti så är det väl så att båda skall vara med och fylla i testprotokollet? Det jag hade gjort i ditt fal är att tala om för honom att det tyvärr inte är ditt problem längre och att du tyvärr måste kontakta polis om trakaserierna fortsätter.

* Voff voff *
10 575 Inlägg
13 december 2011
Dessa tokiga människor som tror att dom får en HELT NY bil för 30000:-...?!

Han har ju bevisligen avstått från att testa om AC´n funkar eftersom du skriver att ni kryssade i att den ej testades...?! Alltså har han inte ett endaste dugg att komma med eftersom köparen har undersökningsplikt.

Förklara vänligt men bestämt att han inte får och/eller ska ringa dig. Fortsätter han trots detta bör du helt enkelt kontakta en polis då det, som ovanstående skriver, handlar om trakasserier.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (13 december 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Muttley
13 december 2011
Du säger inte dra åt helvete för då triggar du upp gnällspiken och får de ännu värre. Bete dig som en vuxen person och diskutera normalt och stå på dig så ser du att han ger sig till sist.

grimmm skrev:
vad är det som gäller enligt lagen? kan han häva köpet? e det möjligt att jag får betala för felet även fast jag inte visste något om det och att han hade kontrollerat bilen? och felet kanske kom när han hade bilen?
c

Skriver några användbara paragrafer

Köplagen

19 §
"Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktigt, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet
2.[...]"

Sa du att AC:n fungerade men den inte gjorde det, och han skulle inte köpt en bil med trasig AC = fel på varan (säger inte att det är så, kan ju lika gärna vara så att den har gått sönder när han har haft bilen)

20 §
"Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste ha antas ha känt till vid köpet"
Han sa att den skulle klicka, den klicka inte, då kan man tycka att han borde undersökt AC:n bättre?

21 §
"Frågan om varan är felaktigt skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. [Risken gick i det här fallet över när han hämta varan, 6§] Säljaren ansvarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare."

Återigen, var det fel på AC:n innan köpet, eller uppkom felet efter att han fått bilen? (Inte så insatt i AC, kan det vara fel på dem fast de fungerar ändå?) Liksom, gick en slang sönder när han har haft den så var den ju inte "fel" när du hade den (kanske bara sliten) men var den fylld med bara vatten så att den fungerade när du hade den, men frös sönder efter att han hade köpte den, då var det ett fel, fast det visade sig först efter köpet

39 §
"Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta."

Är lite småtrött efter en heldag på skroten, så kanske blev något lite fel någonstans och lite luddigt smile
Skriv om du har någon fråga

Men det här är en tvist, den kommer nog inte gå att lösa på garaget.org smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök