3640
Sök

Problem med Saab 9-5 2,3t UPPDATERAT ME VIDEO KLIPP

12 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Köpte mig en Saab förra veckan och den gick lite knasigt på tomgång om man hade pressat bilen, annars var den lugn. Ska försöka beskriva så gott jag kan här under så att ni förstår och jag kan få er hjälp smile

• Bilmodell
Saab 9-5 2,3t

• Årsmodell
1998
• Miltal
205xx mil
• Modifikationer på bilen 
Turbo från en 05a Saab 9-5 och 3" från kat annars org.

• Hur yttrar sig felet? 
När man kör och sen släpper gasen så stannar den inte utan svajar mellan 200-800 sen dör den elr så stabiliseras den. Den går ibland ryckigt om man inte ger sp mycket gas. Varningslampan lyser. Allt är helt normalt tills man släpper gasen och ska stanna, då måste ja gasa hela tiden för den inte ska dö.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Den går bra när den är
Kall och funkar fint men det är när den börjar komma upp i temp de börjar krångla.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Har gjort fel sökning med tech II fick inga felkoder fick dock misständningar. Nya tändstift är i och har även hällt i stp rening för spridarna.

Tacksam för all hjälp som kan leda till att min bil fungerar bättre .

http://www.youtube.com/watch?v=aFLc5dMM … e=youtu.be

Mvh
Senast redigerat av linusthuresson (21 januari 2012)

7 Inlägg
20 januari 2012
Aldrig varit med om det själv, men det där kan va symptom från en tomgångsmotor som hakat upp sig enligt andras utsago: mao vill jag inte påstå att det är felet, men det är en väldigt snabb procedur att undersöka. annars kan du pröva att koppla bort kabeln på den och se om bilen beter sig identiskt. gör den det, torde felet vara där smile

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 januari 2012
Har du programvara för Aero snurran?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

12 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
Ska kolla på det smile testade koppla ur lmm idag och det gav ingen skillnad, varken bättre elr sämre så fortfarande lika illa hmm

7 Inlägg
20 januari 2012
linusthuresson skrev:
Ska kolla på det smile testade koppla ur lmm idag och det gav ingen skillnad, varken bättre elr sämre så fortfarande lika illa hmm

kopplar man ur en lite viktigare sensor (lmm är ett exempel), och bilen beter sig identiskt, kan man förmoda att denne kanske har ett finger med i spelet? smile

Det är ju lite av en norsk felsökning, men ganska effektiv sådan om man inte har tillgång till obd läsare smile
Senast redigerat av chriva (20 januari 2012)

1 019 Inlägg
20 januari 2012
chriva skrev:
Aldrig varit med om det själv, men det där kan va symptom från en tomgångsmotor som hakat upp sig enligt andras utsago: mao vill jag inte påstå att det är felet, men det är en väldigt snabb procedur att undersöka. annars kan du pröva att koppla bort kabeln på den och se om bilen beter sig identiskt. gör den det, torde felet vara där smile

Den har ingen tomgångsmotor.

4 299 Inlägg
20 januari 2012
Har du haft misständningar så skulle jag testa med en ny tändkasset.

309 Inlägg
20 januari 2012
om du köpt andra stift än platinum stiften så kan det vara en bidragande orsak med

Läser och släcker felkoder. pm för info

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 januari 2012
Driftkungen skrev:

hur fick du fram att han har aero snurra?

jag tror det är spjällhuset eller tändkasseten som är boven roll
Senast redigerat av kwansa (20 januari 2012)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

4 299 Inlägg
20 januari 2012
jonas_ahman skrev:
om du köpt andra stift än platinum stiften så kan det vara en bidragande orsak med

BCPR7ES-11 har då aldrig varit några problem för mig eller andra saab-ägare jag känner.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 januari 2012
kwansa skrev:
Driftkungen skrev:

hur fick du fram att han har aero snurra?

jag tror det är spjällhuset eller tändkasseten som är boven roll

Oj! Tyckte det stod Aero Turbo i från... smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

12 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
Såg idag att tidigare ägare har tejpat runt platskåpan som sitter på spjällhuset tp som om de skulle täta ett läckage elr likande. Ska ta bort de idag och se va som finns där under för han har väl försökt dölja något smile

Sök