3822
Sök

Skoda pickup dieselturbobygge!!!

13 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Tjänna!

Jag har precis köpt en Skoda pickup 1.9 D från 98. När jag åkte om en långtradare på E4 i en uppförsbacke igår och upptäckte att bilen inte pallade hålla 110 knutar hur mycket jag än stod på väcktes, för första gången i mitt liv, tanken på att turbokonvertera en bil.

Nu är grejen så här att jag har bara hållt på med gamla jänkare och annat och vet i princip bara vad en turbo gör. Har ni nå bra förslag på hur man ska bygga och vilka prylar man ska skaffa? Allt ska göras på billigast och enklast möjliga vis!

Tänkte även bygga/köpa ett "lock" över flaket i typ aluminiumdurk eller nå annat flashigt, om ni har nå bra tips om sånt smile

926 Inlägg
7 februari 2012
Sugmotorn har ett bättre insug, så det är inte helt fel att utgå ifrån den du har. Det är också lite högre komp i sugmotorn, spelar ingen roll om man laddar måttligt.
Skaffa Turbo från någon TDI Golf. 110hk modell eller värre. 90hk modellen går inte att klämma ur så mycket mer ur.
Leta på en pump från en äldre Golf TD, alltså mekanisk pump. Blir då inga problem med elektronik. Bara ett gasstag till pumpen.
Största risken är att man drar på sig ett beroende. Diesel svara väldigt bra på Turbokonvertering.
Vill man finns det större pumphuvud att köpa för mer bränslemängd. Kostar inte många tusenlappar.

ENkel konvertering ca 100hk. Lite större ingrepp ca 200hk  :-)

Mats

3 292 Inlägg
8 februari 2012
mats757 skrev:
Sugmotorn har ett bättre insug, så det är inte helt fel att utgå ifrån den du har. Det är också lite högre komp i sugmotorn, spelar ingen roll om man laddar måttligt.
Skaffa Turbo från någon TDI Golf. 110hk modell eller värre. 90hk modellen går inte att klämma ur så mycket mer ur.
Leta på en pump från en äldre Golf TD, alltså mekanisk pump. Blir då inga problem med elektronik. Bara ett gasstag till pumpen.
Största risken är att man drar på sig ett beroende. Diesel svara väldigt bra på Turbokonvertering.
Vill man finns det större pumphuvud att köpa för mer bränslemängd. Kostar inte många tusenlappar.

ENkel konvertering ca 100hk. Lite större ingrepp ca 200hk  :-)

Mats

Skulle gärna se en Skoda Pickup Turbo Diesel med 200 hästar under huven... lol, blir nog lite svårt tror jag iaf.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

926 Inlägg
8 februari 2012
http://www.youtube.com/watch?v=ixCXtzto … ature=plcp

Fullt möjligt. Många tyskar och Fransmänn som tar ut mellan 220 och 240 hk ur TDI 1,9 motorer.

Mats

3 292 Inlägg
11 februari 2012
Troligen påkostat mer än vad som är rimligt i en bil som är en bruksbil för en vanlig svensson.. möjligen ett sponsrat projekt kanske kan vara nåt att greja med sånt..

490 Inlägg
11 februari 2012
Ska man köra budget projekt behöver det inte kosta guld och gröna skogar som du får det att låta som... men rätt kontakter och om man är duktig på att bygga sjäv så landar man väll runt 5-10 tusen beroende på vad man ska göra som sagt.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Sothora <3
1 201 Inlägg
11 februari 2012
måste vell gå o köpa loss allt man behöver från en skrot?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 024 Inlägg
11 februari 2012
En kompis till mig byggde en för många år sen.
Körde 13,96 på strippen med den.
Specialbyggd pump och schwitzer S1 turbo var en del av ingredienserna.
Fick problem med kopplingen, fanns iallafall då inget lämpligt att få tag i som passade eftersom motorn är vw och lådan är skoda så det fanns ingen färdig lösning. Vet att han fick fräsa in en stålplatta i svänghjulet blandannat. Ett problem med den motorn verkar vara att den inte är helt stabilt byggd, kan gärna spotta ut en stake genom blocket när man frestar på lite.
http://www.garaget.org/video/47736

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sothora <3
1 201 Inlägg
11 februari 2012
Görans,, jorå den gick den

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 024 Inlägg
11 februari 2012
Yes. PG hade den ute på blocket för ett tag sen men jag har inte kollat om den gick iväg eller inte.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

3 292 Inlägg
12 februari 2012
sonaxvax skrev:
Ska man köra budget projekt behöver det inte kosta guld och gröna skogar som du får det att låta som... men rätt kontakter och om man är duktig på att bygga sjäv så landar man väll runt 5-10 tusen beroende på vad man ska göra som sagt.

Pratar vi 200 häst så kommer det kosta precis som jag sa, det var det enda jag kommenterade i denna tråden.. alltså ang 200 häst.

13 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Tack ska ni ha för alla bra tips!

Sök