3136
Sök

Volvo 940, 97a, bilen startar inte, högt bränsletryck?

20 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej, nu har 940n börjat krångla igen, den startade som vanligt på en gång imorse sen när man skulle hem på dagen då startade den också som vanligt.

Jag han backa 5 meter och skulle åka iväg och då dog bilen, sen dess har den inte startat nå mer.
Blev en bogsering hem och har nu gått igenom och testat lite olika saker såsom:

Har kollat gnista, kollat att det kommer bränsle, kollar tändstift osv och jag testade även att försöka rullstarta igång den vid bogseringen men ingen lycka.
När vi tog bort ett stift så märke vi att det verkar vara alldeles för mycket bensin som kommer till cylindrarna, det sprutar ut otroligt mycket bensin när man kör på startmotorn och ett stift är borttaget.


Någon som vet vad det kan vara för fel? Finns det någon original regulator som ska reglera trycket?
Det sitter ingen eftermonterad regulator på den.

583 Inlägg
9 januari 2012
#2
Sitter alltid en tryckregulator för att reglera trycket.

Ett simpelt test vore att koppla bort bränsle tillförseln helt i detta fall för att utesluta för högt tryck. Sedan dra lite på startmotorn för att få bort den bensin som redan ligger i cylindrarna (ifall det är mycket). Efter det är gjort så testa att spruta in startgas istället in i insuget för att se ifall den vill tända på mindre bränsle.

Ifall motorn ändå inte vill gå/tända så tyder allt på att något annat är fel.

Alternativt kan du med rätt utrustning mäta upp ditt bränsletryck.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

20 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#3
ajonasson skrev:
Sitter alltid en tryckregulator för att reglera trycket.

Ett simpelt test vore att koppla bort bränsle tillförseln helt i detta fall för att utesluta för högt tryck. Sedan dra lite på startmotorn för att få bort den bensin som redan ligger i cylindrarna (ifall det är mycket). Efter det är gjort så testa att spruta in startgas istället in i insuget för att se ifall den vill tända på mindre bränsle.

Ifall motorn ändå inte vill gå/tända så tyder allt på att något annat är fel.

Alternativt kan du med rätt utrustning mäta upp ditt bränsletryck.

Mvh
Anders

Okej skall testa detta imorgon då, återkommer med rapport hur det gått då=)

20 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#4
Okej nu har jag fått igång bilen i alla fall. jag bytte bränsletrycksregulator men blev inge bättre, så jag bytte tillbaka till original boxarna, jag hade Viking eco tändchip och Viking eco bränslechip så när jag bytte tillbaka till original boxarna så startade den i alla fall efter ett tag på startmotorn men den går jävligt dåligt på låga varv så jag antar att stiften blivit dåliga när dom blivit sådär blöta så många gånger.

Kan det vara själva boxen som är trasigt eller är det själva chipet?? tänkte om det skulle vara lugnt att sätta tillbaka guldboxen och det andra chipet i min stryrbox.


Sök