3553
Sök

Byta drivrem på Golf II 1.8 -88

22 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Tack och lov för att jag hittade detta forum, hoppas på hjälp! 

Jag äger en Golf II årsmodell 88 som nu står utan drivrem/fläktrem (se bild). Jag behöver byta den bums.

Jag har köpt en helt ny drivrem från mekonomen, en som heter AVX10x950. Den gamla på bilen har fallit bort (!) någon gång under hösten/vintern.

Vad ska jag göra för att byta drivremmen? Jag har tagit bort muttern på skenan ovanför det översta "hjulet", men det räcker tydligen inte för det går inte att flytta motordelen så att remmen kan monteras...

Snälla hjälp, jag har kämpat med bilen i veckor för att byta en rem - en enkel procedur sa killarna på Mekonomen :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178239/178239-4d8d871da1a3274874f1b10838030979_tn.jpg 

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178239/178239-745c9c1b0769bcf0a23530ee36d33658_tn.jpg

115 Inlägg
18 april 2012
#2
Lossa övre mutter på generatorn, och på undersidan, då ska du kunna flytta fram och tillbaka på generatorn. Sätt fast remmen, spän remmen på generatorn o dra åt båda muttrar (övre och undre).

1 313 Inlägg
18 april 2012
#3
Du har ett jäkla oljeläckage om du inte sett det :-/

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

22 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#4
DragonII skrev:
Lossa övre mutter på generatorn, och på undersidan, då ska du kunna flytta fram och tillbaka på generatorn. Sätt fast remmen, spän remmen på generatorn o dra åt båda muttrar (övre och undre).

Tack för svaret!

Med den övre muttern antar jag att du menar den som är precis ovanför fläkten på nedersta bilden. Rätt?

Vart finns muttern på "undersidan" ? Är den på framsidan av generatorn, eller mellan motorblocket och generatorn ("baksidan") ?

Så, det är totalt bara 2st muttrar som behöver lossas?

Tusen tack!

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
19 april 2012
#5
KonGato skrev:
DragonII skrev:
Lossa övre mutter på generatorn, och på undersidan, då ska du kunna flytta fram och tillbaka på generatorn. Sätt fast remmen, spän remmen på generatorn o dra åt båda muttrar (övre och undre).

Tack för svaret!

Med den övre muttern antar jag att du menar den som är precis ovanför fläkten på nedersta bilden. Rätt?

Vart finns muttern på "undersidan" ? Är den på framsidan av generatorn, eller mellan motorblocket och generatorn ("baksidan") ?

Så, det är totalt bara 2st muttrar som behöver lossas?

Tusen tack!

Övre bulten; Precis, den över fläkthjulet på generatorn.

Nedre bulten; Framsidan/utsidan/mot skärmen sett.

Två stycken bultar/muttrar behöver släppas så att generatorn kan skjutas mot motorn.

Edit; Glöm ej att spänna remmen tillräckligt. Alltså du ska kunna vrida på remmen cirka 90 grader när den är rätt spänd
Senast redigerat av MCMLXXXII (19 april 2012)

Mvh Thomas

22 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#6
Volvofarfar skrev:
Du har ett jäkla oljeläckage om du inte sett det :-/

Jag sprutade på massa rostlösning där i området, så det är troligen det som ser ut som läckage.

22 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#7
MCMLXXXII skrev:
KonGato skrev:
DragonII skrev:
Lossa övre mutter på generatorn, och på undersidan, då ska du kunna flytta fram och tillbaka på generatorn. Sätt fast remmen, spän remmen på generatorn o dra åt båda muttrar (övre och undre).

Tack för svaret!

Med den övre muttern antar jag att du menar den som är precis ovanför fläkten på nedersta bilden. Rätt?

Vart finns muttern på "undersidan" ? Är den på framsidan av generatorn, eller mellan motorblocket och generatorn ("baksidan") ?

Så, det är totalt bara 2st muttrar som behöver lossas?

Tusen tack!

Övre bulten; Precis, den över fläkthjulet på generatorn.

Nedre bulten; Framsidan/utsidan/mot skärmen sett.

Två stycken bultar/muttrar behöver släppas så att generatorn kan skjutas mot motorn.

Edit; Glöm ej att spänna remmen tillräckligt. Alltså du ska kunna vrida på remmen cirka 90 grader när den är rätt spänd

Ursäkta om jag är jobbig, men skulle du kunna markera, i paint, vilken bult du menar på bilden som är högst upp i denna tråd?






https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178239/178239-e1876c14f368284743cd935493e85b0a.jpg

22 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#8
Hurra!

Jag lyckades byta drivremmen! Och det var m.h.a. bändningstekniken, inlägget ovan 

Var ganska svårt att bända upp generatorn igen, men det gick. Generatorn kom inte i höjd med föregående spänning, men jag tror att den förra remmen var längre eller slapp.

Nu till en fråga angående remmens spänning.

Jag kan trycka in remmen ca 1,5cm och vrida den lite under 180 grader. Är den spänd OK?

MCML, du skrev att man ska vrida den 90 grader. Men jag får inte upp den längre än vad den är, generatorn alltså. Har inte så bra grepp under generatorn. Fick använda en mutter som bändnings-grepp.

Är det bättre att ha den liiite lösare än optimalt, än för spänd?

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
20 april 2012
#9
KonGato skrev:
Hurra!

Jag lyckades byta drivremmen! Och det var m.h.a. bändningstekniken, inlägget ovan 

Var ganska svårt att bända upp generatorn igen, men det gick. Generatorn kom inte i höjd med föregående spänning, men jag tror att den förra remmen var längre eller slapp.

Nu till en fråga angående remmens spänning.

Jag kan trycka in remmen ca 1,5cm och vrida den lite under 180 grader. Är den spänd OK?

MCML, du skrev att man ska vrida den 90 grader. Men jag får inte upp den längre än vad den är, generatorn alltså. Har inte så bra grepp under generatorn. Fick använda en mutter som bändnings-grepp.

Är det bättre att ha den liiite lösare än optimalt, än för spänd?

Hej å grattis till bytet smile Vi är alla nybörjare!

Det ska inte vara några större problem att köra med remmen så, fast efterkontrollera den gärna efter några dagars körande så den inte behövs spännas ytterligare.

Mvh Thomas


Sök