3292
Sök

BMW beteckningar på diesel bilarna.

12 maj 2012
Trådstartare
#1
sitter nu å letar mig en ny bil. men känner mig lite vilse i bmws olika beteckningar.
det jag är ute efter är en turbo diesel  i 3,5 eller 7 serien. förstår inte riktigt  deras beteckningar

Tex

bmw 320 D  är det en vanlig diesel då? eller har det turbo.

BMW 525 TDSA  eller TDS?   

eller finns det mer som man kanske ska ha koll efter?

tack på förhand av en som inte har full koll i dagsläget. yikes

2 656 Inlägg
12 maj 2012
#2
TobiasJohansson1990 skrev:
sitter nu å letar mig en ny bil. men känner mig lite vilse i bmws olika beteckningar.
det jag är ute efter är en turbo diesel  i 3,5 eller 7 serien. förstår inte riktigt  deras beteckningar

Tex

bmw 320 D  är det en vanlig diesel då? eller har det turbo.

BMW 525 TDSA  eller TDS?   

eller finns det mer som man kanske ska ha koll efter?

tack på förhand av en som inte har full koll i dagsläget. yikes

320d är turbo diesel finns e46 och uppåt

bmw 525tdsa = turbodiesel aut

bmw 525 tds turbodiesel

edit Set står för intercooler med
Senast redigerat av ekelund88 (12 maj 2012)


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 maj 2012
#3
Dom har inte gjort en diesel utan turbo.
Som tidigare skrev så står bokstaven "A" för automat.
Sen kan det stå "X" också, då är den fyrhjulsdriven.
Men 525tds finns också som 525td, då är de 30 hästar mindre, men de gäller bara e34or.
Den första siffran är modellen på bilen, men det visste du antar jag?
De andra två siffrorna är motorvolymen, typ iallafall.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 maj 2012
#4
marwin_of_sweden skrev:
Dom har inte gjort en diesel utan turbo.
Som tidigare skrev så står bokstaven "A" för automat.
Sen kan det stå "X" också, då är den fyrhjulsdriven.
Men 525tds finns också som 525td, då är de 30 hästar mindre, men de gäller bara e34or.
Den första siffran är modellen på bilen, men det visste du antar jag?
De andra två siffrorna är motorvolymen, typ iallafall.

Jodå, en BMW 324d fanns med sugmotor och imponerande 86hk till E30-karossen som exempel!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 maj 2012
Trådstartare
#5
okok tack tack då har man lite mer koll nu.

men om man skulle mynta fråga vilken moddel ska man satsa på för mycket kör glödje? prisklass 30-100 000

18 Inlägg
12 maj 2012
#6
TobiasJohansson1990 skrev:
okok tack tack då har man lite mer koll nu.

men om man skulle mynta fråga vilken moddel ska man satsa på för mycket kör glödje? prisklass 30-100 000

jag röstar på 530d typ en sånhär http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_5 … =9&w=1


1 422 Inlägg
12 maj 2012
#7
hampus1337 skrev:
TobiasJohansson1990 skrev:
okok tack tack då har man lite mer koll nu.

men om man skulle mynta fråga vilken moddel ska man satsa på för mycket kör glödje? prisklass 30-100 000

jag röstar på 530d typ en sånhär http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_5 … =9&w=1

Skulle rekommendera 330d om det är körglädje som han är ute efter iaf smile Finns inom samma prisklass som han önskar (e46).


18 Inlägg
12 maj 2012
#8
cheffer skrev:
hampus1337 skrev:
TobiasJohansson1990 skrev:
okok tack tack då har man lite mer koll nu.

men om man skulle mynta fråga vilken moddel ska man satsa på för mycket kör glödje? prisklass 30-100 000

jag röstar på 530d typ en sånhär http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_5 … =9&w=1

Skulle rekommendera 330d om det är körglädje som han är ute efter iaf smile Finns inom samma prisklass som han önskar (e46).

jo 330 är körglädje men komfort vetefan därför jag rekommenderar 530d där får man lite både och smile


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
12 maj 2012
#9
kan säga att x18 och x20 är samma motorn bara med annan mappning. om du chippar så får du samma motor i slutändan.

Lite allmän info också: Det finns inga nya bilar med diesel som inte kör turbo. sedan början av 90 talet så kan jag tänka mig att sugdieseln var utdöd eller nästintill det.


1 422 Inlägg
12 maj 2012
#10
hampus1337 skrev:
cheffer skrev:
hampus1337 skrev:

jag röstar på 530d typ en sånhär http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_5 … =9&w=1

Skulle rekommendera 330d om det är körglädje som han är ute efter iaf smile Finns inom samma prisklass som han önskar (e46).

jo 330 är körglädje men komfort vetefan därför jag rekommenderar 530d där får man lite både och smile

Inget fel på komforten på en 330 e46 smile Farsan har en, dock bensinare men den är sänkt, har 18"hjul och lågprofilsdäck och den är inte ett dugg obekväm trots det smile Man får vara lite försiktig över fartgupp ibland bara smile Man åker väldigt bra på landsväg med den och den är inte så pjåkig när underlaget blir ojämnt heller även om det såklart inte är en filbunke smile Det är ju ändå en gubbe på nästan 55 bast som har den och han tycker inte att den är obekväm på något sätt wink


18 Inlägg
12 maj 2012
#11
cheffer skrev:
hampus1337 skrev:
cheffer skrev:

Skulle rekommendera 330d om det är körglädje som han är ute efter iaf smile Finns inom samma prisklass som han önskar (e46).

jo 330 är körglädje men komfort vetefan därför jag rekommenderar 530d där får man lite både och smile

Inget fel på komforten på en 330 e46 smile Farsan har en, dock bensinare men den är sänkt, har 18"hjul och lågprofilsdäck och den är inte ett dugg obekväm trots det smile Man får vara lite försiktig över fartgupp ibland bara smile Man åker väldigt bra på landsväg med den och den är inte så pjåkig när underlaget blir ojämnt heller även om det såklart inte är en filbunke smile Det är ju ändå en gubbe på nästan 55 bast som har den och han tycker inte att den är obekväm på något sätt wink

jag tycker den är rätt liten men jag är iofs 2meter lång, bara testa sig fram helt enkelt big_smile


1 422 Inlägg
12 maj 2012
#12
hampus1337 skrev:
cheffer skrev:
hampus1337 skrev:

jo 330 är körglädje men komfort vetefan därför jag rekommenderar 530d där får man lite både och smile

Inget fel på komforten på en 330 e46 smile Farsan har en, dock bensinare men den är sänkt, har 18"hjul och lågprofilsdäck och den är inte ett dugg obekväm trots det smile Man får vara lite försiktig över fartgupp ibland bara smile Man åker väldigt bra på landsväg med den och den är inte så pjåkig när underlaget blir ojämnt heller även om det såklart inte är en filbunke smile Det är ju ändå en gubbe på nästan 55 bast som har den och han tycker inte att den är obekväm på något sätt wink

jag tycker den är rätt liten men jag är iofs 2meter lång, bara testa sig fram helt enkelt big_smile

Haha ja, både jag och farsan är ca 1.75 så det är ju rätt stor skillnad och då förstår jag att du rekommenderade 5an wink Men som du säger, han får prova vad som passar honom bäst.


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 maj 2012
#13
Rquired skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Dom har inte gjort en diesel utan turbo.
Som tidigare skrev så står bokstaven "A" för automat.
Sen kan det stå "X" också, då är den fyrhjulsdriven.
Men 525tds finns också som 525td, då är de 30 hästar mindre, men de gäller bara e34or.
Den första siffran är modellen på bilen, men det visste du antar jag?
De andra två siffrorna är motorvolymen, typ iallafall.

Jodå, en BMW 324d fanns med sugmotor och imponerande 86hk till E30-karossen som exempel!

Just de, den glömde jag helt bort:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 maj 2012
#15
zoopåse skrev:
T:et står för touring och inte turbo.

Där har du fel.
Förklara gärna hur 525tds,525td,524td,324td och 325tds kan vara en sedan om t står för touring?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 422 Inlägg
13 maj 2012
#16
marwin_of_sweden skrev:
zoopåse skrev:
T:et står för touring och inte turbo.

Där har du fel.
Förklara gärna hur 525tds,525td,524td,324td och 325tds kan vara en sedan om t står för touring?

Är det en kombi så kommer T på slutet, så t i kombinationen tds står inte för touring.. Vet inte vad det yras i här, är det däremot en tdsT så är det en touring smile Så var det på de äldre modellerna, annorlunda nu eftersom de bara heter d numer och då en modern (säg e46 eller nyare) heter dT om det är en touring. Litet t före d så är det inte touring alltså. Den beteckningen kommer alltid i slutet och med stor bokstav, precis som när man ska specificera att det är automat så är det stort A i slutet av modellbeteckning.

Sorry om det är lite dåligt uttryckt av mig men ni förstår nog smile Är inte helt nyktran så kanske blev lite yrt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 maj 2012
#17
cheffer skrev:
marwin_of_sweden skrev:
zoopåse skrev:
T:et står för touring och inte turbo.

Där har du fel.
Förklara gärna hur 525tds,525td,524td,324td och 325tds kan vara en sedan om t står för touring?

Är det en kombi så kommer T på slutet, så t i kombinationen tds står inte för touring.. Vet inte vad det yras i här, är det däremot en tdsT så är det en touring smile Så var det på de äldre modellerna, annorlunda nu eftersom de bara heter d numer och då en modern (säg e46 eller nyare) heter dT om det är en touring. Litet t före d så är det inte touring alltså. Den beteckningen kommer alltid i slutet och med stor bokstav, precis som när man ska specificera att det är automat så är det stort A i slutet av modellbeteckning.

Sorry om det är lite dåligt uttryckt av mig men ni förstår nog smile Är inte helt nyktran så kanske blev lite yrt.

Skall man vara riktigt petig finns varken Touring eller automat med i BMW´s beteckningar, en 525TDS med kombikaross och automatlåda heter trots det enbart 525TDS; Där finns varken ett T eller A på bakluckan som exempel om ni tänker efter!

Däremot skriver många dessa beteckningar för att förtydliga vilken bil det är, detsamma gäller ett M om bilen har M-paket. En femserie med den utrustningen heter inte exempelvis 525iM, dom enda bilarna med det emblemet original är bilarna som BMW Motorsport GmbH bidragit till. M635CSI till exempel som hette M6 i Nordamerika eller den nya M550d till exempel.

525TDSTAM vore en lång beteckning att ha på bakluckan om inget annat? wink

För att återknyta till ämnet, jag röstar också för 330d om det är körglädje som prioriteras. En E46 duger utmärkt till långa resor och jag upplever den som bekväm, är man lång däremot så förstår jag att den kan upplevas som trång. En 530d är klart märkbart mer bekväm och stabil, men klivet upp till femserie innebär att komfort prioriteras före körglädje tycker jag.

Å andra sidan hade jag själv valt en femma, man (Jag?) har mer nytta av en bekväm bil än en sportig sådan till vardags och en 530d är inte tråkig att köra på något vis.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

376 Inlägg
13 maj 2012
#18
Eddy skrev:
kan säga att x18 och x20 är samma motorn bara med annan mappning. om du chippar så får du samma motor i slutändan.

Lite allmän info också: Det finns inga nya bilar med diesel som inte kör turbo. sedan början av 90 talet så kan jag tänka mig att sugdieseln var utdöd eller nästintill det.

Citroên och Renault, Nissan och Peugeot körde ju sugdiesel bra länge in på 2000 talet med deras Kangoo, Partner, Berlingo och kubistar. farsan hade en -06:a som jobb bil å den satt det då ingen snigel på smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

1 422 Inlägg
13 maj 2012
#19
Rquired skrev:
cheffer skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Där har du fel.
Förklara gärna hur 525tds,525td,524td,324td och 325tds kan vara en sedan om t står för touring?

Är det en kombi så kommer T på slutet, så t i kombinationen tds står inte för touring.. Vet inte vad det yras i här, är det däremot en tdsT så är det en touring smile Så var det på de äldre modellerna, annorlunda nu eftersom de bara heter d numer och då en modern (säg e46 eller nyare) heter dT om det är en touring. Litet t före d så är det inte touring alltså. Den beteckningen kommer alltid i slutet och med stor bokstav, precis som när man ska specificera att det är automat så är det stort A i slutet av modellbeteckning.

Sorry om det är lite dåligt uttryckt av mig men ni förstår nog smile Är inte helt nyktran så kanske blev lite yrt.

Skall man vara riktigt petig finns varken Touring eller automat med i BMW´s beteckningar, en 525TDS med kombikaross och automatlåda heter trots det enbart 525TDS; Där finns varken ett T eller A på bakluckan som exempel om ni tänker efter!

Däremot skriver många dessa beteckningar för att förtydliga vilken bil det är, detsamma gäller ett M om bilen har M-paket. En femserie med den utrustningen heter inte exempelvis 525iM, dom enda bilarna med det emblemet original är bilarna som BMW Motorsport GmbH bidragit till. M635CSI till exempel som hette M6 i Nordamerika eller den nya M550d till exempel.

525TDSTAM vore en lång beteckning att ha på bakluckan om inget annat? wink

För att återknyta till ämnet, jag röstar också för 330d om det är körglädje som prioriteras. En E46 duger utmärkt till långa resor och jag upplever den som bekväm, är man lång däremot så förstår jag att den kan upplevas som trång. En 530d är klart märkbart mer bekväm och stabil, men klivet upp till femserie innebär att komfort prioriteras före körglädje tycker jag.

Å andra sidan hade jag själv valt en femma, man (Jag?) har mer nytta av en bekväm bil än en sportig sådan till vardags och en 530d är inte tråkig att köra på något vis.

Visst är det så smile Tänkte mer på hur man skriver i t ex annonser etc. Fel av mig att skriva modellbeteckning... Men long story short så står inte t i td för touring smile


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
13 maj 2012
#20
Jorsten skrev:
Eddy skrev:
kan säga att x18 och x20 är samma motorn bara med annan mappning. om du chippar så får du samma motor i slutändan.

Lite allmän info också: Det finns inga nya bilar med diesel som inte kör turbo. sedan början av 90 talet så kan jag tänka mig att sugdieseln var utdöd eller nästintill det.

Citroên och Renault, Nissan och Peugeot körde ju sugdiesel bra länge in på 2000 talet med deras Kangoo, Partner, Berlingo och kubistar. farsan hade en -06:a som jobb bil å den satt det då ingen snigel på smile

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/20357135.jpg



Sök