3107
Sök

Problem med baslåda.

535 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Nej åt sätet. Spelar ingen roll om ja har nedfällda säten eller öppen baklucka. Samma kassa tryck.

75 Inlägg
13 februari 2012
big-jepp skrev:
MitZu skrev:
Skruvat upp LPF på steget till max?

varför ska han göra det?

Om det nu går att ställa lpf redan i stereon, så känns lpf på slutsteget överflödig.
Såg nu att det gick att knäppa av filtret helt på steget.

251 Inlägg
13 februari 2012
Jag skulle kolla kopplingen på basarna en extra gång som folk har sagt fastän du säger att du var noga!!
Jag antar att du har kopplat dem till 2 Ohm då CA12 inte är 0.5 Ohm stabilt??

/TiGgR.

3 187 Inlägg
13 februari 2012
MitZu skrev:
big-jepp skrev:
MitZu skrev:

varför ska han göra det?

Om det nu går att ställa lpf redan i stereon, så känns lpf på slutsteget överflödig.

han delar inte aktivt.

251 Inlägg
13 februari 2012
big-jepp skrev:
MitZu skrev:
big-jepp skrev:

varför ska han göra det?

han delar inte aktivt.

Jo det är aktiv delning på HU'n när han använder sub.w på pre out!!
/TiGgR.

535 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Japp 2 Ohm in i steget. Får kika igen då. Basarn Rör sig och de kommer lite tryck, men bara en tiondel än i s40.

Förslag på optimalaste lådan? Basar o portar uppåt? Hur många liter? Portdiameter?

3 187 Inlägg
13 februari 2012
TiGgR skrev:
big-jepp skrev:
MitZu skrev:

han delar inte aktivt.

Jo det är aktiv delning på HU'n när han använder sub.w på pre out!!
/TiGgR.

okej, men frågan var använder han den inställnings möjligheten? ?

3 187 Inlägg
13 februari 2012
Fismumriken skrev:
Japp 2 Ohm in i steget. Får kika igen då. Basarn Rör sig och de kommer lite tryck, men bara en tiondel än i s40.

Förslag på optimalaste lådan? Basar o portar uppåt? Hur många liter? Portdiameter?

vad är det för basar i denna lådan?

251 Inlägg
13 februari 2012
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:

vad är det för basar i denna lådan?

Läs första inlägget!! Rockford själva rekomenderar sluten låda till dessa basar!!
/TiGgR.

535 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Har på garaget blivit tipsad om att det är bäst med portad låda. Nånting annat än lådan måste vara fel. Spelade låten lollipop men man känner ingen bas och hör endast låga slag. Så som ni sa så kanske det är fasfel. Förresten, får man bra tryck och bra resultat av sluten låda?

695 Inlägg
13 februari 2012
Jag tror fortfarande något är galet kopplat med basarna, då får utsläckning som heter duga vilket gör att basarna jobbar ihjäl sig men basljudet uteblir, så hör man allt skrammel i bilen då basen inte överröstar.. Dessa element har väl dubbla spolar också?! Hur exakt är de kopplat, gärna bilder. Det räcker med att 1 spole är felkopplad för att detta ska ske.....
Senast redigerat av nesum (13 februari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

251 Inlägg
13 februari 2012
nesum skrev:
Jag tror fortfarande något är galet kopplat med basarna, då får utsläckning som heter duga vilket gör att basarna jobbar ihjäl sig men basljudet uteblir, så hör man allt skrammel i bilen då basen inte överröstar.. Dessa element har väl dubbla spolar också?! Hur exakt är de kopplat, gärna bilder. Det räcker med att 1 spole är felkopplad för att detta ska ske.....

Håller med fullständigt och det har påtalats ett par gånger tidigare i tråden med!!
TRIPPELCHECKA kopplingen av basarna!!!
/TiGgR.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
nesum skrev:

Nja inte riktigt sant, om man fasvänder på spolarna på en bas så kommer spolarna att motarbeta varandra och konen kommer inte röra sig alls, däremot så kommer det utvecklas en väldig massa värme.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

251 Inlägg
13 februari 2012
ChriZtoffer skrev:
Nja inte riktigt sant, om man fasvänder på spolarna på en bas så kommer spolarna att motarbeta varandra och konen kommer inte röra sig alls, däremot så kommer det utvecklas en väldig massa värme.

Men basarna är säkert fasvända!!
/TiGgR.

695 Inlägg
13 februari 2012
ChriZtoffer skrev:
nesum skrev:

Jaja, petnoga va de här. wink . De är juh trots allt budskapet som ska fram tongue

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
Ja jag tror också på en fasvändning mellan basarna, låter helt klart så på beskrivningen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

60 Inlägg
13 februari 2012
MitZu skrev:

Jag tror inte det hjälper i hans fall, LPF behöver man inte ens använda för att få bra med bastryck, o djupbas.

60 Inlägg
13 februari 2012
Fismumriken skrev:
Har på garaget blivit tipsad om att det är bäst med portad låda. Nånting annat än lådan måste vara fel. Spelade låten lollipop men man känner ingen bas och hör endast låga slag. Så som ni sa så kanske det är fasfel. Förresten, får man bra tryck och bra resultat av sluten låda?

Det är ju bara att du skickar en bild på hur du har kopplat dina 12or till steget smile

535 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Rätta mig om ja har fel, men fasvändning är om en kabel är kopplad från plus i steget till minus på elementet t.ex?

Får kolla fasfel direkt imorgon. Måste väl vara det om det är som symptomen jag beskrev. Att basarna rör sig ordentligt, men det kommer inte ut så mycket basljud.

Och inställningarna för stereon testade jag, skruvat på lågpass samt sub filtret, höjt och sänkt level, har LOW LEVEL i, osv.

Men kan inte nu försöka hjälpa mig med den optimalaste lådan? Ska det vara sluten eller portad? Vad är det positiva och negetiva? Basarna uppåt, framåt eller bakåt? Antal liter? Dämpull?

Kopplingen: Från ena talspolens pluspol till den andra talspolens minuspol. Från minuspolen som är kvar, till minus på steget, samt pluspolen som är kvar på varje element till plus på steget.

Alltså så här, men ta bort två element på bilden:http://www.lightningaudio.com/latech/wiringwizard/4_2ohmDVC_1ohm.gif
Senast redigerat av Fismumriken (13 februari 2012)

3 187 Inlägg
13 februari 2012
Fismumriken skrev:
Rätta mig om ja har fel, men fasvändning är om en kabel är kopplad från plus i steget till minus på elementet t.ex?

Får kolla fasfel direkt imorgon. Måste väl vara det om det är som symptomen jag beskrev. Att basarna rör sig ordentligt, men det kommer inte ut så mycket basljud.

Och inställningarna för stereon testade jag, skruvat på lågpass samt sub filtret, höjt och sänkt level, har LOW LEVEL i, osv.

Men kan inte nu försöka hjälpa mig med den optimalaste lådan? Ska det vara sluten eller portad? Vad är det positiva och negetiva? Basarna uppåt, framåt eller bakåt? Antal liter? Dämpull?

snacka med "drönirettab" här på garaget. han fixar en bra låda till dig. han kan även se om basarna passar i sluten eller öppen.

Sök