3800
Sök

Byta högtalarsystem samt bygga baslåda!

490 Inlägg
13 april 2012
jag hade kört på 19 mm MDF skiva!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

3 466 Inlägg
13 april 2012
Primary skrev:
Bonehead skrev:
Du har länkat samma bas två gånger smile
Tänk på att räkna volymen på lådans innermått.

oj! tongue

Smart! tycker du jag bör använda 22mm eller 12mm spånskiva? eller finns det något bättre byggnads material i samma prisklass?

22mm spån, absolut inte tunnare då det ska vara så stadigt som bara möjligt, 12mm är för tunnt.

Spån är det billigaste alternativet, sen har du MDF om du vill lägga ut drygt det dubbla. Bättre om du ska lacka lådan men annars mer svårjobbat och tyngre. Tål dessutom väta sämre än spån. Dock kan du gå ner till 19mm för att få samma stabilitet.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

27 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Primary skrev:
Bonehead skrev:
Du har länkat samma bas två gånger smile
Tänk på att räkna volymen på lådans innermått.

oj! tongue

Smart! tycker du jag bör använda 22mm eller 12mm spånskiva? eller finns det något bättre byggnads material i samma prisklass?

22mm spån, absolut inte tunnare då det ska vara så stadigt som bara möjligt, 12mm är för tunnt.

Spån är det billigaste alternativet, sen har du MDF om du vill lägga ut drygt det dubbla. Bättre om du ska lacka lådan men annars mer svårjobbat och tyngre. Tål dessutom väta sämre än spån. Dock kan du gå ner till 19mm för att få samma stabilitet.

ok! 22mm spånskiva blir bra!

Undrar bara om slutsteget kan dra audiobahn basen, det står på basen att den är 2x4ohm (400w rms) medan på slutsteget så står det 4ohm: 1x400w! det funkar ändå?

21 761 Inlägg
13 april 2012
Vilket slutsteg valde du, blev det µ-Dimension?

27 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vilket slutsteg valde du, blev det µ-Dimension?

Japp!
har inte köpt något än! detta kommer inhandlas framåt sommaren!
Ville vara ute i god tid och läsa på lite om grejerna tongue

21 761 Inlägg
13 april 2012
Steget ger 400 WRMS vid 2 Ohm, inte 4 Ohm. Jag tror att den basen kan drivas i princip fullt ut med det steget, det ser så ut om man kikar på en låda i ett beräkningsprogram. smile

27 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Steget ger 400 WRMS vid 2 Ohm, inte 4 Ohm. Jag tror att den basen kan drivas i princip fullt ut med det steget, det ser så ut om man kikar på en låda i ett beräkningsprogram. smile

Oj, vet inte varför jag skrev 400wrms vid 4 Ohm tongue! men vad bra, då verkar det riktigt bra!

3 466 Inlägg
13 april 2012
Primary skrev:
M_icke_ skrev:
Primary skrev:

oj! tongue

ok! 22mm spånskiva blir bra!

Undrar bara om slutsteget kan dra audiobahn basen, det står på basen att den är 2x4ohm (400w rms) medan på slutsteget så står det 4ohm: 1x400w! det funkar ändå?

Ja det steget ska funka bra till den basen smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök