2980
Sök

Skadligt att chippa v70 D5a som gått långt ?

1 944 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#1
Funderar på att chippa en Volvo v70 2005 D5 som gått 32.000mil.
kortfattat : finns det risk för haveri ?

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 319 Inlägg
21 maj 2012
#2
Absolut. Men om det händer vid 33000 mil eller 40000 mil är det däremot ingen som kan säga..

_----------'

1 944 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#3
sleepyoh skrev:
Absolut. Men om det händer vid 33000 mil eller 40000 mil är det däremot ingen som kan säga..

nej självklart, de förstår jag med.. men är det ej att rekommendera att chippa bilen är mer min fråga.

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

arenwik
21 maj 2012
#4
Nej det skulle jag inte rekommendera dig att göra.

Däcknötare
82 Inlägg
22 maj 2012
#5
Lådan skulle palla typ 1km om du har tur =P


33 Inlägg
22 maj 2012
#6
beroende på om det är en aut så pallar dom ganska länge lådan.. manuell klarar sig ännu längre. och du har ca 204hp på driven ändå så frågan är om du behöver mer effekt?

jag ser inget hinder till att chippa den bara du byter olja på ca 1000mil och kollar så du inte har fjortis fest i oljan då ska den klara sig bra om du rycker upp den till ca 250-270hp wink

Det finns två lägen på fart, fort och "va fan va de?" :p

1 944 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#7
GuRveLn skrev:
Lådan skulle palla typ 1km om du har tur =P

säger GuRveLn att det inte går, då går det inte smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

3 173 Inlägg
22 maj 2012
#8
Ser inte heller något problem i det mår bilen bra så är de bara trimma på


1 944 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#9
tobzter skrev:
Ser inte heller något problem i det mår bilen bra så är de bara trimma på

baserat på egen erfarenhet av D5an eller är detta vad du tror ? smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

3 173 Inlägg
22 maj 2012
#10
Mår motorn bra och är omsköt så tycker jag att de inte borde vara någo prob med 20hk extra men som du skrev de är va ja tror å tänker. wink
risk för haveri är de alltid va man än gör även vid en motor som har gått 20000mil wink
Senast redigerat av tobzter (22 maj 2012)


33 Inlägg
23 maj 2012
#11
jag baserar på egna erfarenheter wink

Det finns två lägen på fart, fort och "va fan va de?" :p

601 Inlägg
23 maj 2012
#12
Min TDI är chippad, gått 20k mil med chip, mätaren står på 55 000 mil idag. Originallåda... Byter olja en gång per år i den.

1 422 Inlägg
24 maj 2012
#13
Ska inte vara några problem, är motorn frisk i övrigt och du kör med jämna oljebyten ska det inte vara några problem. Är det aut eller manuell? Pratar av egna erfarenheter. D5orna klarar sig länge, även om de är chippade.


3 354 Inlägg
24 maj 2012
#14
Pedaal skrev:
Min TDI är chippad, gått 20k mil med chip, mätaren står på 55 000 mil idag. Originallåda... Byter olja en gång per år i den.

visserligen inte samma motor men

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 422 Inlägg
24 maj 2012
#15
Seth skrev:
Pedaal skrev:
Min TDI är chippad, gått 20k mil med chip, mätaren står på 55 000 mil idag. Originallåda... Byter olja en gång per år i den.

visserligen inte samma motor men

Det är ju sant, d5 blocket är stabilare.


33 Inlägg
24 maj 2012
#16
går man å pratar vw mitt i allt så är de kopplingen som inte håller på 1,9 tdi golf 4
diesel blocket är byggt för större belastningar typ laddtryck som man nu vill åka med...
finns en som kör med större turbo och uppställt ladd och påställd pump på sin och skjuter koppling på koppling.

och då ska man ha i tanken att D5 är en VAG produkt från början.
och att D5 blocket är stabilare råder det ingen tvivel om.

om Bonna skriker till kan ja bygga ihop en ny från grunden med nya lager å allt.. flödes optimera en topp etc wink
Senast redigerat av Bonna_fan (24 maj 2012)

Det finns två lägen på fart, fort och "va fan va de?" :p

3 354 Inlägg
24 maj 2012
#17
Bonna_fan skrev:
går man å pratar vw mitt i allt så är de kopplingen som inte håller på 1,9 tdi golf 4
diesel blocket är byggt för större belastningar typ laddtryck som man nu vill åka med...
finns en som kör med större turbo och uppställt ladd och påställd pump på sin och skjuter koppling på koppling.

och då ska man ha i tanken att D5 är en VAG produkt från början.
och att D5 blocket är stabilare råder det ingen tvivel om.

om Bonna skriker till kan ja bygga ihop en ny från grunden med nya lager å allt.. flödes optimera en topp etc wink

vad har d5an gemensamt med VAG's tdi motor?
Senast redigerat av Seth (24 maj 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 266 Inlägg
24 maj 2012
#18
Seth skrev:
Bonna_fan skrev:
går man å pratar vw mitt i allt så är de kopplingen som inte håller på 1,9 tdi golf 4
diesel blocket är byggt för större belastningar typ laddtryck som man nu vill åka med...
finns en som kör med större turbo och uppställt ladd och påställd pump på sin och skjuter koppling på koppling.

och då ska man ha i tanken att D5 är en VAG produkt från början.
och att D5 blocket är stabilare råder det ingen tvivel om.

om Bonna skriker till kan ja bygga ihop en ny från grunden med nya lager å allt.. flödes optimera en topp etc wink

vad har d5an gemensamt med VAG's tdi motor?

Går ju på samma bränsle wink lika att dom är fem cylindriga wink

svetsdiff !!!

3 354 Inlägg
24 maj 2012
#19
PMPerformance skrev:
Seth skrev:
Bonna_fan skrev:
går man å pratar vw mitt i allt så är de kopplingen som inte håller på 1,9 tdi golf 4
diesel blocket är byggt för större belastningar typ laddtryck som man nu vill åka med...
finns en som kör med större turbo och uppställt ladd och påställd pump på sin och skjuter koppling på koppling.

och då ska man ha i tanken att D5 är en VAG produkt från början.
och att D5 blocket är stabilare råder det ingen tvivel om.

om Bonna skriker till kan ja bygga ihop en ny från grunden med nya lager å allt.. flödes optimera en topp etc wink

vad har d5an gemensamt med VAG's tdi motor?

Går ju på samma bränsle wink lika att dom är fem cylindriga wink

touche. tongue
kanske fråga vad har d5an som kommer ifrån Vags 2,5tdi motor då
Senast redigerat av Seth (24 maj 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
24 maj 2012
#20
Seth skrev:
PMPerformance skrev:
Seth skrev:

vad har d5an gemensamt med VAG's tdi motor?

Går ju på samma bränsle wink lika att dom är fem cylindriga wink

touche. tongue
kanske fråga vad har d5an som kommer ifrån Vags 2,5tdi motor då

inte en enda del....

d5 är volvos egen utveckling.. är en vanlig volvo 5:A som är förstärkt istora drag och istället för bensin går den på diesel med allt som hör till med att köra den på diesel...

därimot var den gamla maskinen innan d5 en renodlad vag maskin

Kör fort så hinner inget hända...


Sök