3390
Sök

Skivor o belägg

535 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! har ett problem. Skruven som sitter i bromsskivan vill inte lossna. Testat skruvmejsel, borrmaskin. Knackat och sprayat 556. Hur fan gör jag? Brläggen sitter med klips, men är väldigt trånga, ska man slipa runt belägget så att det går jättelätt i? Lägger in met frågor. Beställt diverse styling. Ljuddämpare, nåt att tänka på när ja byter? Anslutningen är 2,5 tum. Utvändigt punktbelysning med switch, några knep med att dra kablarna? Vart går man upp med dom? Sportluftfilter, bara att dra dit?

Bilen, Honda civic 1.3 -94 halvkombi.

Darkus
26 juni 2012
#2
Svar på Fråga 1.   Förstört skallen helt å hållet?? Funkar inte med en svetstång?? Finns många knep för att få loss rostiga skruvar. Kan ta en mutter och svetsa fast den i mitten jussom. Då värmer man även skruven så den lossnar. Ett knep är att kapa av skallen för du får bort skivan ändå. Sen ta den med tång när du fått bort skivan. Finns även frysshock spray som man kan blåsa på så skruven släpper. Diesel är även bra på fastrostade skruvar. Det tränger in överallt och löser fast rostade skruvar och bultar bra. Har du spåren kvar i skruven kan du även pröva slagstjärnmejsel.

Svar på fråga 2:  Gör rent på oket rejält där beläggen går imot och kommer ligga och glida. Beläggen ska glida lätt fram och tillbaka när du trycker på bromspedalen. Annars kommer det skärva å då blire inge bra å bilbesiktningen kommer int bli gla. Slipa lite på beläggen runt om, om det behövs. Å lägg på kopparpasta så det glider lätt sen. Inte på själva belägg ytan dock.

Svar på fråga 3: Rengör röret väl där klämman kommer sitta så det det blir tätt och smeta på avgaspasta före innan du smäcker dit det å drar åt klämman.

535 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#3
Spåren är kvar. Ska jag borra ur den? Skallen sticker inte ut. Och har tyvärr ingen svets:( passar ljuddämparen tro? Samma dimension? Slipat runt om belägget. får nog ta mer. Gör inget att de går jättelätt att trycka dit dem?

Darkus
27 juni 2012
#4
Pröva med rostlös spray som fryser först.     http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt … are-36333/
Funkar det int så borra.

Vet inte om ljuddämparn passar fismumrik. Du får mäta och kolla själv.

Det är bara bra om beläggen går lätt. Det är bara bra. Det är väl nån låsning på sen som håller fast dom så dom inte lossnar sen.

535 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#5
Fick loss skivan. Tog bort monteringsklipsen o kör utan, de hade ju ingen funktion ändå. Skivan är 2mm större än den innan, men de ska ändå va rätt, men den går ju inte emellan beläggen! sad och ett problem till, basarna pulserar även på ljudlös, vrf? de läcker in vatten titt som tätt men har aldrig hänt nåt innan. Vad har hänt?

Darkus
27 juni 2012
#6
peta in kolvarna i bromsoket med nån grov skruvmejsel. Men akta dej från att skada gummidamasken.
Basarna kan ja tyvärr int hjälpa dej med

535 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#7
Får göra ett nytt försök imorn, men verkade som att kolven var i bott

535 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#8
Så där då var det bytt! Men tycker inte att det verkade som att de tog så där jättebra. Bromsen tar inte förrän väldigt långt ner:/

Darkus
28 juni 2012
#9
Du får pumpa några gånger först på bromspedalen så kolvarna kommer ut dit dom ska.
Fismumriken skrev:
Så där då var det bytt! Men tycker inte att det verkade som att de tog så där jättebra. Bromsen tar inte förrän väldigt långt ner:/

535 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#10
Gjorde ingen vidare skillnad. Nu har jag inte testat att åka ut och tvärbromsa, med tanke på att det är nya grejer, men de tog ju inte lika bra som på en lite nyare bil om man säger så^^

7 277 Inlägg
28 juni 2012
#11
När byttes bromsvätskan sist?
Den ska bytas varannat år...


535 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#12
Ingen aning, köpte bilen i vintras hmm men det är nog med vätska i. Råkade dock rinna ut litegrann när jag bytte beläggen, för ja råkade trycka ut kolven^^

604 Inlägg
28 juni 2012
#13
Fismumriken skrev:
Ingen aning, köpte bilen i vintras hmm men det är nog med vätska i. Råkade dock rinna ut litegrann när jag bytte beläggen, för ja råkade trycka ut kolven^^

Tryckt ut kolven så måste du lufta.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

535 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#14
bronco_z skrev:
Fismumriken skrev:
Ingen aning, köpte bilen i vintras hmm men det är nog med vätska i. Råkade dock rinna ut litegrann när jag bytte beläggen, för ja råkade trycka ut kolven^^

Tryckt ut kolven så måste du lufta.

Måste man? yikes vad gör man då då? yikes  Vad är det som egentligen blir fel då? Alltså kolven ramlade ju inte ut, men den var liksom väldigt instabil eller vad man ska säga.
Senast redigerat av Fismumriken (28 juni 2012)

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 juni 2012
#15
Finns mängder med trådar om bromsluftning, sök!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

535 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#16
Okej:P

1 319 Inlägg
28 juni 2012
#17
Du har en liten luft-nippel på oket, mer än så orkar jag inte skriva då jag börjar bli alldeles för packad..

_----------'

535 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#18
sleepyoh skrev:
Du har en liten luft-nippel på oket, mer än så orkar jag inte skriva då jag börjar bli alldeles för packad..

Okej, jag har läst lite olika här på forumet, vill bara försäkra mig om att jag gör rätt. Öppna en nippel, pumpa på bromsen till att dett kommer fin vätska, stäng nippel? Då är bara den lilla frågan, hur mkt vätska kommer rinna ut? För jag har en cm över minimum:P

1 319 Inlägg
28 juni 2012
#19
Då bör du definitivt köpa mer bromsvätska innan du luftar dessa, om du nu skulle råka få tomt när du luftar ditt ok så får du ju lufta varenda jävla ok sen, så se till att hålla koll på nivån när du luftar..
Skulle verkligen rekommendera  http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … are-19148/ för att lufta bromsar. Har du inte den får du pumpa upp tryck med nippeln stängd, sen öppna när du håller tryck på pedalen, låta vätskan spruta ut, stänga och sen pumpa tryck, öppna låta det spruta ut sen repetera, har du den påkopplad ere bara pumpa för fulla muggar o stänga när det inte kommer någon mer luft. Underlättar enormt, Har du tillgång till kompressor är det ju ännu snabbare att lufta bakvägen genom att trycka olja från oket uppåt, men det kostar mer pengar och är mer komplicerat så..
Senast redigerat av sleepyoh (28 juni 2012)

_----------'

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 juni 2012
#20
Du, skall man kör "pumpa + nippel" bör man vara två personer...Finns enmans kit. I ditt fall är mitt råd att lämna till valfri verkstad.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök